مرکز خدمات فولاد ایران- بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس در سکوت کامل است؛ چرا که ۳ هفته یخبندان و سرمای شدید هوا بنادر را تعطیل کرده و مشکل شدیدی در حمل‌ونقل ایجاد کرده است.

به‌رغم پیش بینی بهبود شرایط جوی در آینده نزدیک، قبل از اواسط ماه مارس این مشکلات کامل حل نمی‌شود. این روز‌ها اغلب تولید کننده‌ها تولید مارس را پیشنهاد نمی‌دهند؛ به جز تعدادی جزئی که قیمت ۵۸۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه را پیشنهاد می‌دهند. با حساب قیمت فعلی قراضه و رشد ارزش روبل، حتی قیمت ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه زیر قیمت کارخانه‌هایی است که از قراضه استفاده می‌کنند. آرسلورمیتال به دنبال ۶۰۰ دلار هر تن فوب برای بیلت خود است که البته از جانب کارخانه مورد تایید قرار نگرفته است.

گرچه کاهش تولید عملکردی منطقی به نظر می‌رسد، ولی ظاهرا تولیدکننده‌ها تمایلی به این کار ندارند یا حداقل رسما آن را اعلام نمی‌کنند.

تولیدکننده‌ها از افزایش هزینه‌ها نیز شاکی هستند چه در اوکراین و چه روسیه که قیمت قراضه صعودی است و میزان عرضه آن محدود است. از این رو این افت قیمت بیلت در کنار افزایش هزینه‌ها به هیچ وجه معقول و منطقی نیست. تداوم عدم حضور ایران در بازار بیلت موجب شده جو ساکت فعلی تشدید یابد.