کبری قاسم بیگی *

با نزدیک شدن به تعطیلات فصلی در اروپا و افت تقاضا، بازار ورق در این منطقه همچنان در حالت سکون قرار گرفته است. خریداران و فروشندگان غالب ورق مورد نیاز خود برای فصل دوم را تامین کرده و بازار در انتظار اعلام قیمت‌های فصل سوم از سوی تولیدکنندگان است. به گفته یک منبع آلمانی قیمت‌ها در هفته گذشته ثابت بوده و خریداران و فروشندگان در وضعیت آرامی‌به سر می‌برند. کارخانه‌ها در شمال اروپا سفارشات خوبی برای تولیدات ماه مه ‌دریافت کردند. در حال حاضر قیمت ورق گرم در شمال اروپا روی ۷۳۳ دلار در تن درب کارخانه تثبیت شده است.

واردات نیز به آرامی‌ انجام می‌شود و کشورهای جهان سوم در مقایسه با سال گذشته تمایل کمتری به بازارهای اروپا نشان می‌دهند. بسیاری از منابع تجاری معتقدند با توجه به سطح معاملات صورت گرفته در سه ماهه دوم سال، قیمت‌های پیشنهادی فصل سوم نیز احتمالا ثابت خواهد بود و رشد آنچنانی نخواهد داشت. منابع آلمانی می‌گویند تولیدکنندگان قیمت‌هایشان را برای فصل سوم اندکی کاهش خواهند داد. البته روند نرخ یورو و دلار نیز قطعا بر قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت حتی اگر تولیدکنندگان اروپایی بتوانند قیمت‌هایشان را در سطح فعلی حفظ کنند.

سال گذشته قیمت ورق گرم به بالای ۶۰۰ یورو در تن رسید در حالی که فصول اول و دوم امسال به خوبی گویای ثبات قیمت‌ها است و کارخانه‌های اروپا درصدد دستیابی به حاشیه سود قابل قبول با قیمت ۵۵۰ یورو در تن درب کارخانه هستند.

*کارشناس گروه صنعتی سدید