گروه بورس کالا - با توجه به روند صعودی قیمت طلا در سال گذشته و استقبال از سرمایه گذاری در بخش طلا، بورس کالا نیز در جذب این سرمایه‌ها موفق بوده و نه تنها در بخش مبادلات آتی بلکه در فروش شمش نیز دست به ابتکاراتی زده که بتواند سرمایه‌های خرد را نیز جذب کند از این رو در سال جاری با تاکید بیشتر بر عرضه شمش‌های ۵۰ گرمی‌راه را برای ورود سرمایه‌گذاران باز کرده است اگرچه در عرضه‌های امسال به دلیل روند نزولی قیمت این فلز گرانبها مورد استقبال قرار نگرفته، اما به نظر می‌رسد آینده ای موفق داشته باشد. سال گذشته ۲۴۴ کیلو طلای معدن موته که زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و دولت است در بورس کالای ایران به فروش رسید، این در حالی است که معدن زرمهر نیز که متعلق به بخش خصوصی است توانست سهم اندکی معادل ۳ کیلوگرم در مبادلات طلای بورس کالا داشته باشد. مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری در خصوص معاملات شمش طلا در بورس گفت: شرکت بورس کالای ایران با عرضه طلای معدن موته و شرکت زرمهر طی دو سال گذشته، رقابت جذابی در رینگ صنعتی به وجود آورده است. محمود رضا الهی فر اظهار کرد: معدن طلای زرمهر تاکنون انواع شمش‌های ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ گرمی ‌و یک کیلوگرمی‌را در بورس عرضه کرد که در سال جاری این شرکت، با برآورد‌هایی که از بازار داشته تنها شمش‌های ۵۰ گرمی‌را که عیار آن ۹۹۵ است روی تابلوی بورس آورده که این شمش‌ها نیز بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری دارد.وی درباره ارزش شمش‌های ۵۰ گرمی ‌طلا افزود: در حال حاضر هر گرم شمش طلای زرمهر ۱۰۱ هزار و ۵۱ تومان است که به این ترتیب نرخ هر شمش ۵۰ گرمی‌در بورس ۵ میلیون و ۵۲ هزار و ۵۵۰ تومان ثبت می‌شود.

وی با اشاره به قیمت‌های بالای طلا در بورس گفت: اضافه شدن مالیات ۵ درصدی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده باعث شده تا قیمت طلا در بورس بالاتر از بازار باشد، از این رو در سال جدید استقبال از معاملات طلا کمتر شده است.

به گفته الهی‌فر، شمش‌های عرضه شده در بورس دارای شناسنامه است که در این شناسنامه همه مشخصات فنی شمش اعم از عیار و وزن دقیق قید شده که این امر موجب شده است، خریداران با اطمینان کامل از صحت و سقم کالا نسبت به خرید آن اقدام کنند.