ارزش 500 میلیارد ریالی سیمان در بورس‌کالا

ایسنا- ترسیم ارقام حجم و ارزش معاملات سیمان در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مداری پر افت و خیز به دست می‌دهد که نشان از کاهش و افزایش میزان تقاضا برای این محصول در این بازار است. طی ماه‌های فروردین تا بهمن ماه، ۷۸۳ هزار و۸۱۰ تن سیمان در بورس کالا ارزش ۴۶۶ میلیارد و۳۸۱ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال معامله شده است.

نگاه به آمار با تفکیک دو نیمه سال نشان می‌دهد معامله سیمان در نیمه دوم سال ـ که شامل چهار ماه می‌شود ـ تا نزدیک به یک سوم نسبت به نیمه نخست سال کاهش یافته است.

به این ترتیب، در دو فصل بهار و تابستان، ۵۸۷ هزار و ۱۳۰ تن سیمان معامله شده؛ در حالی که پاییز و دی ماه این رقم ۱۹۶ هزار و ۶۸۰ تن بوده است. کاهش حجم معاملات به طور طبیعی کاهش ارزش را نیز در پی داشته است. نیمه نخست سال، ۳۳۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ۳۵۴ هزار ریال و نیمه دوم ۱۲۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۲۱ هزار ریال ارزش معاملات سیمان در بورس کالا بوده است.

بیشترین حجم معاملات نیز در ماه‌های تیر و مرداد ثبت شده است. در این دو ماه به ترتیب ۱۷۲ و ۱۲۳ هزار تن سیمان معامله شده است. کمترین حجم معاملات نیز به آذر ماه با معامله ۲۷ هزار تن اختصاص دارد.

به این ترتیب، در فروردین ماه سال جاری۵۰ هزار و ۳۱۰ تن سیمان در بورس کالا معامله شد که در مقایسه با اسفند ماه سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۵۲۷ درصد رشد حجمی‌داشته است.

این حجم معامله ارزشی ۲۷ میلیارد و ۵۷۱ میلیون و۵۷۰ هزار ریالی داشت که از این نظر نیز ۵۴۶ درصد افزایش در مقایسه با آخرین ماه سال قبل دیده می‌شود.

اردیبهشت ماه رینگ صنعتی بورس کالا شاهد معامله ۵۸ هزار و۳۸۰ تنی سیمان به ارزش ۳۱ میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال بود تا به این ترتیب رشد ۰۴/۱۶ درصدی و ۱۶ درصدی از نظر حجمی‌و ارزشی در مقایسه با ماه پیش ثبت شود. روند رو به رشد حجم معاملات سیمان در بورس کالا نسبت به سال ۸۹، در سومین ماه از بهار ۹۰ ادامه یافت. در خرداد ماه ۹۳ هزار و ۶۶۰ تن از این کالا به ارزش۵۰ میلیارد و۴۹۳ میلیون و۲۵۰ هزار ریال معامله شد تا از هر دو نظر حجمی‌و ارزشی مدار معاملات سیمان ۴۳/۶۰ و ۱۶/۵۸ درصد صعود کند.

گرمای تابستان به تکاپوی هر چه بیشتر عرضه کنندگان سیمان کمک کرد تا در تیر ماه ۱۷۲ هزار و ۴۶۰ تن از حجم بالای عرضه‌ها معامله شود. اتفاقی که افزایش ۱۳/۸۴ درصدی حجم معامله سیمان در مقایسه با خرداد ماه را باعث شد. این حجم از معاملات ارزش ۹۶ میلیارد و ۳۲۷ میلیون و ۴۳۰ هزار ریالی داشت تا این بار رشدی ۷۷/۹۰ درصدی ثبت شود.

اما در مرداد ماه مدار حجم معامله سیمان روی نمودار شیب نزولی پیدا کرد به طوری که در این ماه ۱۲۳ هزار و۱۳۰ تن از این محصول معامله شد تا پس از چهار ماه افزایش حجم، این بار کاهش ۶/۲۸ درصدی حجم معاملات نسبت به ماه پیش دیده شود. کاهش حجم، کاهش ارزشی را نیز در پی داشت زیرا ارزش این ماه سیمان بورس کالا ۷۵ میلیارد و ۲۹۱ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال با کاهش ۸۴/۲۱ درصدی ثبت شد.

شهریور ماه نیز روند نزولی حجم معاملات سیمان ادامه یافت و در آخرین ماه از نیمه نخست سال جاری تنها ۸۹ هزار و۱۹۰ تن سیمان به ارزش ۵۵ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۴۷۴ هزار ریال معامله شد. در این ماه ۵۶/۲۷ و ۱۸/۲۶ درصد کاهش حجمی‌وارزشی نسبت به ماه گذشته دیده شد.

ورود به نیمه دوم سال با افزایش دوباره حجم و ارزش معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس کالا همراه بود. در مهر ماه ۱۰۶ هزار و ۱۵۰ تن سیمان معامله شد تا در مقایسه با شهریور ماه ۰۲/۱۹ درصد رشد ثبت شود. ارزش معامله سیمان مهر ۷۰ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۲۱ هزار ریال شد تا از این نظر نیز افزایش ۲۵ درصدی ثبت شود.

در همین ماه از پاییز برابر با ریزش اعداد در معاملات سیمان بود. در آبان ماه با معامله ۳۳ هزار و۹۶۰ تن از این محصول حجم معامله ۰۱/۶۸ درصد کاهش نسبت به مهر وجود داشت. معامله اندکی که ارزش ۲۱ میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۴۲۰ هزار ریالی داشت از این نظر نیز ۷۰ درصد کاهش دارد.

آذر ماه ادامه مسیر کاهش معامله سیمان در بورس کالا بود، به طوری که تنها ۲۷ هزار و ۵۶۰ تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۰۵ میلیون و ۴۰ هزار ریال معامله شد تا از هر دو نظر حجم و ارزش ۸۵/۱۸ و ۳۱/۱۹ درصد کاهش دیده شود و در دی ماه هر چند اندک اما حجم معامله سیمان افزایش یافت در این ماه ۲۹ هزار و ۱۰ تن سیمان معامله شد که در مقایسه با آذر ماه ۲۶/۵ درصد افزایش داشت ارزش معاملات این ماه نیز ۱۸ میلیارد و ۵۹۹ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال شد که ۰۵/۵ درصد رشد داشت.