حجم و ارزش معاملات نزدیک 35 درصد کاهش یافت
گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد سکه در بازار نقدی هفته گذشته را با نوسان اندکی پشت سر گذاشت؛ این در حالی بود که روند قیمت‌ها در معاملات بازار آتی با نوسان رو به پایینی به پایان رسید.

طلا و خوش‌بینی به آینده یونان
دادوستدهای طلا طی هفته گذشته نوسان اندکی را پشت سر گذاشت، اما افت و خیز هفته گذشته بیشتر متاثر از موضوع بدهی یونان بود.
این در شرایطی است که طی دو سه روز پایانی هفته، روند طلا با تغییرات قابل‌توجهی مواجه شد. پس از اینکه از سوی گروه اروپایی اعلام شد به دلیل نرسیدن توافقات نهایی احزاب سیاسی در یونان، جلسه وزرای مالی در بروکسل لغو شده، ارزش یورو به طور قابل‌توجهی کاهش یافت و دلار رشد محسوسی را تجربه کرد تا به تاثیر از این وضعیت قیمت طلا نوسان رو پایینی داشته باشد.
البته در روز جمعه قیمت‌ها افزایش یافت و معاملات به دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به یونان، تامین ضروریات مورد نیاز بسته دوم ریاضتی و از سویی مبادله اوراق قرضه جدید معاف از برخی از بندها توسط بانک مرکزی اتحادیه اروپا که ممکن است به زودی در آینده محقق شود، نوسان رو به بالایی پیدا کرد. این در حالی است که نگرانی‌ها بابت تاخیر در ارائه بسته دوم همچنان وجود دارد.
حمایت و آمادگی چین از کمک به رفع مشکل بدهی‌های یونان، کاهش هزینه بیمه اوراق قرضه بدهی‌های اروپا و خوش‌بینی به آینده، کاهش نرخ بهره در وام‌های اضطراری به یونان، افزایش قیمت مصرف‌کننده و افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی در ایالات‌متحده در ماه ژانویه از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی بازارها بود.
البته انتشار آمار مربوط به نرخ تورم در آلمان و کاهش نرخ خرده فروشی در بریتانیا نیز ارزش یورو در برابر دلار را با نوسان همراه کرد تا به تاثیر از بهای یورو در برابر دلار، بازار جهانی طلا نیز تغییر محسوسی داشته باشد. براساس گفته معامله‌گران در کنار اخبار منتشر شده، بحث افزایش بهره‌برداری از معادن جدید طلا و بالا رفتن آمار تولید در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در مرز بین شیلی و آرژانتین و باقی ماندن سطح تقاضاهای چین و هند از مهم‌ترین پارامترهایی است که روند دادوستدها را با تغییر رو‌به‌رو خواهد کرد. این در شرایطی است که یکی از تحلیلگران بر این باور است فروش طلا از سوی برخی از سرمایه‌گذاران برای پوشش زیان در جاهای دیگر می‌تواند قیمت طلا را تا حدودی با افت مواجه کند.
پیش‌فروش سکه متوقف می‌شود؟
در بازارهای داخلی قیمت سکه و دلار به تاثیر از برخی اخبار منتشر شده هفته گذشته را با نوسان اندکی پشت سر گذاشت این در حالی بود که در روزهای پایانی این تغییرات با شدت بیشتری دنبال شد.
