گروه بورس کالا - مبادلات روز گذشته بازار آتی بورس کالای ایران با رشد محسوسی مواجه شد.
دیروز پس از اینکه قیمت دلار رشد محسوسی را تجربه کرد، مبادلات سکه در بازار نقدی و بازار آتی به تناسب از این وضعیت با نوسان رو به بالایی رو‌به‌رو شد. این در حالی است که به دلیل افزایش سطح تقاضای خرید دلار، روند قیمت‌ها در بازار سکه با رشد مواجه شد؛ البته عدم تزریق دلار به بازار نیز توسط بانک مرکزی روی تحرک‌های مثبت قیمت طلا تاثیرگذار بود.

به اعتقاد تحلیلگران بازار به گونه‌ای حرکت می‌کند که هراز چند گاهی می توان پس از چند روز ریزش، شاهد تکانه‌های مثبت قیمتی نیز بود. این در حالی است که اخبار امیدوار کننده از آینده مذاکرات و از سویی فضای مثبت و تنش‌زدای بین‌المللی برای کشورمان طی دو هفته اخیر توانسته از التهاب بیشتر بازارها بخصوص بازار ارز و سکه بکاهد. در همین حال برخی بر این باورند سیاست‌های بانک مرکزی طی سال جاری بیشتر در سمت و سوی کاهش التهاب بازارها بوده و تا حدود زیادی توانسته در کنترل بازار سکه و ارز موفق عمل کند. در همین حال اخبار مربوط به تحویل 800 هزار قطعه سکه پیش فروش شده و استقبال از روش‌های جایگزین همچون گواهی سپرده، بر آرام شدن بازارها و اطمینان به سرمایه‌گذاران برای کاهش التهاب‌ها موثر بود.
تحلیلگران در مورد پیش‌بینی روند بازار طی چند روز آینده می گویند در حال حاضر دولت نرخ دلار را کنترل می‌کند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه طی چند روز آینده افت داشته باشد، مگر اینکه همزمان با بازگشایی بازار جهانی طلا، روند صعودی بگیرد. در مبادلات دیروز موقعیت‌های تعهدی باز در هر یک از سررسیدها با عدد منفی رو به رو شد؛ در سررسیدهای دور تعداد موقعیت‌های باز با کاهش بیشتر و در سررسیدهای نزدیک تعداد موقعیت‌های باز با کاهش کمتری همراه بود. در مجموع در دادوستدهای دیروز قیمت سکه در سررسید اردیبهشت‌ماه با افت ۴۷/۱ درصدی در مبادلات صبح و رشد ۱۴/۱ درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده ۶۷۵ تا ۶۵۸ هزار تومان، در سررسید خردادماه با افت ۵۱/۰ درصدی در مبادلات صبح و رشد ۹۴/۰ درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده ۶۸۰ تا ۶۸۹ هزار تومان، سررسید تیرماه با افت ۸۱/۰ درصدی در مبادلات صبح و رشد ۰۹/۲ درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده ۶۸۱ تا ۷۰۰ هزار تومان و سررسید مردادماه با افت ۹۱/۰ درصدی در مبادلات صبح و رشد ۱۴/۲ درصدی در مبادلات بعداز‌ظهر در محدوده ۶۹۰ تا ۷۱۱ هزار تومان قرار گرفت.