غافلگیری فعالان بازار پتروشیمی‌از افت قیمت‌ها
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی‌روز گذشته با افت قیمت‌ها همراه شد. به گفته فعالان بازار، در این روز اکثر محصولات پتروشیمی‌با افت 100 تومان نسبت به روز گذشته در هر کیلو مواجه شدند. این در حالی است که مبادلات در بازار داخل به شدت کاهش یافته و روند رو‌به افت قیمت‌ها بازاریان را در این روز غافلگیر کرده است.

در همین حال برخی از تاجران در این روز از اعلام نرخ برخی از محصولات پتروشیمی‌در بازار داخل خودداری کرده و ترجیح دادند در انتظار روزهای آتی باقی بمانند.
به گفته فعالان بازار، امیدواری به مذاکرات جلسه 26 فروردین ماه، یکی از دلایل افت قیمت‌ها در این روز عنوان شده است. علاوه بر این افت قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن به سطح یک هزار و 880 تومان، همچنین انتشار برخی گزارش‌ها در خصوص توافقات اولیه گروه 1+5 سبب افت قیمت محصولات پتروشیمی‌در بازار داخل شد.
البته در دو روز گذشته نرخ پلی پروپیلن‌ها، مخصوصا Z۳۰s با افزایش چشمگیری در بازار مواجه شد. نرخ این کالا روز سه شنبه به ۲ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید و روز گذشته نیز نرخ آن به ۲ هزار و ۳۷۰ تومان در هر کیلو رسید. به عقیده معامله‌گران، کمبود پلی پروپیلن در بازار سبب افزایش قیمت این گروه از محصولات شده است.
البته معاملات رینگ پتروشیمی‌در گروه شیمیایی‌ها با رقابت 3 درصدی برای سودکاستیک، متانول، گوگرد و زایلین به کار خود پایان داد. در این روز برخی از محصولات با رقابت یک درصدی به دلیل پایین بودن تقاضا همراه شدند. با این حال گفته می‌شود کالاهایی که رقابت 3 درصدی را تجربه کردند، تقاضای بالایی داشتند.
در این روز سودکاستیک با تقاضای بالای کارگزاران و رقابت ۳ درصدی به نرخ ۲۹۰ تومان در هر کیلو رسید و با تسهیم به نسبت از سوی ناظر تالار مواجه شد. به عقیده آگاهان بازار در حال حاضر نرخ سودکاستیک در بازار داخل ۳۱۰ تومان است. اختلاف نرخ سودکاستیک در بازار و بورس در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ تومان است و این فاصله قیمتی منطقی به نظر می‌رسد.
معامله‌گران سودکاستیک پیش‌بینی می‌کنند؛ هفته آینده نیز تقاضا برای خرید این کالا وجود داشته باشد و خریداران باز هم برای خرید این کالا به رقابت 3 درصدی بپردازند. این در حالی است که با توجه به رقابت 3 درصدی در هر هفته، اختلاف نرخ جوش شیرین در بازار و بورس به 200 تومان در هر کیلو رسیده است. در حال حاضر نرخ جوش شیرین در بازار داخل 730 تومان در هر کیلو است.
البته در این روز گوگرد نیز با تقاضای بالای خریداران مواجه شدند. عدم عرضه این کالا پس از نوروز دلیل عمده افزایش تقاضای گوگرد در این روز عنوان شده است. به این ترتیب گوگرد نیز در این روز ۳ درصد رقابت را تجربه کرد و در نهایت تسهیم به نسبت شد.
بسیاری از فعالان بازار، از پیش‌بینی بازار پتروشیمی‌در روزهای آتی خودداری کرده و در انتظار انجام مذاکرات روز 26 فروردین ماه هستند.