نمابورس - هفته گذشته قیمت مس در بازارهای جهانی رشدی در حدود ۵ درصد داشته و از دید کارشناسان این روند ادامه خواهد یافت. کاهش ارزش دلار و انتشار خبر رشد قابل‌ توجه فروش خودروهای شخصی در چین که روندی ادامه‌دار خواهد بود عوامل اصلی این رشد هستند. البته در ژاپن نیز سفارش خرید ماشین آلات صنعتی بالاتر از تخمین کارشناسان بوده است. به این ترتیب همانطور که پیش‌بینی شده بود قیمت مس توانسته در برابر اخبار منفی مقاومت کرده و به محض انتشار اخبار مثبت رشد کند.

در ماه مارس فروش خودروهای شخصی در چین ۵/۴ درصد رشد کرده در حالی که اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند این رقم ۹/۳ درصد باشد.

رشد فروش خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا نشان می‌دهد نگرانی‌هایی که درباره کاهش رشد اقتصادی چین وجود دارد از مصرف کالاهای بادوام نکاسته است و مصرف‌کنندگان به خرید ادامه می‌دهند. این باور وجود دارد که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اقتصاد چین رشدی ۴/۸ درصدی داشته و امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور به ۸ درصد کاهش خواهد یافت. این دیدگاه‌ها نگرانی‌هایی را درباره کاهش تقاضای چین برای مواد خام پدید آورده بود، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد توان بالای مصرف همچنان وجود دارد و سرمایه‌گذاران نباید نگران کاهش رشد اقتصاد چین باشند. در چین طبقه متوسط در حال رشد است و دستمزدها افزایش یافته است در نتیجه روند رشد مصرف ادامه خواهد یافت. در یک خودرو حداقل ۱۵ کیلوگرم مس مصرف می‌شود.

از سوی دیگر در ژاپن گزارش دولت نشان می‌دهد سفارش خرید ماشین‌آلات صنعتی ۸/۴ درصد افزایش یافته و این میزان بسیار بالاتر از حدی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند. واقعیت این است که رشد اقتصادی در آسیا ادامه یافته و نرخ آن امیدوارکننده است. در ایالات‌متحده نیز روند بهبود شرایط ادامه یافته است. تنها عاملی که سبب شده قیمت مس بیش از حد بالا نرود بحران مالی در اروپا است. امسال در بازار مس جهان، عرضه نسبت به تقاضا ۳۰۰ هزار تن کسری دارد، البته سال آینده این بازار با ۲۵۰ هزار تن مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه می‌شود، اما سال آینده مصرف و قیمت مس افزایش خواهد یافت و می‌توان گفت روند صعودی کنونی ادامه می‌یابد. قیمت تمام فلزات اساسی با تاثیرپذیری از اخبار مثبت از اقتصاد جهان رشد کرده است.