در ماه گذشته بازارهای جهانی فولاد در مجموع روند کاهشی را نشان داد. اگرچه در بسیاری مناطق قیمت‌ کویل گرم افزایش داشت، اما پیش‌بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی و تشدید بحران در اروپا بازار فولاد را نیز در میان مدت با چالش روبه‌رو خواهد کرد. با ‌این حال، کارشناسانی نظیر مگنوس اریکسون دید مثبتی به روند بلند مدت فولاد دارند. به نظر اریکسون همایش بین‌المللی معدن در کشور آفریقای جنوبی اگرچه ظرفیت تولیدی چین در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت، اما به دلیل رشد کم سرمایه‌گذاری خارجی، از رشد مورد انتظار و برنامه عقب خواهد بود و رشد فولاد چین با مسیر توسعه صنعت فولاد سایر کشورها تداخل نخواهد داشت. وی بر‌این عقیده است که تولید فولاد تا سال ۲۰۳۰ با صد‌ درصد افزایش به ۵/۳ هزار میلیون تن برسد.

بازار اروپا برای سومین هفته پیاپی شاهد تقویت قیمت کویل گرم بود و عده‌ای از معامله گران انتظار قیمت‌های بالاتری را برای آوریل دارند. برخی معامله گران معتقدند که شرایط همانند مدت مشابه سال گذشته است و با وجود افزایش قیمت‌ها تقاضای اندکی در بازار وجود دارد و ادامه روند افزایشی بدون وجود تقاضای موثر امکان پذیر نیست.

در بازارهای داخلی چین نیز به دلیل کاهش موجودی قیمت‌های فروکروم ۵۰ تا ۱۰۰ یوآن طی هفته گذشته افزایش داشت. به نقل از متال بولتن، تایگانگ و باواستیل قیمت‌های مارس را قطعا افزایش خواهند داد، اما به دلیل ضعف تقاضا و بازار‌ این افزایش زیاد نخواهد بود. یکی از معامله‌گران بورس شانگهای نیز با تایید ‌این مطلب امکان افزایش قیمت‌های مارس به ۷۹۰۰-۸۰۰۰ یوآن را تایید کرد.

در حال حاضر در بازار فروکروم اتفاق نظری بین کارشناسان و تحلیلگران بازار جهانی وجود ندارد، به گونه‌ای که عده‌ای در انتظار قیمت‌های بالاتر و افزایش حجم معاملات هستند، در حالی که عده‌ای دیگر از کارشناسان پیش‌بینی کاهش و افت بازار تا ابتدای ۲۰۱۳

را دارند.

بازار ترکیه در پاسخ به کاهش ۱۰ دلاری قیمت قراضه در آمریکا شاهد افزایش مبادلات بود. هفته گذشته محموله‌های ۲۰ هزار تنی و ۱۵ هزار و ۹ هزار تنی با میانگین قیمتی ۴۳۵ دلار به ازای هر تن ارسال شده است.

در هند تحلیل‌گران امکان جنگ قیمتی بین تولیدکنندگان کویل گرم جهت افزایش سهم از بازار را محتمل می‌دانند. درحالی که شرکت‌های ESSAR Steelو SAILقیمت‌های خود را ۱۰ دلار افزایش داده‌اند، اما سایر شرکت‌ها نظیر تاتااستیل وJSW Steel که افزایش تولید را در چند ماه اخیر داشته اند، قیمت‌های ژانویه را برای فوریه حفظ کرده‌اند. اگرچه بازار مایل به پرداخت قیمت‌های بالاتر است بی‌شک تنها دلیل ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، افزایش فروش داخلی و تقویت توان رقابتی می‌باشد.

صادرات اروپا به الجزایر نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی اروپا و ضعف در تقاضا کاهش داشت. هفته گذشته قیمت فوب میلگرد در بنادر مهم اروپا ۶۷۰-۶۸۵ دلار (۵۱۰-۵۱۵ یورو) بود. فولادساز اوکراینی Zaporizhstal نیز به دلیل افزایش هزینه و تقاضا، قیمت‌‌های کویل گرم خود را برای فوریه افزایش داد و معامله‌گران انتظار افزایش بیشتر قیمت برای مارس را نیز دارند. بیشتر محصولات‌این شرکت به ترکیه و قسمت‌هایی از اروپا صادر می‌شود.

قیمت‌های میلگرد وارداتی در حوزه خلیج فارس نیز برای مارس۶۸۰- ۶۶۰دلار به ازای هر تن معامله گردید و به عقیده معامله‌گران محلی به دلیل ضعف تقاضا قیمت‌ها باید کمتر از بازارهای خارج از منطقه باشد.

شرکت Novolipetsk چهارمین فولادساز بزرگ روسیه نیز قیمت‌های داخلی کویل گرم را به دلیل افزایش قیمت‌های صادراتی نسبت به ماه گذشته ۳ درصد افزایش داده است و قیمت کویل گرم ضخامت ۱۲-۶ میلیمتر مارس به ۶۱۴ دلار به ازای تن رسید که از قیمت هدف برای فوریه ۳ درصد بالاتر است (بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده). ‌این در حالی است که قیمت‌ها در ژانویه از ۵۹۵-۵۶۰ دلار به ۶۳۰-۶۰۰ دلار افزایش داشت.

*گروه تحقیق و توسعه کارگزاری مبین سرمایه