گروه بورس‌کالا- بازار فولاد داخلی هفته گذشته را با کاهشی که در نرخ ارز رخ داد، نزولی طی کرد، این در حالی است که موضوع‌های دیگری از جمله بودجه‌های عمرانی و مباحث‌ سیاسی تاثیر زیادی بر بازار گذاشت. در نتیجه، این روند به بازار شمش وارداتی نیز تسری و باعث شد قیمت‌ها نزولی شود.

از آنجا که بازارهای جهانی نیز روند آرامی ‌را دنبال می‌کند و حجم قابل توجهی از کالاهایی که قبل از عید معامله شده همچنان در بازار داخلی توزیع نشده در نتیجه انتظار زیادی برای بالا رفتن قیمت‌ها وجود ندارد اگرچه مهم‌ترین دغدغه در حال حاضر تقاضا است نه قیمت. سایت مرکز خدمات فولاد ‌ایران به بررسی تحولات بازار در هفته گذشته پرداخته که در ادامه می‌خوانید: شرایط نامشخص بازار جهانی بیلت

در هفته گذشته بازار بیلت سی‌ای اس با حضور کم رنگ فروشنده‌ها مواجه شد به طوری که همه منتظر روشن شدن وضعیت بازار بودند.

در‌این منطقه، به طور کلی بازار بیلت هفته گذشته نزولی بود و برخی از خریداران به دنبال بیلت ۶۱۵ دلاری (سی اف آر ترکیه) بودند.

فروشنده‌های بیلت در ترکیه با مشاهده افزایش عرضه اروپا که به دلیل افت نرخ یورو رخ داده، قیمت‌های درخواستی به سی‌ای اس را کاهش دادند.

وارد کننده‌ها در‌این بازار به دنبال بیلت ۶۰۰ دلاری در هر تن (سی اف آر) بودند که علت آن نزولی بودن قیمت داخلی بود.

خبرها حاکی از آن است که قیمت‌های فعلی بیلت در ترکیه معادل ۵۹۵ تا ۶۰۰ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه ) است.

برخی امیدوارند با رسیدن قیمت‌ها به ۵۹۰ دلار در هر تن( فوب )تمایل به خرید بیشتر شود، ضمن ‌اینکه طی هفته گذشته بیلت سی‌آی‌اس در‌این بازار (سی اف آر ترکیه) ۶۱۰ تا ۶۱۴ دلار پیشنهاد شد.

طی معاملات هفته قبل قیمت پیشنهادی بیلت کره ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن (سی اف آر جنوب شرق آسیا ) بود در حالی که هفته قبل ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی اف آر ) پیشنهاد شد.

هفته گذشته معاملات بیلت دریای سیاه نیز اغلب ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار در هر تن (فوب) بود که ۵ دلار نسبت به اواخر آوریل رشد داشت.

تولید ماه ژوئن نیز در ‌این مدت ۶۴۵ دلار (سی اند اف) به عربستان فروخته شد که معادل ۶۰۵ دلار در هر تن (فوب) بود.

گفته می‌شود بیلت ترکیه ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) نیز معامله شده که ۵ دلار کاهش داشته است. البته معامله‌هایی نیز با نرخ ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار در هر تن (درب کارخانه) انجام شد گرچه در ۶۱۵ دلار هم مبادلاتی انجام شده است.

هفته گذشته بازار مقاطع در ترکیه بهبودی نداشت و بازار صادرات نیز نزولی بود، از‌این رو باید بازار بیلت نیز همین روند را دنبال می‌کند.

خریداران روسیه از فروشنده‌های ترکیه بیلت ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلاری در هر تن (فوب) را درخواست کردند و گفته می‌شود محموله‌ای نیز با نرخ ۶۱۵ دلار در هر تن (سی اف آر ) برای تحویل فوریه انجام شده است.

در بازار فولاد چین نیز هفته گذشته قیمت بیلت با توجه به ضعف تقاضا نزولی بود و قیمت درب کارخانه پس از چند مرتبه کاهش قیمت ۲ دلاری، سرانجام به ۵۷۸ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ) رسید. در بورس لندن نیز قیمت بیلت به ۴۸۴ دلار در هرتن کاهش یافت.

