گروه بورس کالا - دومین «همایش چشم‌انداز فولاد و معدن» امروز با حضور وزیر صنعت‌، معدن و تجارت و ۹۰۰ میهمان داخلی و خارجی در تهران برگزار می‌شود. در این همایش که نگاهی به بازار فولاد دارد و محوریت آن تولید صادرات محور است،‌ علاوه بر مهدی غضنفری وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و معاونان، جمعی از نمایندگان مجلس، روسای تشکل‌ها،مدیران و کارشناسان این حوزه و... نیز حضور دارند.

همچنین سخنرانان کلیدی این همایش، علی نقی مشایخی رییس گروه مدیریت دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف،‌ محمود اسلامیان عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، حسین عبدی‌زاده رییس دانشکده مهندسی و متالورژی دانشگاه تهران،‌ بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد سیرجان و یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواهند بود. از جمله مباحثی که از سوی مسوولان و کارشناسان بررسی می‌شود مواردی همچون «بازار جهانی فولاد و نگاهی به موازنه مواد اولیه،‌قیمت تمام شده تولید در ایران و جهان، ‌تاثیر نرخ حامل‌های انرژی بر تولید و همچنین پیش بینی شرایط آینده بازار» است. علاوه بر این، برگزاری کارگاه آموزشی برای ارائه دستاوردهای مدیریتی از جمله برنامه‌های دیگر همایش فوق محسوب می‌شود. به گفته فعالان این صنعت این همایش از چند منظر دارای اهمیت ویژه است نخست آنکه تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۱ با ثبت رکورد هفدهم در میان تولیدکننده‌ها ۷/۸ درصد رشد تولید در مقایسه با سال ۲۰۱۰ داشته و به رقم ۱۳ میلیون تن رسیده که بی‌سابقه بوده است علاوه بر آن درمقایسه با میانگین رشد تولید جهانی فولاد در این مدت که ۸/۶ درصد بوده به مراتب بالاتر است و در صورتی که در فولاد ایران، این نرخ رشد تولید تداوم یابد، انتظار می‌رود در پایان سال جاری، تولید فولاد به ۱۴ میلیون تن برسد.از طرف دیگر با توجه به آنکه استراتژی تولید فولاد در ایران طی سال‌های گذشته بر مبنای تولید فولاد به روش احیای مستقیم توسط گازطبیعی ارزان قیمت بوده است، تاثیر هدفمندی یارانه حامل‌های انرژی در صنعت فولاد، کاملا مشخص شده است و می‌توان گفت لزوم حرکت به سمت بازنگری استراتژی توسعه فولاد در کشور را که ماحصل بحث‌های همایش در سال گذشته بود، بیش از پیش آشکار ساخته است. با توجه به این مسائل محور‌های زیر برای همایش امسال انتخاب شده اند.

- رقابت پذیری،راهکار توسعه پایدار

- نگاه جهانی به تولید داخلی و تولید صادرات محور

- توسعه معادن،شاهراه توسعه

این همایش به مدت یک روز (هشتم بهمن ماه) در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود و همچنین در حاشیه آن نمایشگاهی به منظور ارائه جدیدترین دستاوردهای صنعت فولاد و معدن، برپا و در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.