پیش‌بینی روند صعودی مس

گروه بورس کالا - سحر نمایشی: در سالی که گذشت معاملات داخلی مس با نوسان رو به بالایی دنبال شد. در اوایل سال گذشته معاملات صعودی بود، اواسط سال نزولی شد و در انتهای سال دوباره افت خود را جبران کرد و روند صعودی خود را در پی گرفت. در معاملات جهانی نیز نوسانات به همین منوال انجام شد. بنا بر اظهارات کارشناسان، پس از اینکه بازار مس یک دوره کاهش موجودی انبارها در سال گذشته را تجربه کرد، با افزایش ۶ تا ۷ درصدی تقاضای مصرف‎کنندگان کالاهای مسی در کشور چین روبه‎رو شد و به نظر می‌رسد سطح تقاضای این کشور در بازارهای مس رو به رشد است از سوی دیگر احتمال دارد خصوصا با توجه به پیش‎بینی کاهش تولید مس منطقه آمریکای جنوبی، بازار مس با مشکل کمبود عرضه در سال جاری مواجه شود. البته طبق گزارش مس‌پرس انتظار آن می‌رود با بهره‎‌برداری از طرح‎های نوپا همچون معدن بزرگ ایوتولگوی در مغولستان در سال ۲۰۱۳ و افزایش عرضه بازار مس در این سال شاهد توازن عرضه و تقاضا و قیمت‎ها کاهش یابد.

عواملی که بر نوسانات بازار طی سال گذشته تاثیر بسزایی داشتند: ساختار تولید بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان (شیلی)، اعتصاب در شرکت‌های بزرگ تولید کننده مس، بلایای طبیعی در معادن مهم، تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های مس جهان (چین، هند، آمریکا) یا تغییر در ارزش دلار می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت جهانی مس شود، از طرفی رکود اقتصادی جهان که این روزها دامن کلیه کشورها را گرفته تاثیر زیادی بر معادلات اقتصادی گذاشته و ثبات قیمت‌ها را در بازارهای مالی و سرمایه تحت شعاع خود قرار داده است. از طرفی به این دلیل که بیشترین افزایش ظرفیت تولید مس جهان در آسیا اتفاق خواهد افتاد و در میان کشورهای آسیا نیز سهم عمده از افزایش ظرفیت تولید مس تصفیه شده متعلق به کشور چین خواهد بود رشد مطلوب اقتصادی در این کشور و احتمال اختلال در عرضه نیز علل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند. البته ناگفته نماند که تحریم‌ها نیز بر قیمت این سهم در زمان‌های مرتبط تاثیر‌گذار بوده‌اند.

یکی از فعالان بازار در مورد دلیل افزایش قیمت مس در انتهای سال گذشته اظهار کرد: در اواخر سال گذشته قیمت محصولات فلزی در بورس نسبت به بازار آزاد مناسب‌تر بود و برای اسفند ماه میزان فروش بیشتر از ماه‌های دیگر بود. البته دلیل اختلاف قیمت این است که در آخر سال و ابتدای سال آینده زمان ساخت و ساز است. وی با اشاره به اینکه بر اساس شرایط آخر سال قیمت‌ها رو به رشد است، افزود: برای چند ماه آینده انتظارات قیمتی بالاتر از نرخ‌های فعلی است. به گفته وی، یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مس، افزایش نرخ ارز است.