خبرگزاری فارس- دبیر کمیته اجرایی بورس انرژی درباره ورود وزیر نفت یا سایر مقامات ارشد مسوول به هیات‌مدیره این بورس در شرف تاسیس گفت: هرسهامدار حقوقی بعد از اخذ رای حداکثری سایر سهامداران می‌تواند نماینده‌ای را معرفی کند.

حسین میری، با اشاره به برگزاری مجمع هیات موسس بورس انرژی سهامی عام در شرف تاسیس اظهار کرد: طبق اعلام قبلی و براساس اطلاعات منتشر شده در روزنامه‌ها، صبح روز پنج‌شنبه جاری ۱۱ اسفند مجمع هیات موسس شرکت بورس انرژی با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی برگزار خواهد شد تا ضمن تصویب اساسنامه و انتخاب برخی موارد، هیات‌مدیره این بورس هم مشخص شود. وی در واکنش به این سوال که آیا شخص وزیر نفت یا سایر وزرا و معاونین نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها می‌توانند وارد هیات‌مدیره این بورس شوند یا خیر؟ گفت: در شکل‌گیری شرکت‌های تازه‌ تاسیس مانند بورس انرژی، مجمع هیات موسس سهامداران مرجع است که در رابطه با انتخاب اعضای هیات‌مدیره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بنابراین در جریان برگزاری مجمع هیات موسس هر سهامدار حقوقی می‌تواند نامزد ورود به هیات‌مدیره شود که باید رای حداکثری سهامداران را جذب کند.

میری ادامه داد: بنابراین به احتمال زیاد در مرحله اول اعضای حقوقی هیات‌مدیره بورس انرژی با رای سهامداران انتخاب شده و در مرحله بعد منتخبین می‌توانند نماینده حقیقی خود را برای تایید صلاحیت به سازمان بورس معرفی کنند.

دبیر اجرایی بورس انرژی با بیان اینکه اشخاص حقیقی هم بعد از تایید صلاحیت و در صورت اخذ رای سهامداران دیگر می‌توانند وارد هیات‌مدیره بورس انرژی شوند،در واکنش به این سوال که با توجه به حضور ۶۰ و ۲۰ درصدی نهادهای مالی و فعالان بخش‌، هیات‌مدیره بورس انرژی شامل چه ترکیبی خواهد بود، پاسخ داد: هر چند نهادهای مالی۶۰ درصد از سهام بورس انرژی را در اختیار دارند، اما ممکن است با اجماع به عمل آمده ترکیبی از فعالان و نهادهای مالی وارد هیات‌مدیره شوند که نتیجه آن در روز مجمع مشخص خواهد شد.

میری در واکنش به دیگر سوال که مربوط به تعداد اعضای هیات‌مدیره (۵ یا ۷نفر) و همچنین تعداد شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس انرژی بود، توضیح داد: هرچند کمیته اجرایی بورس انرژی پیشنهادی را در ارتباط با تعداد اعضای هیات‌مدیره ارائه کرده، اما این موضوع یکی از موارد اساسنامه است که باید در مجمع تصویب شود.

وی افزود: تعداد کارگزاران هم هنوز مشخص نشده است؛ چرا که ما به عنوان کمیته اجرایی بورس انرژی وظیفه راه‌اندازی این بورس تازه ‌تاسیس را داریم تا بعد از عملیاتی شدن آن امور عملیاتی و نظارتی از طریق هیات‌مدیره شرکت و سازمان بورس انجام شود.

میری در برابر این سوال که چه توصیه‌ای به سهامداران حقیقی در روز برگزاری مجمع هیات موسس برای رای‌گیری دارد، گفت:‌ خوشبختانه سازمان بورس براساس تجاربی که دارد مکانیزمی را پیاده کرده که همه امور به خوبی پیش خواهد رفت.

در مورد رای‌گیری هم درحالی نهادهای مالی حرفه‌ای عمل می‌کنند که به اشخاص حقیقی توصیه می‌شود ترکیب هیات مدیره بورس انرژی باید مشتمل بر نهادهای مالی و فعالان بخش باشد تا با تکیه بر روابط مناسب این دو گروه، بورس انرژی از آینده روشنی

برخوردار باشد.