گروه بورس کالا - سحر نمایشی: ریزش ناگهانی اونس در بازارهای جهانی در جمعه گذشته باعث کاهش شدید قیمت طلا و ارز در بازارهای داخلی و همچنین نگرانی عده‌ای از سرمایه‌داران شده است. همچنین تاثیرات بد شرایط اقتصادی در اروپا بر اقتصاد جهانی تاثیر بسزایی گذاشته و باعث افت بیش از 20 دلاری اونس شده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در نظرسنجی این هفته 32 کارشناس شرکت کرده‌اند که در این میان، 14 نفر به افزایش، 12 نفر به کاهش و 6 نفر به عدم‌تغییر بهای اونس جهانی طلا در این هفته رای داده‌اند. بسیاری از کارشناسان دلیل رویکرد ضعیف سرمایه‌داران نسبت به اونس جهانی طلا را تقویت اقتصاد آمریکا عنوان کرده‌اند که افزایش بهای دلار را در بازارهای جهانی به دنبال داشته است. قیمت جهانی طلا در جمعه گذشته به 1572 دلار در هر اونس نیز کاهش یافت. به این ترتیب، معاملات روز گذشته بازارهای آتی به تبع از بازارهای جهانی منفی و پر نوسان ارزیابی شد و مبادلات از شروع صبح با 3 درصد منفی آغاز و در بعد از ظهر همین روز افت بیش از 4 درصدی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار دلایل نزولی شدن بازارهای سکه آتی به غیر از افت اونس و ارز، فروش سکه از جانب بانک مرکزی بود که با تضعیف بهای اونس جهانی طلا، بهای سکه باردیگر کاهش یافت که در آن بانک ملی بهای خرید سکه‌های پیش فروش شده را با 10 هزار تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته 580 هزار تومان اعلام کرد.به این ترتیب این موضوع باعث شده که بهای سکه با کاهش شدیدی رو به رو شود.
این تصمیم در ابتدای مبادلات سکه در روز جاری تاثیر منفی بر قیمت آن داشت و به این ترتیب سکه ۵۹۵ هزار تومان معامله شد. همچنین به دلیل ریزش بازار عمدتا موقعیت فروش فشار بیشتری نسبت به خرید داشت. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بازار آتی با توجه به افت اونس و نرخ ارز همچنان تا هفته اول خرداد ماه و بعد از اعلام نتیجه مذاکرات نوسانی خواهد ماند. البته باز هم نتایج بازار بستگی به قیمت طلای جهانی و نرخ ارز دارد.
در مبادلات روز گذشته سکه آتی در اردیبهشت‌ماه در محدوده 588 تا 603 هزار تومان معامله شد که 57/3 درصد افت قیمتی داشت، سکه خرداد ماه نیز در محدوده 600 تا 610 هزار تومان معامله شد که 97/3 درصد کاهش را تجربه کرد، سکه تحویل تیر ‌ماه نیز در محدوده 618 تا 638 هزار تومان معامله شد که افت 92/3 درصدی را تجربه کرد و سکه مرداد ماه در محدوده 653 هزار تومان معامله شد که با افت 99/3 همراه شد که بیشترین افت را در این سر رسید‌ شاهد بود.