مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت بیلت در شمال چین پس از بهبودی جزئی در اوایل هفته باز هم نزولی شد. ظاهرا جو بازار قبل از تعطیلات سال نو چین موجب این روند شده است. در ایالت هبی قیمت درب کارخانه بیلت ۵۸۹ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت نقدی است که ۳ دلار روز سه شنبه افت داشت. در حالی که دوشنبه به همین میزان بالا رفته بود که دلیل آن بهبود بازار‌های مالی بود.تقاضای نهایی کم است، از این رو افزایش قیمت‌ها ماندگار نیست و این روند نزولی عجیب نبود. فروش میلگرد و ورق کم شده و بر تقاضای بیلت اثر گذاشته است.

تعطیلات و افت قیمت میلگرد چین

در همین حال قیمت میلگرد بازار نقدی شرق چین با کاهش خرید‌ها و نزدیکی تعطیلات سال نو چین نزولی است و با ۲ تا ۳ دلار افت روز سه شنبه ۶۵۷ تا ۶۶۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد. تقاضای بازار داخلی فعلا کساد است فعالیت‌های ساخت و ساز نیز نسبتا تعطیل شده چون کارگران برای تعطیلات رفته‌اند. بازار نیمه تعطیل است. برخی قیمت را پایین می‌آورند تا بتوانند فروش داشته باشند چون روند بازار فوریه را در ابهام می‌بینند.قیمت قرارداد میلگرد ماه مه ‌در بورس شانگهای ۶۶۸ دلار در هر تن است که ۷/۰ درصد آخرین بار رشد داشته است.

بازار تیر آهن شرق آسیا صعودی

همچنین فولادسازان در شرق آسیا قیمت پیشنهادی صادرات تیر آهن خود را به ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر سنگاپور افزایش داده‌اند. از طرفی آغاز سال نو نیز قیمت را به ۸۱۰ تا ۸۲۰ دلار سی‌اف‌آر افزایش داده بودند. ظاهرا تایلند و کره قیمت را بالا برده‌اند و تایوان نیز به زودی از این روند پیروی خواهد کرد. علت این رشد قیمت بالا رفتن قیمت قراضه و امید به بهبود تقاضا پس از تعطیلات سال نو چین است، ولی شاید خریداران این رشد قیمت را نپذیرند، چرا که بالا است، ولی چون بازار جهانی قراضه همچنان صعودی است کارخانه‌ها همچنان قیمت تیر آهن را در این منطقه بالا می‌برند. ماه گذشته در ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار سی‌اف‌آر معامله می‌شد. همان زمان تیر آهن ژاپن ۷۷۰ دلار سی‌اف‌آر و محصول کره و تایلند ۷۹۰ تا ۸۰۰ دلار سی‌اف‌آر بود. در هنگ کنگ قیمت معاملات از ۷۷۰ دلار ماه قبل به قیمت پیشنهادی فعلی ۸۳۰ دلار سی‌اف‌آر رسیده است. قیمت پیشنهادی تیر آهن حاوی برنز چین از ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر به ۷۲۵ تا ۷۳۰ دلار سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا رسیده است.