به دلیل ترس از نوسانات بازار و مازاد عرضه، فولاد سازان ترکیه در فکر ثبات قیمت‌ها هستند. اوگار دالبلر مدیر عاملColakoglu اظهار کرد، فولادسازان ترکیه باید تولید را در دو ماه آینده ثابت نگه دارند تا از نوسانات بازار و ایجاد فشار بر قیمت‌ها جلوگیری کنند. وی هفته قبل در یک کنفرانس اعلام کرده بود بازار در دو ماه گذشته به ثبات رسیده است. طی چند سال گذشته ما به نوسانات قیمت عادت کرده‌ایم. هر زمان که ما فکر کردیم اوضاع رو به بهبود است، همزمان تولیدکنندگان تولید را افزایش دادند و فشار بر کاهش قیمت را در پی داشته است. ما باید تعادل را در بازار حفظ کنیم.

انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری از ظرفیت فولاد سازان ترکیه در سال جاری به ۷۹ درصد برسد که نسبت به نرخ ۷۸ درصد در سال گذشته رشد اندکی نشان می‌دهد و انتظار می‌رود این نرخ در سال ۲۰۱۵ به ۸۲ درصد برسد. تولید به نقل از انجمن تولیدکنندگان فولاد و آهن ترکیه فولاد خام در فوریه ۲۰۱۲ کاهش داشت.

تولید در فوریه ۷۶/۲ میلیون تن بود که نسبت به ۱۴/۳ میلیون تن در ژانویه ۹/۱۱ درصد افت داشت. با این وجود این حجم از تولید ۳/۱۲ درصد از مدت مشابه در سال ۲۰۱۱ بالاتر است که نشان دهنده رشد معنادار تولید فولادسازان ترکیه در سال گذشته است. رییس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه Namir Ekinci در اواخر مارس گذشته اعلام کرد ترکیه ۲۰ میلیون تن صادرات در سال ۲۰۱۲ خواهد داشت و همزمان مصرف داخلی نیز از ۲۷ میلیون تن به ۲۹ میلیون تن افزایش خواهد داشت.

در چند سال گذشته ترکیه به سرعت صنعت فولاد خود را رشد داده است و علاوه بر پوشش تقاضای داخلی هدف توسعه صادرات بوده است.

انتظار می‌رود قیمت برق و گاز در سال‌جاری ۵/۱۸ درصد رشد داشته باشد و به دلیل ضعیف بودن تقاضا احتمالا افزایش هزینه‌های تولید نیز فولاد‌سازان ترکیه را مجبور به کاهش تولید ‌کند. علاوه بر این چندین کارخانه تولیدی در منطقه خاورمیانه و به ویژه در عربستان در حال احداث است و کشورهای منطقه در پی کاهش وابستگی به میلگرد و بیلت ترکیه و CIS هستند و با وجود طرح‌های توسعه و ضعف تقاضا امکان پذیرش قیمت‌های بالاتر در سال‌های آتی بعید به نظر می‌رسد و شاید ترکیه مجبور به یافتن بازارهای جدیدی باشد.

گروه تحقیق و توسعه کارگزاری مبین سرمایه