گروه بورس کالا - بازار آتی سکه در جریان معاملات دیروز باز هم پر نوسان بود؛ اما به دلیل عدم تغییر در نرخ پیش فروش سکه که بیشتر فعالان بازار چشم به آن دوخته بودند قراردادهای آتی نیز روز آرامی را سپری کردند.

روز گذشته مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره نرخ پیش فروش سکه به خبر گزاری مهر گفت: پیش فروش سکه تمام بهار آزادی در این هفته نیز بدون تغییر قیمت و در تمام شعب بانک ملی ادامه می‌یابد.
از این رو نرخ پیش فروش سکه تمام بهار آزادی در شعب بانک ملی، با قیمتی که از سه هفته پیش آغاز شد، یعنی معادل (598 هزار و 900 تومان بدون احتساب مالیات برارزش افزوده) همچنان ادامه دارد؛ اما فقط با زمان تحویل شش ماهه پیش فروش می‌شود.
البته این مقام مسوول در بانک مرکزی اعلام کرده این بانک برای تنظیم بازار سکه گزینه‌های مختلفی را در دستور کار دارد و متناسب با شرایط بازار و قیمت جهانی طلا از آن استفاده خواهد کرد.مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سکه‌های پیش خرید شده در موعد مقرر تحویل خریداران خواهد شد، افزود: محل تحویل سکه‌های پیش خرید شده همان بانکی است که متقاضیان پیش خرید کرده‌اند.
وی همچنین اعلام کرد زمان پیش فروش سکه تغییر نمی‌کند و بانک کارگشایی همچون هفته‌های گذشته در تمام روزهای هفته به جز پنج‌شنبه‌ها در دو نوبت صبح و عصر جلسات حراج انواع سکه بهار آزادی و گرمی را برگزار می‌کند.
در همین حال با اعلام این خبر بازار آتی سکه روز گذشته روند صعودی را در پیش گرفت؛ اما میزان رشد در این روز در حدود ۲/۱درصد بود؛ اما شرایط بازار متعادل بود و صف خریداران و فروشندگان هر دو وجود داشت.
این در حالی است که قیمت سکه در معاملات آتی دیروز با توجه به شایعاتی که وجود داشت در ابتدای معاملات با رشد 11 هزار تومانی نسبت به پنج شنبه گذشته روبه‌رو شده بود، اما با انتشار خبر عدم تغییر نرخ سکه از سوی بانک مرکزی قیمت‌ها افت کرد اما این افت دوام نداشت و بازار روند صعودی آرامی را در پیش گرفت. به گفته کارشناسان و فعالان بازار آتی سکه انتظار می‌رفت که تا انتهای بهمن ماه قیمت‌ها کاهش یابد؛ اما این اتفاق نیفتاد و بازار همچنان رو به صعود است؛ البته فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که وضعیت بازار آتی در این هفته به همین منوال ادامه خواهد داشت؛ یعنی به طوری که بازار روند مثبت و با نوسان کمی همراه خواهد بود که این موضوع باز هم بستگی به بازار جهانی طلا دارد و بازیگر بازار در تعیین قیمت‌ها بازار جهانی است. قرارداد‌های دیروز سکه برای سررسید‌های اسفند، اردیبهشت و تیر ماه در محدوده به ترتیب 854، 898 و 934 هزار تومان معامله شد.