ایسنا- رییس اتحادیه آهن‌سازان ساختمانی به تشریح اوضاع صنف خود پرداخت و عنوان کرد: ‌مدتی است شرایط برای تولیدکنندگان صنوف مختلف و از جمله صنف ما دشوار شده است. حبیب‌الله بشارتی یادآور شد: اکنون بحث اشتغالزایی واقعا دشوار و پیچیده شده و در چنین شرایطی لازم است دولت برای سر پا نگه داشتن کارخانه‌های قدیمی تلاش کند تا با رونق آنها اشتغال ایجاد شود. تامین مواد اولیه و مشکلات آن

رییس اتحادیه آهن‌‌سازان ساختمانی، تهیه و تامین مواد اولیه را موضوعی می‌داند که طی یک یا دو ماه گذشته به یکی از معضلات بزرگ این صنف تبدیل شده است.

وی در عین حال می‌گوید: مدتی است که واردکنندگان مواد اولیه ترجیح می‌دهند مواد خریداری شده خود را به جای عرضه در بازار انبار کنند تا در آینده با قیمت بالاتری به فروش رسانند. از سوی دیگر زمانی که ما در کارخانه‌هایمان سفارشی قبول می‌کنیم براساس قیمت‌های روز رقم قرارداد تعیین می‌شود، اما ظرف مدتی کوتاه، قیمت مواد اولیه چنان بالا می‌رود که دیگر تمام مبلغ قرارداد کفاف تهیه مواد اولیه را هم نمی‌دهد. در چنین شرایطی بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند به جای قبول سفارش، نیروی کار خود را بیکار نگه داشته یا تعدادی از آنها را اخراج کنند.

بشارتی ادامه می‌دهد: اکنون با توجه به نوسانات قیمت ارز شرایط به گونه‌ای شده که مثلا اگر ما سفارشی ۵۰ میلیونی گرفته‌ایم تا ظرف شش ماه محصولی را آماده ‌کنیم، در همان ماه اول، حداقل ۳۰ میلیون تومان بابت تهیه مواد اولیه متضرر می‌شویم.

افزایش ۲۰۰ درصدی بهای مواد اولیه

رییس اتحادیه آهن‌سازان ساختمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ورق گالوانیزه به عنوان مهم‌ترین ماده اولیه صنف خود یاد کرد و گفت: اگرچه تا حدی این ماده در داخل کشور و در کارخانه فولاد مبارکه تولید می‌شود، اما این تولید تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف کشور را تشکیل می‌دهد و مابقی مصرف از کشورهایی همچون اوکراین، عربستان، هند و چین وارد می‌شود.

وی ادامه داد: البته تا چند سال پیش بخش عمده‌ای از واردات ما از کشورهای کره و ژاپن بود که اکنون به دلیل قیمت بالای این نمونه‌ها امکان تهیه آنها وجود ندارد.

بشارتی با اشاره به بالا رفتن قیمت ورق در ماه‌های اخیر گفت: تا سال گذشته ما به طور متوسط هر کیلو ورق گالوانیزه را بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان خریداری می‌کردیم، اما امسال این رقم به کیلویی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان رسیده است.

رییس اتحادیه آهن‌سازان ساختمانی در مقایسه قیمت ورق وارداتی با نمونه‌های تولید ایران گفت: قیمت ورق‌های تولید داخل نه‌تنها فرق چندانی با نمونه‌های وارداتی ندارد، بلکه گاه حتی از آنها هم بالاتر است. به طور مثال ما امروز ورق ایرانی را با قیمت کیلویی یک‌هزار و ۵۲۰ تومان، ورق اوکراینی را با قیمت یک‌هزار و ۴۸۰ تومان، ورق هندی را با قیمت یک هزار و ۶۸۰ تومان و ورق چینی را با بهای یک‌هزار و ۵۵۰ تومان تهیه کرده‌ایم. وی میزان واردات سالانه ورق را هم حدود ۵۰هزار تن در سال ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد مصرف کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

به جای بنگاه‌های زودبازده از تولید حمایت شود

این تولیدکننده در ادامه گفت: شاید اگر دولت به جای حمایت از طرح‌های زودبازده کارگاه‌های تولیدی را از بیمه و مالیات معاف کند و حمایت بیشتری از صنوف تولیدی به عمل آورد، نتایج بهتری بر جا بگذارد. بشارتی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که برای همکاران ما ایجاد شده مربوط به چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده واحدهایی است که برق ۵۰ آمپری دارند. متاسفانه در بخش‌های مختلف به راحتی بخشنامه‌هایی صادر و قوانینی وضع می‌شود، اما نمی‌دانند وضع این قوانین چه بار سنگینی به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. وی می‌افزاید: ما به عنوان تولیدکننده سال‌ها در این آب و خاک زحمت کشیده‌ایم و اکنون اگر انتقادی کرده یا حرفی می‌زنیم، از آن جهت است که این مملکت را دوست داریم و می‌خواهیم رونق بگیرد.

تجهیزات ساختمان‌های مسکن مهر

اما رییس اتحادیه آهن‌سازان ساختمانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بررسی کیفیت آهنی که اکنون و در گذشته در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد پرداخته و می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر بسیاری ساختمان‌ها از جمله آنچه در مسکن مهر ساخته می‌شود از تجهیزات باکیفیتی استفاده نمی‌کنند. اکنون ساختمانی مثل راه‌آهن تهران یا ساختمان دادگستری کشور در منطقه پارک‌شهر با این که ۸۰ سال پیش توسط آلمان‌ها ساخته شده‌اند، همچنان پابرجا و قابل استفاده هستند، در حالی که نهایت عمر مفید ساختمان‌های فعلی ما ۲۵ سال بیشتر نمی‌شود؛ چرا که ما از متخصصان واقعی بهره‌ نمی‌گیریم، در حالی که اگر برای بخش‌های مختلف کار، به افرادی که پروانه کسب دارند سپرده شود، اوضاع به مراتب بهتر خواهد شد. وی در پایان از تغییر نام این اتحادیه و تبدیل آن به اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات انتقال هوا خبر داد.