مشکلات گشایش اعتبار از روسیه و رکود بیلت

بازار بیلت در ‌ایران هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت، به طوری که روزشنبه هفته گذشته قیمت دلار سقوط کرد و بازار بیلت متوقف شد.

در‌این مدت فروشندگان، بیلت سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر را در بندر انزلی ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ تومان اعلام می‌کردند.

از آنجا که فضای بازار روشن نبود و فروشنده‌ها تمایلی به انجام معامله در‌این قیمت‌ها نداشتند در برابر افت بازار مقاومت می‌کردند.

مشکلاتی که در برابر گشایش اعتبار با روبل روسیه‌ایجاد شد انگیزه اصلی مقاومت آنها در برابر کاهش قیمت بیلت در بازار داخلی بود اما از سوی دیگر سکوت بازار مقاطع برای خریداران بیلت انگیزه‌ای‌ایجاد نمی‌کرد.

روز سه شنبه بازار کاملا به هم ریخت ، به طوری که در ساعات ابتدایی روز، بیلت تحویل ۱۰ روزه با ۶۰ درصد پیش پرداخت به یک‌هزار تومان در هر کیلو برای سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی نیز شنیده شد اما از ساعت یک به بعد قیمت آن شروع به افزایش کرد و بعد از ظهر همان روز کمتر فروشنده‌ای تمایل به انجام معامله داشت که ‌این شرایط بیشتر ناشی از سردرگمی ‌بازار بود.

این روند روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که‌این کالا به قیمت ۱۰۸۰ تومان نیز پیشنهاد شد ولی معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار بیلت در انتظار بهبود بازار مقاطع هستند و در صورت رونق گرفتن معاملات مقاطع می‌توانند به معاملات شمش نیز امیدوار شوند که در غیر‌این صورت به علت ضعف تقاضای بازار مقاطع بازار بیلت بهبودی نخواهد داشت.

کاهش شاخص میلگرد در اروپا

هفته گذشته میلگرد در بازار داخلی ترکیه با ۹ دلار افت به ۶۶۵ تا ۶۸۴ دلار در هر تن (درب کارخانه ) رسید ولی فعالان بازار قیمت ۶۶۲ تا ۶۷۴ دلار در هر تن (درب کارخانه) را مناسب می‌دانند.

قیمت پیشنهادی میلگرد فروشنده‌های ترکیه به آمریکا ۶۷۵ دلار در هر تن (سی اف آر) بود، ولی معامله‌ای انجام نشد، به طوری که همه منتظر رسیدن قیمت به ۶۵۰ دلار بودند. صادرکنندگان‌ترکیه سعی کردند با بالا بردن قیمت، وضعیت را به ثبات برسانند ولی موفق نشدند. هفته گذشته میلگرد وارداتی نیز در آمریکا ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر شورت تن (سی‌آی‌اف) بود که پیش از‌این ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار در هر شورت تن ثبت شده بود.

بازرگانان ترکیه نیز به بازار امارات ۶۶۰ دلار در هر تن (فوب) فروش داشتند.

البته قیمت پیشنهادی اغلب کارخانه‌ها برای تناژ بالا کمتر بود.

هفته گذشته در بازار آمریکا نیز قیمت میلگرد در بازار نقدی ۷۲۰ تا ۷۲۵ دلار در هر شورت تن( درب کارخانه) ثبت شد.

شاخص قیمت میلگرد جنوب اروپا ۴ یورو افت داشت و به ۵۲۹ یورو در هر تن (درب کارخانه) رسید و میلگرد شمال اروپا نیز ثبات داشت و یک یورو از قیمت جنوب اروپا بالاتر بود.

در بازار سی ‌آی اس نیز صادر کننده‌ها سعی داشتند قیمت را بالا ببرند و میلگرد را به ۶۶۰ تا ۶۶۵ دلار در هر تن (فوب) رساندند، ولی فعالان بازار منتظر بازگشت قیمت‌ها هستند.

