گروه بورس کالا - سردار خالدی: همایش «تبیین نقش خبرگان مالی منتخب مردم در مجلس نهم» روز گذشته با حضور نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پورابراهیمی رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران و منتخب مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران، قالیباف مدیرعامل بورس اوراق بهادار، جمعی از نمایندگان فعلی و منتخب مجلس و همچنین مدیران شرکت‌های کارگزاری و نهادهای مالی کشور در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد. در این همایش محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به فرآیند انتخاب نمایندگان گفت: مشکل فعلی ما در بخش اقتصادی است. اما برخی نمایندگان مجلس از توان علمی و کارشناسی لازم در این بخش برخوردار نیستند یا از این پتانسیل استفاده نمی‌کنند. نتیجه این می‌شود که در برخی مصوبات اقتصادی انسجام لازم را مشاهده نمی‌کنیم و این مصوبات از آهنگ منطقی برخوردار نیستند. به همین دلیل بسیاری از قوانین اقتصادی مدام در حال تغییر و تحول هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتاق بازرگانی در سال‌های اخیر همواره در تلاش بوده تا وظیفه مشاور سه قوه بودن خود را به بهترین شکل انجام دهد و مجلس از این پتانسیل می‌تواند استفاده کند. در همین حال علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش با اشاره به تصویب دو قانون مهم بازار اوراق بهادار کشور و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در مجالس هشتم و نهم گفت: منتخبان جدیدی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند، نه فقط بازار سرمایه بلکه باید فضای کلی اقتصاد و بخش صنعت را مورد حمایت قرار دهند؛ چراکه اگر صنایع مورد پشتیبانی قرار بگیرند، بازار سرمایه تقویت خواهد شد.

همچنین حسین پناهیان مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز در این مراسم ضمن تجلیل از حضور باشکوه مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان برجسته مالی منتخب مردم در مجلس نهم، از ظرفیت نهاد قانونگذاری کشور برای کمک هر چه بیشتر به رشد و توسعه اقتصاد بویژه بازار سرمایه بهره کامل برده شود.

وی با بیان اینکه با حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و هیات مدیره شرکت، شاهد تحولات خوبی در بورس کالا بوده‌ایم، گفت: بورس کالا در سال جاری با سرعت بیشتر به روند رو به رشد خود ادامه داده و این مسیر با پشتیبانی نهادهای ناظر بازارسرمایه تداوم خواهد یافت. محمدرضا پورابراهیمی، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران که به عنوان نماینده منتخب مردم در کرمان به مجلس نهم راه یافته است نیز در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته موفقیت‌های بسیار با ارزشی را کسب کرده است که این موفقیت‌ها طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها از علمی و پزشکی گرفته تا نظامی و سیاسی را در بر می‌گیرد.

عضو شورای‌عالی بورس افزود: با این حال در حوزه اقتصادی اوضاع متفاوت است و در برخی زمینه‌ها ضعف‌هایی داریم که مستلزم حرکت جهادی است.

عضو شورای‌عالی بورس در پایان تاکید کرد: باید به سمتی برویم که دغدغه مردم و رهبر معظم انقلاب را در حوزه مسائل اقتصادی رفع کنیم. علی شمس اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز با اشاره به ضرورت توجه به بخش اشتغال در کشور گفت: سالانه حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان فرآورده‌های نفتی و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز گاز در کشور به فروش می‌رسد. علاوه بر این حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل فروش برق در کشور درآمد حاصل می‌شود که روی هم رفته درآمدی ۶۸ هزار میلیارد تومانی را نصیب دولت می‌کند.

وی افزود: اگر از درآمد فوق، ۲۰ درصد آن در مجموعه نفت و نیرو هزینه شود حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان آن باقی می‌ماند که با احتساب هزینه هر شغل حدود ۵۰ میلیون تومان، می‌توان در سال برای یک میلیون نفر در کشور اشتغال ایجاد کرد؛ البته مشروط بر آنکه این پول در بازار سرمایه کشور هزینه شود.در ادامه این مراسم محسن جلالپور نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، حسن پور نماینده مجلس شورای اسلامی و محمد حسن‌نژاد منتخب مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.