پس از اینکه اعلام شد قیمت پیش‌فروش سکه تغییری نمی‌کند، بازار با همان نوسان هفته ماقبل دادوستدهایش را دنبال کرد؛ این در حالی بود که روز دوشنبه نیز به تاثیر از سیاست‌های بانک مرکزی در قبال بازار ارز و انتشار برخی اخبار امیدوار‌کننده دلار نوسان رو به پایینی را پشت‌سر گذاشت و قیمت سکه نیز افت پیدا کرد البته پس از صحبت‌های محمود بهمنی در همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکی و تولید‌کننده روز سه‌شنبه پیرامون طرح پیش‌فروش، آمار مربوط به سکه‌های فروخته شده و گزارش‌های مربوط به وضعیت ذخایر ارز و طلا، دادوستدها به یکباره با افت شدیدی مواجه شد، اما این وضعیت در روز چهارشنبه برعکس شد و به تاثیر از فاکتورهای خارج از ذات بازار، قیمت‌ها تا حدودی بالا رفت و درنهایت معاملات در روزهای پایانی پس از صحبت‌های یکی از مسوولان در قبال «توقف طرح پیش‌فروش در صورت اینکه بازار آشفته شود» گمانه‌زنی‌ها بابت تغییر روند قیمت سکه در هفته پیش رو و از سویی فشار خریداران قوت گرفته است.
یکی از تحلیلگران معتقد است بازار در هفته جاری منتظر اخبار مربوط به پیش‌فروش سکه و از سویی موضوع تزریق دلار به بازارها از طریق تعهدات و سررسیدهای ایجاد شده خواهد بود؛ زیرا در صورت هرگونه رفتار و تصمیمی از سوی بانک مرکزی، روند معاملات عوض خواهد شد.
مبادلات بازار آتی سکه بورس کالای ایران هفته گذشته برخلاف بازار نقدی که نوسان اندکی داشت با تغییرات قیمتی بیشتری مواجه شد. این در حالی است که به تاثیر از بازار نقدی سکه و بازار ارز داخلی، قیمت سکه بازار آتی به مرز 950 هزار تومان نزدیک شد.
البته با وجود اینکه قیمت‌های وجه تضمین اولیه در سطح بالایی قرار داشت حجم معاملات همچنان در محدوده افزایشی قرار دارد. تحلیلگران معتقدند به دلیل نوسان ۵ درصدی، جذابیت‌ها برای معامله‌گران همچنان باقی مانده است.
این در شرایطی است که قرار است از امروز وجه تضمین اولیه با 300 هزار تومان افزایش به 2 میلیون و 700 هزار تومان برسد، از روز دوشنبه هفته جاری نیز قراردادهای فروردین و خردادماه راه‌اندازی خواهد شد.
در هر حال بازار آتی، هفته گذشته را در شرایطی پشت سر گذاشت که بازار بی‌تفاوت به اهرم‌های موجود همچنان با فشار خریداران رو‌به‌رو است.
در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته 35 هزار و 598 قرارداد به ارزش 2 تریلیون و 977 میلیارد و 537 میلیون و 170 هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش نسبت به هفته ماقبل به ترتیب 14/32 و 54/35 درصد کاهش داشت. برای سکه‌های اسفندماه یک هزار و 757 قرارداد به ارزش 149 میلیارد و 159 میلیون و 230 هزار ریال دادوستد شد. برای سکه‌های اردیبهشت‌ماه نیز 5 هزار و 245 قرارداد به ارزش 469 میلیارد و 638 میلیون و 260 هزار ریال دادوستد شد.
سکه‌های تیرماه نیز با بیشترین صف خرید شاهد ۲۴ هزار و ۹۴۰ قرارداد به ارزش ۲ تریلیون و ۳۲۴ میلیارد و ۴۷۳ میلیون و ۹۶۸ هزار ریال بود.
به نظر معامله‌گران، معامله سررسیدهای دور با موقعیت خرید مهم‌ترین رفتار معاملاتی بازار بود. این در حالی است که براساس گفته برخی از تحلیلگران در شرایط فعلی برای سررسیدهای اسفندماه اختلاف قیمت بین بازار نقدی و بازار آتی نزدیک 40 هزار تومان شده است که موقعیت‌های آربیتراژ بهترین تصمیم رفتار معاملاتی خواهد بود.