در خاور دور میلگرد سی آی اس با نرخ ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار در هر تن (سی اند اف) معامله شد که نسبت به هفته قبل ثابت بود.

میلگرد صادراتی جنوب اروپا نیز ۵۱۰ یورو در هر تن( فوب بود) اما ۵ یورو پایین‌تر از‌ این رقم معامله شد.

هفته گذشته میلگرد در بازار نقدی چین به ۸ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۶۷۵ تا ۶۷۷ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

هفته گذشته قیمت میلگرد نیز در بورس شانگهای روندی نزولی داشت و به ۶۶۴ دلار در هر تن رسید. اما در کره، بازار میلگرد هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت و قیمت نقدی میلگرد ۶۷۷ تا ۶۸۶ دلار در هر تن بود.

بازار داخلی مقاطع همچنان اشباع است

روز شنبه هفته گذشته قیمت میلگرد به طور متوسط ۲۰۰ ریال در هر کیلو کاهش پیدا کرد و تیرآهن ۱۵۰ ریال ارزان‌تر شد.‌این افت قیمت روز یکشنبه تشدید و روز دوشنبه ادامه ‌این روند باعث شد بعضی از اقلام میلگرد و تیرآهن به قیمت خرید در بورس برای یک ماه قبل برسد.

از روز سه شنبه قیمت‌ها شروع به افزایش کرد اما تنها علت بالا رفتن قیمت‌ها ‌این بود که اکثر تجار محصولات خود را با زیان روبه‌رو می‌دیدند به همین علت سعی می‌کردند دست از فروش بردارند.

افزایش قیمت‌ها روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد اما در پایان هفته متوسط قیمت مقاطع با اول هفته تفاوت چندانی نمی‌کرد.

میانگین قیمت میلگرد قطر ۸ تا ۳۲ میلیمتر در بازار اهواز روز شنبه ۱۲۵۷۹ ریال در هر کیلو بود که در پایان هفته به ۱۲۵۷۰ ریال رسید.

روز شنبه قیمت میلگرد سایز ۱۶ تا ۲۵ میلیمتر نیز در بازار اصفهان ۱۲۵۴۰ ریال در هر کیلو بود که در پایان هفته با ۲۰ ریال افزایش به ۱۲۵۶۰ ریال رسید.

هیچ دلیل منطقی‌ای برای‌این افزایش قیمت به غیر از آنکه تجار دست از معامله کشیده بودند، دیده نمی‌شد چرا که تقاضا همچنان بسته بود.

در واقع در دو روز پایانی هفته که قیمت‌ها افزایش یافت عکس‌العمل کاهش قیمت‌ها در سه روز قبل بود.

یک نگاه بدبینانه هفته گذشته نسبت به‌این موضوع وجود داشت با ‌این نکته که بعضی از معامله گران، نظم بازار را به هم زدند تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند اما عرضه مقاطع که روز یکشنبه هفته جاری (امروز) در بورس صورت خواهد گرفت نشان از آن دارد که قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت و قیمت پایه ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۰ تومان برای خریدار تمام خواهد شد.

به‌این ترتیب قیمت بازار نباید از هر کیلو ۱۳۰۰ تومان پایین‌تر باشد، البته ‌این در صورتی است که قیمت‌های معاملاتی در بورس را نیز ملاک قرار بدهیم.

نباید فراموش کرد میلگرد‌هایی که سال گذشته کمتر از ۱۲۰۰ تومان فروخته شده‌اند هنوز به طور کامل در بازار جذب نشده‌اند از‌ این رو باید منتظر بود تا بازار، ‌این موجودی‌ها را هضم کند.

فروش انبوه ورق در بازار جهانی

هفته گذشته قیمت ورق در بازار آمریکا نزولی بود حتی برخی‌این کالا را زیر قیمت بازار فروختند تا ضرر کمتری بدهند.

