شانا- قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی و مدیرکل اقتصادی جذب سرمایه گذاری گفت: وزارت نفت باید با حضور فعالانه در بورس انرژی، نقشی تعیین‌کننده در هدایت سیاست‌های خود در این بورس داشته باشد.

مسعود‌هاشمیان در نخستین نشست هم اندیشی کارگزاران بورس با صنعت نفت گفت: پیشنهاد ما مشارکت فعال وزارت نفت در چند حوزه از جمله مشارکت در هیات مدیره بورس انرژی و مشارکت در شورای عالی بورس است. وی افزود: اگر بتوان کشورها و شرکت‌های منطقه‌ای را وارد این بورس کرد، دیگر نیازی به عرضه کل نفت خام ایران نیست و از طریق سوآپ می‌توان حجم معاملات بورس را به شدت افزایش داد.

قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی و مدیرکل اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت نفت تصریح کرد: تعریف ابزارهای مناسب برای عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت خام در بازار کنونی بورس، موجب توسعه بازار نقدینگی داخل خواهد شد و علاوه بر افزایش منافع ملی، سهم تولید کشور در بازار جهانی را نیز افزایش خواهد داد.

مسعود‌هاشمیان با اشاره به این که مهم‌ترین دلیل برای میسر نبودن عرضه فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی‌ و نفت‌خام در بورس، آماده نبودن زیرساخت‌های موردنیاز این کار است، گفت: بخشی از این زیرساخت‌ها را باید سازمان بورس طراحی کند و بخشی دیگر نیز از سوی بخش‌های عرضه کننده فرآورده‌های نفت، گاز، پتروشیمی ‌و نفت خام انجام خواهد شد.

نخستین نشست هم اندیشی کارگزاران بورس با صنعت نفت با حضور مسعود‌هاشمیان، قائم مقام معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، با مشارکت فعال کارگزاران بورس کالا در ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد.

بورس انرژی قرار است بیشتر روی پذیرش آن دسته کالاها و محصولات حوزه انرژی فعال باشد که تاکنون در بورس کالا امکان حضور نداشته‌است؛ با راه‌اندازی این بازار، امکان خرید و فروش انرژی، تامین مالی طرح‌های صنعت نفت، کشف قیمت روزانه انرژی، شفافیت معاملاتی، آسان سازی تبادل انرژی و کاهش هزینه‌های معاملاتی در بخش مبادلات انرژی فراهم خواهد شد.