روند قیمت‌ها در بازار آتی نیز در پایان روز پنج‌شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه نوسانی بود، اما جهت نوسان در پایان هفته بیشتر به سمت پایین بود. قیمت تسویه سکه اسفندماه ۱۲ هزار و ۹۱۲ تومان، سکه اردیبهشت‌ماه یک هزار و ۱۶۳ تومان کاهش و سکه تیرماه نیز ۱۳ هزار و ۵۱۰ تومان افزایش داشت.

کارگاه آموزشی با نگاه به چشم‌انداز طلا
اولین دوره کارگاه آموزشی تحلیل‌های تکنیکال پیش‌بینی سری زمانی در همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با نگاه به شرایط اقتصادی و بهای بازار جهانی طلا به کار خود پایان داد.
روز چهارشنبه هفته گذشته در روز دوم همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید‌کننده، دومین کارگاه آموزشی آشنایی با تحلیل‌های تکنیکال طلا برگزار شد. این کارگاه آموزشی که توسط پویا جبل‌عاملی سرپرست واحد پژوهش‌های بازار روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار شد، بیشتر با رویکرد آموزشی به موضوع تحلیل‌های تکنیکال در همه بازارها پرداخت.
براساس گفته مدرس این کارگاه، تکنیک‌های پیش‌بینی سری زمانی ارائه شده در این کارگاه برای همه بازارها از جمله ارز و سرمایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.براساس گفته جبل‌عاملی معامله در بازار طلا نیازمند تحلیل سری زمانی قیمت است، به همین دلیل هدف از این کارگاه این بود که با آموزش تکنیک‌های اقتصادسنجی، به معامله‌گران کمک شود تا بتوانند پیش‌بینی‌های علمی‌تری را از بهای بازار در کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند. در این کارگاه آموزشی دو مدل ساده سری زمانی اتورگرسیو (Autoregressive)، میانگین متحرک (Moving Average) و ترکیب این دو تشریح شد. سپس مدل نمایی وزنی میانگین متحرک (Exponentially Weighted Moving Average) نیز آموزش داده شد. فراتر از این توابع جزئی خود همبستگی، پیش‌بینی براون (Brown)، روش باکس - جنکینز (Box-Jenkins) و سطوح فیبوناچی (Fibonacci) نیز شرح داده و نگاهی نیز به الگوهای پیچیده‌تر سری‌های زمانی ساختاری و غیر‌خطی انداخته شد.
جبل‌عاملی که دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه لستر بریتانیا اخذ کرده درباره دیگر مسائل مطرح شده کارگاه گفت: از دیگر مسائل مطرح شده در این کارگاه آن بود که بازار طلا یک بازار کارآست و در بازارهای کارآ پیش‌بینی تنها بر مبنای بهای گذشته نمی‌تواند تضمین‌کننده منافع معامله‌گر باشد، زیرا تفاضل قیمت در بسیاری از اوقات به صورت تصادفی تغییر می‌کند و نیاز است تا معامله‌گر از تحولات اقتصادی که روی قیمت تاثیر می‌گذارد با خبر باشد و بتواند تاثیر هر تحول را بر بازار تحلیل کند. در حقیقت فارغ از رابطه میان بهای آتی با قیمت‌های، گذشته باید متغیر‌های اقتصادی شکل‌دهنده قیمت را بشناسیم.
وی که سابقه تدریس در موسسه عالی بانکداری و همچنین در دانشگاه‌های داخلی و خارجی را نیز در کارنامه خود دارد، افزود: در این کارگاه آموزشی تاثیر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی و بازدهی اوراق قرضه بر بهای بازار جهانی بررسی و تغییرات نرخ‌های ارز در بازار جهانی و همچنین بهای نفت خام بر بازار طلا تحلیل شد.
محتوای تفصیلی این کارگاه آموزشی به همراه دیگر کارگاه «همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با عنوان روند معاملات بازار آتی، طی روزهای آینده در صفحات بورس کالا منتشر می‌شود.