گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: پس از رشد یکباره و شدید قیمت آهن آلات که بعد از تعطیلات سال جدید آغاز شد کمتر کسی پیش‌بینی نزولی شدن قیمت‌ها به این سرعت را داشت.
هفته گذشته ادامه روند کاهش قیمت‌ها که دلایل متفاوتی برای آن وجود داشت باعث شد تا میانگین نرخ میلگرد نرمال در بازار تهران از ۱۳۷۰ به ۱۳۲۰ تومان برسد.

در این مدت تیرآهن نرمال سایزهای 14 تا 18 هم از 226 هزار تومان در هر شاخه به 218 هزار تومان رسید.
نزول قیمت دلار، پایین بودن تقاضا به خصوص در بخش خریدهای عمرانی، عرضه کالاهای انباری به بازار و دست کشیدن خریداران با انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها و در نهایت فروکش کردن جو روانی و ملتهب در بازار، از عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها عنوان می‌شود، اما بیشتر معامله‌گران معتقدند علت اصلی، نبود تقاضا در بازار است البته این به معنی مبادله نشدن کالاها و انجام نشدن معامله نیست، بلکه میزان عرضه از تقاضا بیشتر است. از این رو به نظر می‌رسد حتی اگر شرایط روانی بازار هم تغییری داشته باشد و التهاب و هیجان روانی به بازار برگردد باز هم نباید منتظر افزایش قیمت‌ها بود، مگر با بالا رفتن تقاضا که آن هم به بودجه سال ۹۱ و مصارف پروژه‌ای بستگی دارد.
هفته گذشته آرامش بازار آزاد به بورس هم رسید و تنها اتفاق مهم رینگ فولادی‌ها در این مدت، رشد قیمت شمش فولاد خوزستان و رقابت بر روی این کالا بود به طوری که میانگین قیمت آن از 999 تومان به 1098 تومان رسید. برداشته شدن محدودیت‌های قیمتی در بورس و رقابتی شدن معاملات نیز یکی دیگر از اتفاقات هفته گذشته بود که البته به دلیل روند نزولی تقاضا و قیمت‌ها در بازار آزاد، تاثیر شدیدی بر نرخ نهایی مقاطع در بورس نداشت اگرچه همزمان با رشد قیمت شمش در بورس، میلگرد نیشابور هم در رقابت به 1127 تومان رسید. البته با توجه به قیمت شمش به نظر نمی‌رسد قیمت محصول نهایی توجیهی برای بالا رفتن از این سطح داشته باشد که البته این موضوع هم در هفته‌های آتی به طرح هدفمندی یارانه‌ها و تغییر هزینه تولید ارتباط پیدا می‌کند.
در هفته گذشته میانگین قیمت پیشنهادی شمش در بنادر شمالی نیز با در نظر گرفته شدن فضای بازار داخلی، کاهش پیدا کرد و از ۱۱۶۰ تومان به ۱۱۴۰ تومان رسید.
اما به هر صورت آنچه مسلم است این است که پیش‌بینی از فرآیند آتی بازار سخت است، اما به نظر می‌رسد با توجه به موجودی‌های بازار، مسوولان و ناظران بازار نگرانی خاصی از بابت کمبود کالا ندارند و به همین دلیل شرایط رقابت را در بورس کالا آزاد گذاشته‌اند و از آنجا که به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها آزاد گذاشته شود، در نتیجه بعید است محدودیت‌ها دوباره به بازار برگردد، البته برخی از کارشناسان معتقدند در حال حاضر بازار تعادل نسبی دارد به خصوص در بخش عرضه و تقاضا ازاین‌رو زمان خوبی برای برنامه‌ریزی آتی و فراهم کردن شرایط تامین تقاضاهای احتمالی بازار در آینده و تمرکز روی تامین شمش و قراضه مورد نیاز بخش خصوصی است.
در هفته گذشته قیمت میلگرد در روز شنبه به ۱۳۷۰ تومان ر سید و تیرآهن نرمال هم در سایز ۱۸ به ۲۷۷ تومان کاهش پیدا کرد.
روز یکشنبه با ادامه این فرآیند و به خصوص عدم عرضه محصولات ذوب‌آهن که آن هم به دلیل نبود تقاضای زیاد بود، نرخ میلگرد در بازار تهران به 1330 تومان رسید و تیرآهن هم تا 4 هزار تومان در سایزهای نرمال نزولی شد.
با ادامه این روند، قیمت میلگرد در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ۱۳۲۰ تومان در سایزهای نرمال رسید و سایزهای سنگین هم تا آخرین روز هفته روند نزولی داشتند. میانگین تیرآهن هم در نهایت و در روزهای آخر هفته ۳ تا ۶ هزار تومان در هر شاخه ارزان شد.