گروه بورس کالا - به نظر می‌رسد کاهش بهای فولاد موجب شده تا دست‌اندرکاران این صنعت در بازار شانگهای انگیزه زیادی برای خرید سنگ آهن بیشتر و افزایش سطح تولیدهای خود نداشته باشند، به طوری که در روز چهارشنبه هر تن سنگ آهن با خلوص ۶۲ درصد به قیمت ۴/۱۴۵ دلار در این بازار معامله شد. به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز پس از چهار روز تعطیلی بازار شانگهای، سوداگران این بازار شاهد کاهش قیمت میلگرد نیز بودند به طوری که قیمت آن به پایین‌ترین میزان خود در دو ماه گذشته یعنی از مارس رسید. از این رو هر تن میلگرد برای تحویل در ماه اکتبر با ۶/۰ درصد کاهش با رقم ۶۷۰ دلار معامله شد.

یکی از تاجران سنگ آهن در این باره می‌گوید: برخی کارخانه‌های کوچک با کاهش موجودی سنگ آهن در انبارهای خود مواجه شده‌اند، اما قصد ندارند بی‌گدار به آب‌زده و قبل از مشخص شدن اوضاع بازار، انبارهای خود را به قیمتی گزاف پر کنند. البته آنها چندان هم نگران کمبود سنگ آهن در انبارهایشان نیستند؛ چرا که می‌توانند در صورت نیاز، فوری محصول مورد نیازشان را با هزینه‌ای کمتر مستقیما از بنادر تهیه کنند. کاهش تقاضای فولاد در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان به شمار می‌رود نقش موثری را در کاهش تقاضای سنگ آهن از سوی کارخانه‌های فولاد داشته است. علاوه بر این، افزایش غیرمنتظره عرضه سنگ آهن از طرف دو تولیدکننده عمده این محصول در جهان یعنی برزیل و استرالیا در سه ماهه دوم سال از یک سو و رکود ساخت و ساز به دلیل بدی آب و هوا از سوی دیگر، احتمال تحرک قیمتی سنگ آهن را به شدت محدود کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند حتی رشد چشمگیر بخش تولید در چین و آمریکا هم نمی‌تواند تاثیر فوری بر بازار فولاد و سنگ آهن داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر عرضه این محصولات به شدت از تقاضای آنها پیشی گرفته است.

امیدواری ریوتینتو به رشد ۱۰۰ میلیون تنی تقاضای جهانی سنگ‌آهن

اما با وجود رکود بازار سنگ آهن و ثبات آن در بازارهای مختلف، شرکت معدنی ریوتینتو اعلام کرد گرچه هنوز تقاضای سنگ آهن بالا نرفته تا عرضه بالا برود ولی این شرکت قصد دارد همچنان تولید را افزایش دهد و تا در سال ۲۰۱۳ به تولید ۲۸۳ میلیون تن در سال برسد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران افزایش ظرفیت تولید این شرکت معدنی تا ۳۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ از ۲۲۵ میلیون تن در سال جاری معادل ۱۵۰ دلار در هر تن هزینه بر است. این شرکت معدنی بزرگ دنیا همچنان بر این باور است که تقاضای بلند مدت محصولات آن بالا می‌رود و تقاضای سنگ آهن، کک و مس با افزایش شهرسازی در کشورهای با اقتصاد نوظهور در آسیا بالا خواهد رفت. این شرکت معدنی استرالیایی پیش‌بینی کرده تقاضای جهانی سنگ آهن تا ۷ سال آینده ۱۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس روز دوشنبه در ۴۰/۱۴۵ دلار در هر تن در ثبات بود. درسال جاری سنگ آهن در نقطه اوج ۱۴۹ دلار و ۴۰ سنت بوده و بیش از ۲۰ درصد نسبت به اوج قیمت سال ۲۰۱۱ پایین است؛ چرا که رشد اقتصادی آرام بر میزان تقاضای فولاد در این کشور اثر گذاشت. به عقیده کارشناسان بازار، تنها زمانی که تقاضای فولاد صعودی باشد می‌توان گفت هر افت قیمتی در بازار سنگ آهن موقتی است.