نگاهی به افت و خیز قراضه در آسیا

مرکز خدمات فولاد‌ایران- برای اولین بار از ۲۲ مارس تاکنون توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه را به میزان ۶ دلار در هر تن کاهش داد و قیمت را به ۴۰۳ تا ۴۳۲ دلار در هر تن در نقاط مختلف رساند. پیش از‌این کارخانه فوق قیمت خرید را ۴ آوریل ۶ دلار بالا برده بود و از ۲۲ مارس تاکنون ۱۲ دلار افزایش قیمت خرید داشت. توکیو استیل نگرانی نسبت به بازار صادرات ندارد چون قیمت درخواستی کره‌ای‌ها اخیرا ۴۱۵ تا ۴۲۱ دلار در هر تن فوب بوده است و معامله‌ای بسته نشده است. تجار ژاپنی ترجیح می‌دهند به بازار داخلی بروند چون قیمت‌ها بالاتر است. قیمت قراضه در بازار داخلی کره نزولی است، از‌این رو کره‌ای‌ها نیز تمایلی به قراضه ژاپن ندارند. قیمت خرید قراضه هیوندایی استیل کره ۸/۸ دلار کاهش داشته است. بازار قراضه شمال آسیا منتظر نتیجه مزایده صادراتی جدید ژاپن برای قراضه سنگین کلاس ۲ است که برگزار شده است.

رشد قیمت قراضه در بازار ترکیه

این در حالی است که تولیدکنندگان فولاد ترکیه مجددا قیمت خرید قراضه را افزایش داده‌اند تا نیاز خود را تامین کنند،

چراکه قیمت‌های وارداتی بالا رفته است. در بازار داخلی قراضه ترکیه قیمت ۴۱۷ تا ۴۷۰ دلار در هر تن است که نسبت به هفته قبل ۱۱ دلار در هر تن کاهش داشته است. واردات قراضه به ترکیه در ماه فوریه با توجه به افزایش تقاضا در دسامبر تا ژانویه که قیمت‌ها بالا بود رشد داشته است. در فوریه سال جاری ترکیه ۱۵/۲ میلیون تن قراضه وارد کرد که ۴۳ درصد از مدت مشابه سال قبل بالاتر و ۳۶ درصد نسبت به ژانویه که ۵۹/۱ میلیون تن بود رشد کرده است. ارزش واردات فوریه ۶/۹۶۸ میلیون دلار بود که معادل تقریبا ۴۵۰ دلار هر تن

سی اف آر است و ۱۷ دلار در هر تن نسبت به ژانویه رشد قیمت داشته است. در ۲ ماه نخست سال جاری واردات قراضه به ترکیه ۶۶/۳ میلیون تن ثبت شده و ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. آمریکا منبع اصلی تامین قراضه ترکیه در فوریه بود و کمتر از ۵۰۵ هزار تن صادرات داشت. هلند مقام دوم را با ۴۰۹ هزار تن کسب کرد و انگلیس با ۲۴۵ هزار تن مقام بعدی را از آن خود کرد.