عوامل تاثیرگذار کوتاه‌مدت و بلندمدت قیمت سکه از دید کارشناسان
گروه بورس کالا - سردار خالدی: با ریزش قیمت طلای جهانی، قیمت سکه در بازار آتی بورس کالای ایران با افت محسوس نزدیک ۵ درصد همراه شد.

مبادلات امروز قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران به تاثیر از ریزش قیمت طلای جهانی و رسیدن قیمت آن به سطح یک هزار و 620 دلار به ازای هر اونس افت محسوسی را تجربه کرد.
سیاوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا با اشاره به گزارش منتشر شده شب ماقبل فدرال رزرو در رابطه با اینکه اقتصاد ایالات متحده در شرایط مطلوبی قرار دارد و با تمهیدات در نظر گرفته شده در شرایط کنونی نیازی به تزریق نقدینگی و سیاست‌های محرک پولی نیست، گفت: روند معاملات در بیشتر بازارهای کالایی و سهام و از سویی معامله طلا در بازارهای جهانی با نوسان رو به پایینی همراه شد.
به عقیده سلیمانی تعهدات بانک مرکزی در رابطه با تحویل پیش فروش سکه در روز 29 فروردین و از سرگیری مذاکرات 1+5 در روز 25 فروردین از مهم‌ترین پارامترهای کاهشی روند قیمت‌ها در بازار هستند.
این کارشناس بورس با بیان اینکه بازار در کوتاه‌مدت نزولی و دورنمای آن همچنان صعودی است، افزود: تغییرات قیمت دلار و اونس طلا در بازارهای جهانی و تعهدات بانک مرکزی در قبال پیش فروش سکه از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار تغییر روند قیمت‌ها در کوتاه‌مدت است، همچنین نتیجه مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران در رابطه با انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، ادامه سیاست‌ها و تصمیمات بانک مرکزی در قبال بازار ارز و سکه از پارامترهای تاثیرگذار تغییر قیمت‌ها در بلندمدت است.
سلیمانی بر این باور است بانک مرکزی طی روزهای پایانی سال گذشته با انتشار اوراق مشارکت و اوراق سپرده، اعطای ارزهای صادراتی به وارداتی، تداوم پیش فروش سکه و مهار افزایش قیمت دلار با تامین ارز مورد نیاز مسیر بازار ارز و سکه را نزولی کرد. این در حالی است که با توجه به دغدغه در رابطه با شاخص‌های اقتصادی همچون میزان حجم نقدینگی، تورم و نرخ بیکاری، در سال جاری هم روند حرکتی قیمت‌ها همچنان در مسیر افزایشی قرار دارد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این مساله که ممکن است در سال جاری با اجرای طرح‌های نیمه تمام و تزریق نقدینگی به بخش تولید و تاکید بر تامین منابع بخش تولید با توجه به ردیف بودجه سال جاری، وضعیت بازار ارز بهبود پیدا کند و نرخ تورم نیز کاهش محسوسی را تجربه کند، گفت: تولید یک رویداد نیست، بلکه تولید یک پروسه و فرآیند است که با هزاران زنجیره در ارتباط است و در صورت اینکه تمام بخش‌های اقتصادی مرتبط با هم وضعیت مناسبی داشته باشند بخش تولید نیز می‌تواند شرایط مطلوبی پیدا کند؛ این در حالی است که بیشتر شاخص‌های اقتصادی و از سویی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی نشان از این دارد که بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت اگر چه ممکن است بعید نباشد، اما دور از ذهن است.
سلیمانی معتقد است مشکل کنونی اقتصاد این است که هر چند نقدینگی زیادی توسط بانک مرکزی از بازار جمع‌آوری شده، اما این میزان حجم نقدینگی دوباره از مسیر هدفمندی یارانه به بازار تزریق می‌شود و همین باعث می‌شود این چرخه ادامه پیدا کند.
این کارگزار بورس کالا در رابطه با وضعیت بازار طی روزهای آینده گفت: تا زمانی که نتیجه مذاکرات در روز ۱۳ آوریل مشخص نشود و از سویی اخبار یا اطلاعات خاصی در اختیار مشتریان و شرکت‌های کارگزاری قرار نگیرد نمی‌توان از تغییر روند قیمت‌ها سخنی به میان آورد.
بیشتر کارشناسان نیز آرامش نسبی در بازار سکه و ارز را کوتاه‌مدت ذکر کرده‌اند و بر این باورند نوسان اقتصادی جهان و تاثیر‌گذاری آن بر اقتصاد داخلی از عواملی اصلی عدم تداوم ثبات در بازار سکه و ارز است.
با توجه به عید آدینه مقدس (Good Friday) در روز جمعه و تعطیلی بیشتر بازارهای کالایی جهان از جمله بازارهای طلا در این روز، باید منتظر تغییرات قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در روز پنج شنبه و بسته شدن بازارها نیز بود، زیرا بازگشایی بازارها در روز شنبه به تاثیر از بسته شدن قیمت طلا در روز پنج‌شنبه و تصمیمات جدید بانک مرکزی در قبال پیش فروش‌ها انجام خواهد شد.
البته دادوستدهای امروز بازار آتی به تاثیر از افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و کاهش محسوس قیمت دلار و سکه در بازار نقدی با موقعیت‌های فروش زیادی رو به رو شد، این در حالی بود که روند معاملات با نوسان اندکی در ثبات نسبی قرار دارد؛ سررسیدهای فروردین ماه با 48/3 درصد کاهش در محدوده 734 تا 749 هزار تومان، سررسیدهای اردیبهشت‌ماه با 20/4 درصد در محدوده 750 تا 772 هزار تومان، سررسیدهای خردادماه با 93/4 درصد افت در محدوده 776 تا 800 هزار تومان، سررسیدهای تیرماه با 62/4 درصد کاهش در محدوده 776 تا 800 هزار تومان قرار گرفت.