معاملات سکه آتی کند شد
دلایل کاهش قیمت سکه از زبان تحلیلگران
گروه بورس کالا - سردارخالدی: بازار آتی به تاثیر از بازار نقدی با آرامش نسبی همراه شد. این در حالی بود که برخی تحلیلگران از دلایل کاهش قیمت سکه در بازار خبر می‌دهند.

بازار آتی دیروز با آرامش نسبی دنبال شد. این در حالی بود که به تاثیر از خبر احتمال توقف پیش فروش سکه توسط مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی، معاملات بازار در ساعات اولیه با هیجان شدیدی همراه شد، اما پس از آن بازار در شیب کند معاملاتی حرکت کرد. عدم استقبال معامله گران و تاکید بانک مرکزی بر داشتن ذخایر کافی برای ضرب سکه از جمله فاکتورهایی بود که نبض بازار را تحت تاثیر قرار داده است. این در شرایطی است که روند مبادلات دیروز در یک محدوده قیمتی سپری شد و دادوستدها تغییر خاصی نداشت. یکی از کارگزاران بورس کالا با ارائه پیش‌بینی قیمت سکه برای تیر ماه اظهار کرد: از نظر تکنیکالی و فاندامنتالی قیمت سکه تیر ماه در معاملات آتی کاهش می‌یابد که سه دلیل در پیش‌بینی فاندامنتالی وجود دارد.فرزان سهرابی افزود: افزایش انتخاب‌های سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری با افزایش نرخ سود بانکی یکی از دلایل موثر در کاهش قیمت سکه تیر ماه در معاملات آتی است؛ زیرا ابزار سرمایه‌گذاری متنوع شده است؛ بنابراین سرمایه‌ها از بازار سکه در حال خروج بوده و به سمت اوراق مشارکت و سود‌های بانکی حرکت می‌کند.این کارشناس معاملات آتی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند بدون ریسک از بانک‌ها سود 20 درصدی دریافت کنند، خاطرنشان کرد:‌ در خصوص اونس طلای جهانی تجربه نشان داده بعد از تعطیلات فوریه طلا تا یک هزار و 310 دلار ریزش کرد، بنابراین اگر امسال این اتفاق رخ دهد تا 100 دلار طلا کاهش خواهد یافت و به یک هزار و 660 دلار کاهش می‌یابد.
به گفته وی، این کاهش به این دلیل است که به زودی نرخ دارایی پایه یعنی قیمت رسمی سکه در بازار نقدی می‌خواهد کاهش یابد که در نتیجه روی سکه آتی نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین وقتی سکه تیرماه که فعالان بیشتر از سایر قرارداد‌های آتی به آن علاقه دارند کاهش یابد، قراردادهای سکه سایر ماه‌ها نیز افت خواهد کرد.سهرابی در گفت‌و‌گو با «فارس» تاکید کرد: به دلیل علاقه فعالان، نقدشوندگی بیشتر و نشان دادن بهتر سیگنال‌های خرید و فروش در سکه تیرماه، نوسان و تغییر قیمت تیرماه محاسبه شده است وگرنه وقتی تیر ماه کاهش یابد اسفند، اردیبهشت، فروردین و خرداد نیز از آن تاثیر می‌پذیرد.
این در شرایطی است که شایعات منتشر شده پیرامون بازار آتی همچنان ادامه دارد؛ افزایش شدید وجه تضمین اولیه و رسیدن به نرخ 2 میلیون و 700 هزار تومان، عدم تحویل موقعیت‌های فروش در زمان سررسید قرارداد و نکول فروشندگان، از جمله دلایلی است که معامله‌گران، شایعات پیرامون تغییر روند معاملات در بازار را بعید نمی‌دانند. این در حالی است که برخی تحلیلگران اعتقاد دارند ممکن است در سال آینده معاملات سلف سکه شکل جدی تری به خود بگیرد؛ اما به نظر می‌رسد در صورت اینکه بازار قراردادهای آتی جای خود را به قراردادهای سلف بدهد آن وقت از جذابیت معاملات سکه کاسته خواهد شد، این در شرایطی است که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در کنار رشد و توسعه بازار آتی و از سویی اضافه کردن قراردادهای سلف می‌توان شاهد تنظیم بازار سکه به صورت منطقی در کشور بود.در هر حال در کنار بازار نقدی که در آرامش نسبی قرار دارد؛ بازار آتی نیز نوسان اندکی را سپری کرد. در مجموع در بازار آتی روند قیمت‌ها به این ترتیب بود که برای سکه‌های اسفندماه قیمت‌ها با نوسان در محدوده 835 تا 846 هزار تومان، سکه فروردین ماه در دومین روز مبادلاتی در محدوده 867 تا 887 هزار تومان، سکه اردیبهشت‌ماه در محدوده 900 تا 913 هزار تومان، سکه خردادماه نیز پس از دوره پیش گشایش در محدوده 927 تا 939 هزار تومان و سکه تیرماه در فاصله قیمتی 952 تا 972 هزار تومان قرار گرفت.