در‌این راستا تازه‌ترین شاخص قیمت ورق گرم آمریکا ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر شورت تن پیشنهاد شد که ۱۰ دلار افت داشت از طرفی افزایش عرضه ورق گرم روسیه در آمریکا نیز بر رکود بازار افزوده است.

در شمال اروپا نیز متوسط قیمت ورق گرم یک یورو افت و متوسط قیمت‌این کالا در جنوب اروپا نیز ۴/۰ درصد افت داشت و به ۵۱۵ یورو در هر تن رسید.

هفته گذشته ورق گرم روسیه ۶۰۰ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه ) و ورق گرم اوکراین نیز ۵۸۰ دلار در هر تن (فوب) معامله شد و انتظار افت قیمت نیز می‌رود چون تقاضا کم است.

تولیدکنندگان ورق گرم ترکیه قیمت پیشنهادی را پایین آوردند و قیمت فعلی نیز به ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن (درب کارخانه) رسیده است.

هفته گذشته افت قیمت برخی کارخانه‌ها ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر تن بود و به نظر برخی از معامله‌گران قیمت ورق به۶۵۰ دلار نیز می‌رسد.

قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین به ترکیه ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (سی اف آر ) بود و قیمت پیشنهادی روسیه نیز ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار در هر تن (سی اف آر) بود. ورق گرم اروپا نیز ۶۹۰ دلار در هر تن( سی اف آر ) پیشنهاد شده است.

ورق گرم در بازار چین نزولی بود و با ۷ دلار افت به ۶۷۵ تا ۶۷۸ دلار در هر تن( با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده )رسید.

ورق گرم صادراتی چین نیز ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن (فوب) بود در حالی که تا دو هفته قبل ۶۴۵ تا ۶۶۵ دلار معامله شده بود.

سایه سیاست بر بازار ورق

هفته گذشته روند نوسانی قیمت مقاطع در مورد ورق برقرار بود به طوری که ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در بندرانزلی در هر کیلو یک هزار تومان معامله شد و از بعدازظهر شنبه هفته گذشته قیمت ‌این کالا شروع به تنزل کرد تا روزدوشنبه که بعضی از معاملات در ۹۸۰ تومان هم شنیده شد، اما از روز سه‌شنبه قیمت‌ها شروع به افزایش کرد تا چهارشنبه که نرخ‌ها روی ۱۰۱۰ تومان ‌ایستاد. ابتدای هفته قبل ورق‌های مبارکه در هر کیلو ۱۰ تا ۱۵ تومان افت قیمت داشت و محصولات اکسین و کاویان هم ۲۰ تومان هر کیلو کاهش یافت. از روز سه شنبه بازار محصولات مبارکه بهتر شد اما فروشندگان ورق‌های کاویان و اکسین دست از معامله کشیدند. همین امر باعث شد قیمت‌ها بهبود یابد اما در واقع قیمت‌ها تفاوت چندانی با اول هفته پیدا نکرد به طوری که ورق گالوانیزه ۳۰ تومان در هر کیلو پایین آمد که‌این امر ناشی از عرضه کالاهای وارداتی است رکود بازار اجازه نداد ورق گالوانیزه در پایان هفته بهبود یابد ورق سرد در طول هفته ۳۰ تومان هر کیلو کاهش یافت.

مشکل عمده ورق سرد ضعف تقاضا برای‌این کالا است ضمن آنکه رکود فصلی آن از اواخر اردیبهشت شروع می‌شود.

در صورتی که وضعیت عرضه به همین شکل باقی بماند نباید انتظار داشت ورق گالوانیزه و ورق سرد با بازار پررونقی روبه‌رو شود هر چند که بعضی از ضخامت‌های ورق سرد در بازار با محدودیت عرضه روبه‌رو است.

