گروه بورس کالا-کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی‌در آخرین روز معاملاتی هفته جاری تغییر محسوسی نداشت و ثابت ماند.
به گفته فعالان بازار در این روز اگر چه قیمت‌ها ثابت ماند، اما رقابت ۳ درصدی برای سه کالای EX۳، Ex۵ و Z۳۰s در رینگ پتروشیمی‌نشان داد که هنوز برخی از کالاها به دلیل اختلاف نرخشان در بورس و بازار مورد توجه خریداران هستند.

به عقیده آگاهان بازار احتمال افت تقاضا در هفته‌های آتی در رینگ پتروشیمی‌وجود دارد و همین موضوع می‌تواند سبب افت قیمت‌های پایه توسط عرضه کننده شود. اتفاقی که روز گذشته در رینگ فلزات افتاد و عرضه کننده به دلیل نبود تقاضا در اقدامی‌نادر، نرخ کالاهای خود را 30 تومان ارزان کرد. بسیاری از معامله گران می‌گویند: این اتفاق ممکن است در هفته‌های آتی در رینگ پتروشیمی‌نیز رخ بدهد؛ چرا که در حال حاضر نرخ‌ها در بازار داخل به حداکثر رسیده است و بازار بیش از این کشش افزایش قیمت‌ها را ندارد.
با این حال هنوز هم عده‌ای بسیاری از فعالان بازار معتقدند؛ آزادسازی قیمت‌ها و لغو محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی تنها راه تعادل بازار است. این گروه می‌گویند: بازار پتروشیمی در حال حاضر با وجود اتمام فصل مصرف با کاهش مبادلات همراه شده است و به احتمال زیاد در هفته‌های آتی باید در انتظار رکود در بازار پتروشیمی‌ باشیم.
البته همچنان بیشتر معامله‌گران از پیش بینی بازار پتروشیمی ‌در روزهای آتی خودداری کرده و می‌گویند: باید دید نرخ‌های پایه در ماه جدید براساس چه معیاری تعیین خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای در انتظار افت قیمت‌های پایه هستند و معتقدند؛ آزادسازی رینگ پتروشیمی‌نرخ‌ها را به فوب خواهد رساند و درنتیجه قیمت‌ها افت خواهد کرد. اما عده‌ای نیز معتقدند که نرخ‌ها بر همین منوال باقی خواهد ماند و انتظار برای افت قیمت‌ها بیهوده است.
با این حال بیشتر معامله گران در انتظار مبادلات هفته آتی رینگ پتروشیمی‌ هستند تا بازار را ارزیابی کرده و برای خریدهای بعدی تصمیم‌گیری کنند.