مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته بازار قراضه شمال آسیا راکد بود؛ چرا که فعالان اصلی این بازار یعنی کره و چین تمایلی به خرید قراضه ژاپن نداشتند. قیمت درخواستی چین و کره نزولی است و قراضه ژاپن قدرت رقابت ندارد. قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۴۱۹ دلار هر تن فوب است و احتمالا این اوج قیمت است. از طرفی توکیو استیل ژاپن در حال افزایش تولید است و در نتیجه به قراضه بیشتری نیاز خواهد داشت که بر قیمت رایج بازار تاثیرگذار است. این کارخانه از ۴ آوریل قیمت خرید قراضه را ۶ دلار بالا برد و به ۴۳۳ دلار در هر تن رساند. در شرق آسیا بازار واردات قراضه در سکوت بود چرا که در چین و برخی کشور‌ها تعطیلات رسمی بود. قراضه کانتینری ۲۰-۸۰ آمریکا در تایوان ۴۵۳ دلار در هر تن و قراضه خرد شده ۴۵۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. تجار ترکیه در بازار قراضه فعال تر بودند و حدود ۱۲ محموله خریداری کردند. قراضه ۲۰-۸۰ معادل ۴۵۳ دلار هر تن سی‌اف‌آر و قراضه دریای بالتیک ۴۶۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. آخرین پیشنهادات غرب اروپا برای قراضه ۳۰-۷۰ حدود ۴۳۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه بود. در هند قراضه خرد شده اروپا ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده ۱۰ دلار نسبت به اوایل مارس افت داشت و خلوص بالاتر افت قیمت بیشتری را تجربه نمود و ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن کاهش داشت.

بازار سنگ آهن

در همین حال بازار سنگ‌آهن نیز در رکود بود؛ چون چینی‌ها در تعطیلات رسمی بودند و فروشنده‌ها نیز به انتظار افزایش قیمت پس از این تعطیلات نشستند. کرایه حمل سنگ‌آهن از غرب استرالیا به چین هفته گذشته ۳۰ سنت در هر تن بالا رفت. کرایه حمل از برزیل نیز ۴۰ سنت بالا رفته به ۲۰ تا ۲۱ دلار هر تن مرطوب رسید. با بازگشت چینی‌ها به بازار در روز پنج‌شنبه، بازار کمی جان گرفت. پیشنهادات زیادی داده شد، ولی بازار محتاطانه عمل کرد و منتظر روند روشن تری ماند.

به این ترتیب شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد پلاتس در ۷۵/۱۴۹ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثابت ماند که هفتمین روز متوالی ثبات آن بود. شاخص قیمت استیل ایندکس نیز تنها ۱۰ سنت نسبت به یک هفته قبل افت داشته به ۶۰/۱۴۷ دلار در هر تن خشک رسید.