آنچه در حال حاضر در بازار فولاد دیده می‌شود فقط مساله عرضه و تقاضا نیست؛ چرا که سیاست به خصوص تاثیر مذاکرات هسته‌ای از یک طرف و مساله بودجه از طرف دیگر بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

عده‌ای از تجار براین باورند که امسال به طور معمول به دلیل‌اینکه آخرین سال ریاست جمهوری است فعالیت بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی با کندی همراه خواهد بود و مذاکرات هسته‌ای نیز اما و اگرهای زیادی را در فضای اقتصادی بوجود آورده است. از ‌این رو همه دست اندرکاران امور اقتصادی سعی می‌کنند در نهایت احتیاط عمل کنند کما‌ اینکه در ‌این شرایط طبیعی است نباید در انتظار رونق در بازار فولاد بود.

سنگ‌آهن در کمترین سطح در دو ماه اخیر

هفته گذشته بازار جهانی سنگ‌آهن نزولی بود و قیمت نقدی به کمترین سطح دو ماه اخیر رسید.

تقاضای پایین فولاد و قیمت‌های نزولی در چین و مشکلات مالی فولادسازان چینی خرید سنگ‌آهن را کاهش داده است.

دست‌اندرکاران بازار منتظر افت قیمت بیشتر سنگ‌آهن هستند. قیمت سنگ‌آهن بی اچ پی بیلیتون ۱۴۵ تا ۱۴۹ دلار در هر تن (سی اف آر) پیشنهاد شد که تغییری جزئی داشت. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند نیز با یک دلار کاهش ۱۴۷ تا ۱۴۹ دلار در هر تن (سی اند اف چین) بود. در کل وضعیت بازار سنگ‌آهن تغییری نکرده و هنوز مازاد عرضه در بازار فولاد چین مشهود و تقاضا همچنان پایین است. برای چندمین هفته متوالی موجودی سنگ‌آهن بنادر چین نیز ۹۸ میلیون تن بود.

حجم محدود معاملات جهانی قراضه

هفته گذشته خریداران ترکیه از آمریکا و سی‌ای اس قراضه خریداری کردند که البته عرضه‌کننده‌ها حاضر به تخفیف نبوده و از‌این رو حجم معاملات بسیار پایین بود. قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ (خلوص ۲۰-۸۰ ) در بازار آمریکا ۴۵۰ دلار بود و در ۷۵/۴۴۷ دلار در هر تن ( سی اف آر) معامله شد.

قراضه دریای بالتیک نیز در متوسط با میانگین ۴۵۶ دلار در هر تن (سی اف آر) معامله شد و قیمت پیشنهادی قراضه آ۳ سی‌ای اس نیز نزولی بود. قراضه روسیه ۴۳۷ تا ۴۳۸ دلار در هر تن (سی اف آر) پیشنهاد شد.

قراضه اوکراین نیز ۴۳۳ تا ۴۳۶ دلار در هر تن (سی اف آر) و قراضه رومانی ۴۳۲ تا ۴۳۵ دلار در هر تن (سی اف آر) بود. خریداران ترکیه نیز قراضه انگلیس را ۴۴۵ تا ۴۶۰ دلار در هر تن (سی اف آر) خریداری کردند.

در آمریکا قراضه خرد شده در بازار داخلی ۵ دلار در هر لانگ تن افت داشت و به ۴۳۶ دلار در هر لانگ تن رسید. در‌ایتالیا قراضه خرد شده ۳۳۵ تا ۳۴۵ یورو در هر تن بود و پیش بینی افت قیمت ۵ یورویی ‌این کالا نیز وجود دارد.

در بازار واردات قراضه شرق آسیا، قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ (خلوص ۲۰-۸۰ و محصول آمریکا ) ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار در هر تن (سی اف آر تایوان)، ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار در هر تن (سی اف آر مالزی ) و ۴۶۰ دلار در هر تن( سی اف آر ویتنام ) بود.

در چین قیمت خرید قراضه ۳ دلار در هر تن افت داشت و به ۵۳۷ دلار در هر تن( با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده )رسید. قیمت رایج بازار ۵۱۵ تا ۵۳۹ دلار در هر تن بود. قیمت پیشنهادی واردات قراضه خلوص ۲۰-۸۰ به چین ۴۶۰ دلار در هر تن (سی اف آر ) بود.