سهیل روشن *
در تحلیل اخیر قیمت جهانی طلا که در وی‍‍‍ژه‌نامه روزنامه دنیای اقتصاد با نام «تحلیل بازار جهانی طلا و چشم‌انداز سال ۲۰۱۲» به چاپ رسید، در حالی که قیمت در کف خط روند صعودی خود و در محدوده ۱۵۵۰ دلار قرار داشت، پیش‌بینی افزایش آن تا محدوده ۱۸۰۰ دلار برای هر اونس طلا و افزایش قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به محدوده بالای ۱ میلیون تومان صورت گرفت.

در 45 روز گذشته که این ویژه‌نامه ارائه شده، قیمت طلا از محدوده 1550 دلار تا محدوده 1788 دلار افزایشی 238 دلاری معادل 15 درصد رشد را تجربه کرده است. قیمت سکه نیز رکورد تاریخی یک میلیون و 50 هزار تومان را تجربه کرد. این در حالی است که در همان زمان پایگاه تخصصی طلای کیتکو و نظرسنجی خبرگزاری رویترز از تحلیلگران بانک‌های جهان، پیش‌بینی کاهش قیمت طلا تا محدوده 1270 دلار در هر اونس را انجام دادند. اما نگاهی به قیمت جاری نشان از درست بودن تحلیل و پیش‌بینی مرکز تحقیقات روزنامه دنیای اقتصاد دارد. حال با تحقق تحلیل قبلی به بررسی وضعیت پیش روی قیمت می‌پردازیم. از دیدگاه تحلیل اقتصادی تثبیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در رقم 25/0 و نزدیک به صفر، نزدیک شدن به ماه اوج عروسی‌ها در هند، نزدیک شدن سال نوی ایرانیان (‌به عنوان دومین مصرف‌کننده سنتی طلای جهان بنا به بعضی از آمارها)، بهبود نسبی شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا در دقیقه نود و افزایش سطح تورم در کشورهای نوظهور اقتصادی نظیر چین، هند و برزیل می‌تواند از جمله دلایل افزایش قیمت باشد.


از دیدگاه تحلیل تکنیکال نیز تشکیل الگوی کنج صعودی (Bullish Wedge) در نمودار قیمت طلا نشان از افزایش میان مدت قیمت به ترتیب تا محدوده 1955 دلار و 2044 دلار در هر اونس دارد. علاوه بر الگوی مذکور در نمودار روزانه قیمت به نظر الگوی سر و شانه معکوس نیز شکل گرفته است. این الگو حتی در نمودار هفتگی نیز قابل تشخیص است. هدف قیمتی الگوی مذکور نیز در صورت تحقق، 1955 دلار است. با توجه به شکسته شدن خط گردن الگوی مذکور امکان حرکت برگشتی به این خط در هفته جاری وجود دارد. لذا احتمال کاهش قیمت تا محدوده 1745 دلار وجود دارد. براین اساس و با توجه به قیمت دلار در بازار غیر رسمی (سیاه) قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید می‌تواند به ترتیب تا محدوده بسیار بالاتری رشد را تجربه کند. با این وجود و در صورت رشد قیمت مقاومت‌های پیش‌رو عبارتند از : 1821 دلار در محدوده تصحیح 200 درصد فیبوناچی کوتاه مدت و 4/76 درصد فیبوناچی میان مدت، 1854 دلار در محدوده تصحیح 8/261 درصد فیبوناچی کوتاه مدت و 4/85 درصد فیبوناچی میان مدت.
براساس آنچه گفته شد قیمت طلا و سکه با احتمال افزایش تا سطوح مقاومتی فوق، در یک بازه زمانی میان مدت همراه است.
* رییس هیات مدیره مرکز پیشرفت اقتصادی ایرانیان
www.Ciep.ir