خبرگزاری فارس - ۶ نماینده از ۷ نماینده اعضای حقیقی نخستین هیات مدیره شرکت بورس انرژی توسط سازمان بورس تایید صلاحیت شدند.هفتمین عضو هم دیروز برای تایید صلاحیت معرفی شد.

در پی برگزاری مجمع هیات مؤسس شرکت سهامی‌عام و ۲۰ میلیارد تومانی بورس انرژی که ۱۱ اسفند ماه با حضور ۷۶ درصد از سهامداران برگزار شد، ترکیب نخستین هیات مدیره این بورس در شرف تاسیس انتخاب شدند. براساس این گزارش، در آن مجمع که با هیات رییسه احمد قلعه بانی (مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران)،‌ عسکری مارانی (مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران)، ملاکی (معاون سابق وزیر نیرو)، ابوالفضل متین (نماینده کانون سهامداران حقیقی) و علی حسینی (معاون سازمان بورس) تشکیل شد، ۱۸ شرکت و نهاد مالی برای ورود به نخستین هیات مدیره ۷ نفره این بورس اعلام آمادگی کردند.

این گروه شامل شرکت‌های نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، سرمایه‌گذاری ایران، بازرگانی پتروشیمی، صندوق کارکنان بانک‌ها، صنایع برق و انرژی صبا، شاهراه طلایی نفت و گاز پتروشیمی، شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر، سرمایه‌گذاری تدبیر، صندوق کارکنان نفت، توسعه پتروی ایران، کیمیا اسپیدی قشم، فولاد مبارکه و همچنین شرکت‌های کارگزاری بانک ملت، مهرآفرین، سرمایه و دانش و خبرگان سهام بودند.

به این ترتیب بعد از شمارش آرا، شرکت‌های آرین ماهتاب گستر، سرمایه‌گذاری ایران، نفت و گاز پارسیان، کارگزاری مهر آفرین، سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا، مدیریت سرمایه‌گذاری ایران و کارگزاری بانک ملت به ترتیب اخذ رای برای دو سال و به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره چهارمین بورس کشور مشخص شدند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیر، صندوق کارکنان نفت و توسعه پترو هم به عنوان اعضای علی البدل و موسسه حسابرسی رهیافت به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت ۲۰ میلیارد تومانی انرژی و روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های رسمی ‌انتخاب شدند. با این اوصاف معادلات مجموعه نفت برای حضور حداکثری درهیات مدیره بورس انرژی به هم خورد و این مجموعه که درصدد اخذ ۳ تا ۴ کرسی هیات مدیره بود قافیه را به نهادهای مالی که از اتحاد محکمی‌برخوردار بودند، واگذار کرد. با طی این مرحله مهم، ۷ عضو حقوقی باید اقدام به معرفی نماینده حقیقی به سازمان بورس برای تایید صلاحیت می‌کردند.

تازه‌ترین وضعیت تایید صلاحیت نمایندگان معرفی شده به سازمان بورس نشان می‌دهد به جز مدیریت سرمایه‌گذاری ایران که دیروز نماینده حقیقی خود را به سازمان بورس معرفی کرد، ۶ نماینده حقیقی معرفی شده به سازمان بورس، روز گذشته تایید صلاحیت شده و احکام شان هم صادر شده است.

به این ترتیب خجسته‌نژاد از سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا،شاهین چراغی از کارگزاری مهرآفرین، مرتضی عزیزی از نفت و گاز پارسیان، ملاکی از آرین ماهتاب گستر (شرکت فعال در صنعت برق)، حسین حسینی از کارگزاری بانک ملت و یامی‌از سرمایه‌گذاری ایران (شرکت وابسته به خاموشی)، نخستین اعضای حقیقی هیات مدیره بورس انرژی را تشکیل دادند و منتظر تایید صلاحیت نفر هفتم شدند تا با برگزاری اولین جلسه هیات مدیره، نخستین مدیرعامل بورس انرژی را تعیین کنند.