مرکز خدمات فولاد ایران- با توجه به قدرت رقابت کارخانه‌های داخلی، میزان واردات ورق به اروپا در سطوح پایینی است و خریداران برای فصل اول سال ۲۰۱۲ خریدهای مورد نیاز را کرده‌اند، البته اگر نرخ یورو نسبت به دلار همچنان بالا برود شاید برای فصل دوم سال کارخانه‌های اروپایی به فکر افزایش قیمت باشند. در حال حاضر رقابتی‌ترین قیمت‌های پیشنهادی از جانب روس‌ها است که ۵۱۵ تا ۵۲۴ یورو در هر تن سی‌اف‌آر شمال اروپا است البته نزدیک‌ترین تحویل آن اواسط مارس است.

خریداران در سیاست صبر و انتظار به سر می‌برند. تقاضا کم است و عرضه برای تحویل فوری نیز محدود است. این در حالی است که در بازار داخلی آخرین قراردادها برای ورق گرم در ۵۲۵ تا ۵۳۰ یورو برای تولید ماه مارس در شمال غرب اروپا بسته شده است.

قیمت پیشنهادی جدید چین به زودی اعلام می‌شود، ولی بعید است قدرت رقابت داشته باشد. ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر خواهد بود که در حال حاضر رقابتی نیست. عرضه ترکیه کم است و در جنوب اروپا ۵۳۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر شنیده شده است. قیمت میلگرد در آلمان و بنلوکس هفته گذشته ۵ تا ۱۰ یورو در هر تن افت داشته، زیرا شرایط جوی زمستانی برخی فعالیت‌های ساختمانی را متوقف کرده است. البته افت قیمت قراضه نیز در این میان تاثیر گذار بوده است.

در آلمان تازه‌ترین قیمت معاملات میلگرد ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن شنیده شده و در هلند ۵۵۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن درب کارخانه برای تحویل اواسط فوریه است.

سرمای شدید هوا موجب شده خریداران میلگرد معاملات را به تاخیر بیندازند. همیشه ژانویه و فوریه ماه خوبی برای بازار میلگرد شمال غرب اروپا نیست؛ چون هوا برای فعالیت‌های ساختمانی خیلی سرد است که امسال سردی هوا تشدید نیز شده است.

قیمت جهانی قراضه نیز نزولی است و در آلمان افت داشته و این امر بر بازار میلگرد تاثیر گذار شده است.