گروه بورس کالا - قیمت سکه با وجود اینکه در ساعات ابتدایی دیروز به تاثیر از افت قیمت طلای جهانی نوسان رو به پایینی را تجربه کرد، اما در ادامه روند مبادلات به تاثیر از تحرکات مثبت قیمت دلار شاهد حرکت رو به بالایی بود. این در شرایطی است که همه در انتظار نتیجه نشست دور دوم مذاکرات گروه 1+5 با ایران در رابطه با انرژی هسته‌ای هستند.

مریم علی نیا یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به اینکه در دادوستدهای دیروز روند قیمت‌ها در ابتدا با افت مواجه و در ادامه به تاثیر از مبادلات بازار ارز تکانه‌های مثبتی را شاهد بود، افزود: روند قیمت‌ها در مبادلات دیروز متناسب با نرخ‌های تسویه شروع شد. این در حالی بود که با افزایش قیمت دلار و نوسانات موجود در این بازار قیمت طلا نیز با افت و خیز مواجه شد.
به اعتقاد علی نیا در شرایط فعلی نگاه بازار طلا به دلار است و هرگونه تغییر در این بازار می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی قیمت‌ها بگذارد. این کارشناس بازار آتی در ادامه صحبت‌هایش افزود: در شرایط کنونی بازار ارز بانک مرکزی در روند مبادلات زیاد دخالت نمی‌کند. این در حالی است که از دید مشتریان دادوستدهای بازار آتی به تغییر قیمت دلار بستگی دارد.
براساس گفته علی‌نیا، مشکلات سامانه معاملاتی تا حدودی برطرف شده؛ اما زمانی که سیستم شلوغ است، روند معاملات کند می‌شود که انتظار می‌رود با حل تمام مشکلات بتوان به بهبود اوضاع و افزایش حجم مبادلات امیدوار بود.
این کارگزار بورس کالا در ادامه به موضوع میزان وجه تضمین پرداخت و گفت: افزایش وجه تضمین یکی از موضوعاتی است که در شرایط فعلی روی کاهش حجم مبادلات تاثیرگذار بوده است. معامله‌گران بیشتر سعی می‌کنند با نوسان‌گیری روی دادوستدها، دادوستدهایشان را دنبال کنند. این در حالی است که از حجم مبادلات کاسته شده است.
براساس گفته علی‌نیا اگر بی‌احتیاطی شرکت‌های کارگزاری نمی‌بود و و کنترل‌ها روی روند مبادلات بیشتر می‌شد، شاید مسائلی که در حال حاضر در بازار پیرامون وجه تضمین وجود دارد ایجاد نمی‌شد. به نظر می‌رسد برای رونق معاملات بهتر است، نسبت به روند فعلی مکانیزم تعیین وجه‌ تضمین تغییراتی اعمال کرد. این کارشناس بازار آتی در پایان درباره اینکه آیا بهتر نیست برخی از امور معاملات به شرکت‌های کارگزاری واگذار شود؟ افزود: مطمئنا واگذاری و انتقال برخی امور که از دید مدیریت بورس خللی در روند دادوستدها ایجاد نمی‌کند، به شرکت‌های کارگزاری می‌تواند رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. این در شرایطی است که در حال حاضر واریز وجوه به خود شرکت‌های کارگزاری واگذار شده اما بعضی موضوعات همچون انتقال وجه همچنان در اختیار مدیریت بازار است.
براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریا سهم، صبح دیروز بانک، سکه را به قیمت بازار می‌خرید (قیمت خرید سکه توسط بانک 636 هزار تومان بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده) این امر باعث شد سکه وارد بازار نشود و از صبح تا بعدازظهر قیمت سکه ثابت باشد. بررسی روند قیمت ارز از اول این هفته نیز نشان می‌دهد تمایل به حفظ کف قیمت یک هزار و 700 تومان برای دلار در بازار داخلی زیاد است. این در حالی است که با وجود افت و خیز قیمت جهانی طلا، خریداران بازار آتی از فروشنده‌ها تحرک بیشتری دارند و افت قیمت‌ها با حرکت کندتری صورت می‌گیرد.
براساس گفته فعالان؛ روز گذشته پس از گزارش عباس کمره‌ئی عضو هیات مدیره بانک ملی در رابطه با تحویل ۸۶۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده و از سویی استقبال از اوراق گواهی سپرده، بازار با افت اندکی همراه شد؛ زیرا در صورت اینکه روند فعلی تصمیمات بانک مرکزی تا قبل از دور دوم مذاکرات بغداد ادامه پیدا کند، نزول قیمت‌ها هم ادامه خواهد داشت. این در حالی است که نتایج این نشست تاثیر روانی قابل توجهی روی معاملات خواهد گذاشت. در مجموع در مبادلات دیروز در حالی که حجم و ارزش مبادلات نسبت به روزهای ماقبل افت محسوسی داشت روند قیمت‌ها نیز با دامنه نوسان اندکی دنبال شد؛ قیمت سکه در سررسید اردیبهشت ماه با ۶۶/۰ درصد افت در محدوده ۶۶۶ تا ۶۶۸ هزار تومان، سررسید خردادماه با ۹۷/۰ درصد افت در محدوده ۶۷۹ تا ۶۸۳ هزار تومان، سررسید تیرماه با افت ۶۳/۰ درصدی در مبادلات صبح و رشد ۲۷/۰ درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۹۲ تا ۶۹۸ هزار تومان و سررسید مردادماه نیز با افت ۶۲/۰ درصدی در دادوستدهای صبح و رشد ۲۱/۰ درصدی در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۷۰۲ تا ۷۰۹ هزار تومان قرار گرفت. این در شرایطی است که برخی بر این باورند، بازار در شرایط رکودی قرار گرفته و ممکن است این روند تا قبل از دور دوم مذاکرات ادامه پیدا کند. همچنین تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در سررسیدهای اردیبهشت و مردادماه افزایش داشت؛ اما در سررسیدهای خرداد و تیر این روند کاهشی بود.