تکذیب خبر توقف مبادلات سکه آتی در بورس
گروه بورس کالا - روند قیمت‌ها در مبادلات آتی سکه دیروز افزایشی بود و بازار کاملا مثبت ارزیابی شد و نسبت به پنج شنبه گذشته رشد ۵/۳ درصدی داشت. تفاوت قیمت سکه نقدی و نزدیک‌ترین سررسید آتی ۱۰ هزار تومان بود.

معاملات سکه در بازار آتی طی هفته گذشته با رشد ملایمی حرکت کرده بود، اما دارای نوسان‌های زیادی بود . درهمین حال روابط عمومی شرکت بورس‌کالا در خبری خبر احتمال توقف همیشگی معاملات سکه طلا را که از سوی دو سایت تالار‌نیوز و همفکران منتشر شده بود، تکذیب کرد. به اعتقاد فعالان این بازار معاملات در این روز متعادل شد و برای سررسید‌های مختلف هم صف خرید وجود داشت و هم صف فروش سکه. به اعتقاد آنها اعلام بانک مرکزی برای توقف پیش فروش 6 ماه سکه‌های آتی در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. عباس کمره‌ای مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی درباره بلند شدن مدت زمان تحویل پیش فروش سکه پیش فروش به خبرگزاری ایسنا گفت: پیش فروش شش ماهه سکه در هفته جاری متوقف شده و از این رو سکه با تحویل هشت ماهه در کلیه شعب بانک ملی پیش فروش می‌شود. وی قیمت سکه پیش‌فروش با تحویل هشت ماهه را 598 هزار و 900 تومان اعلام کرد و افزود: این تصمیم فعلا مربوط به هفته جاری است و قرار است به صورتی هفتگی در این باره تصمیم‌گیری شود.به گفته فعالان بازار در حال حاضر بازار نقدی ارزان‌تر از بازار آتی معامله می‌شود و دلیل آن نیز سود‌های 20 درصدی توسط بانک‌ها است. بازار علاوه بر تاثیر شایعات امروز کاملا متاثر از اخبار بود. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که تا انتهای این هفته بازار آتی با روند صعودی همراه بوده و نوسان‌ها نیز مثبت خواهد بود.
تحلیل طلا در بازارهای جهانی
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود. به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا به طور کلی طلا در هفته اخیر روندی نسبتا صعودی داشت. قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1723/500 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 13 فوریه سال 2012، به میانگین قیمت 1727/500 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 17 فوریه (روز جمعه گذشته)، رسید. اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده ‌است، به شرح ذیل است: در هفته قبل به گزارش سایت Bloomberg، موسسه رتبه‌بندی مودی اعلام نمود که رتبه اعتباری برخی از بانک‌های کشورهای اروپایی شامل ایتالیا، اسپانیا و پرتغال را کاهش داده است. این موسسه پیش‌بینی کرد که تشدید بحران بدهی منطقه یورو تاثیر نامطلوبی بر عملکرد بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی این منطقه داشته باشد و حتی ممکن است کاهش رتبه اعتباری فرانسه و انگلیس را نیز در پی داشته باشد. در نتیجه این امر ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با کاهش همراه شد و به دنبال آن بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با افت همراه شد. در همین حال سایت Marketwatch، موسسه آمار انگلیس در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در سه ماهه چهارم سال 2011 میلادی به نرخ 4/8 درصد رسید که بالاترین رکورد در 16 سال گذشته است. این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری و تورم دو مشکل جدی اقتصاد این کشور محسوب می‌شوند. انتشار این گزارش چشم‌اندازی منفی را در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اقتصادی نسبت به شدت یافتن بحران بدهی در منطقه اروپا به وجود آورد. بر این اساس نیز با رویکرد معامله‌گران به خرید طلا به عنوان مامنی امن برای سرمایه‌گذاری، بهای این فلز گرانقیمت با افزایش همراه شد.این در حالی است که در انتهای هفته گذشته به گزارش سایت kitco، نگرانی از تشدید تنش بین ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا موجب افزایش 4 دلاری بهای نفت از 99 دلار به 103 دلار در هفته قبل شد و به موازات آن ارزش بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در هفته گذشته در بازارهای جهانی با افزایش همراه شد.علاوه براین در هفته قبل، به گزارش سایت KitcoNews ، بهای طلای فیوچر تحویل ماه آوریل، با افتی 4/0 درصدی در روز جمعه هفته قبل به قیمت 1725/90 دلار به ازای هر اونس، در بازار بورس فلزات نیویورک معامله شد. در همین حال در انتهای هفته گذشته به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظرسنجی انجام شده در بین 32 نفر، 23 نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت کردند که از بین این افراد 16 نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، 3 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 4 نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، فستیوال‌های کشور چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد.
برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که ۱۷۵۰ دلار است، با احتمال زیادی تا مقاومت مهم ۱۸۰۰ دلار نیز رشد پیدا خواهد کرد و در غیر ‌این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی ۱۷۰۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت قیمتی مهم ۱۶۷۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.