نقش ترکیه در بازار واردات مقاطع به آمریکا

مرکز خدمات فولاد ایران- آمار مجوز‌های واردات میلگرد و مفتول آمریکا در فوریه حاکی از آن است که ترکیه سهم بزرگی از این بازار را در دست دارد.

واردات مفتول ماه فوریه نسبت به ژانویه دو برابر شده است. تا ۱۴ فوریه مجوز‌های واردات مفتول ترکیه به آمریکا ۶۶۷/۲۰ تن بوده، در حالی که ژانویه این رقم ۱۰۴۶۹ تن بوده است. در فوریه کل مفتول وارداتی به آمریکا معادل ۸۸۰/۸۰ تن می‌باشد که در ژانویه ۰۳۶,/۶۴ تن بود. میزان واردات از انگلیس نیز در فوریه ۱۳۷ درصد رشد داشت و ۲۵۶/۱۲ تن ثبت شده است. واردات مفتول در ماه دسامبر به آمریکا ۶۱۵۶۱ تن بوده و آمریکا ۲۴۹۹۳ تن از کانادا و ۴۶۸/۸ تن از برزیل خرید کرد.مجوز‌های واردات میلگرد در اواسط فوریه معادل ۰۴۰/۷۶ تن بوده و ۹۶ درصد آن متعلق به ترکیه است. در ژانویه کل واردات میلگرد به آمریکا ۱۵۴,/۱۵۱ تن بود و ۸۲ درصد آن معادل ۸۱۴/۱۲۳ تن متعلق به ترکیه بود.

متوسط قیمت میلگرد وارداتی از ترکیه در فوریه ۶۵۳ دلار در هر تن، معادل ۵۹۲ دلار هر شورت تن است. در حالی که ژانویه ۶۵۸ دلار در هر تن بوده و نشانگر ۵ دلار افت قیمت در فوریه است. آخرین آمار مربوط به واردات میلگرد دسامبر حاکی از آن است که ۱۰۱ درصد نسبت به نوامبر رشد داشته و ۰۴۷/۶۵ تن بوده است. هفته گذشته فولادسازان ترکیه در بازار داخلی میلگرد زیادی فروختند ظاهرا تا ۵۰۰ هزار تن میلگرد طی ۱۰ روز گذشته معامله شده است؛ چرا که یک دوره تکمیل موجودی‌ها آغاز شده است.

این افزایش معاملات از فشار‌های وارده بر بازار صادرات که برای ماه مارس تقاضای خارجی کمی‌داشته‌اند، کاسته است. در حالی که بازار‌های صادراتی کمی‌قیمت‌های ترکیه را مناسب می‌دانند این افزایش خرید داخلی زمان مناسبی آغاز شد و به نفع تولید کننده‌ها بوده است.

۳۵ هزار تن میلگرد کارخانه‌ای در بازار داخلی ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار هر تن درب کارخانه بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده معامله شد. در هر حال این امر موجب شده قیمت‌های صادراتی از سطح قیمت‌های جهانی بالاتر باشد. به عنوان نمونه لبنانی‌ها ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب را از کارخانه‌های ترک دریافت کرده اند. بدون حساب کرایه حمل ۱۰ دلاری از اسکندریه به بیروت، قیمت مناسب میلگرد ترکیه که قدرت رقابت داشته باشد باید ۶۴۵ دلار هر تن فوب باشد.