نوسان نرخ ارز موجب شد معامله‌گران در بازار غیر رسمی تا ساعات پایانی دیروز از ارائه قیمت خودداری کنند

منیژه حیاتی: هیجان‌های به وجود آمده در بازارهای مختلف که ناشی از نوسانات قیمت ارز است، باعث شد تا دیروز فروشنده‌های آهن از پیشنهاد قیمت به بازار سر باز بزنند که این شرایط تا ساعات پایانی روز ادامه پیدا کرد. حتی عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس که باعث شد نرخ میلگرد و تیرآهن این شرکت با تقاضای ۱۱۴ هزار تنی از سوی خریداران، از مرز یک هزار تومان بگذرد نیز نتوانست از سردرگمی ‌و نگرانی بازار کم کند.

این شرایط نه فقط برای میلگرد بلکه برای ورق هم وجود داشت و دیروز فروشنده‌ها از اعلام قیمت‌های پیشنهادی خود برای ورق سر باز می‌زدند.

اگرچه با توجه به رشد قیمت شمش وارداتی، فروشنده‌ها از افزایش قیمت حمایت می‌کنند و از این نظر فقط خریداران هستند که به نظر می‌رسد باید نگران بالارفتن قیمت‌ها باشند، اما واقعیت امر این است که رشد قیمت‌ها و چشم‌اندازی که برخی از فروشنده‌ها برای بازار می‌بینند آنها را هم در سردرگمی‌ قرار داده چرا که افزایش نرخ تا حدی قابل قبول است و اگر بیشتر از حد قرار بگیرد توان خرید را در خریداران کاهش می‌دهد که این امر به نفع فروشنده‌ها نیست در نتیجه این تحلیل باعث می‌شود تا علاوه بر خریداران، فروشنده‌ها هم تا حدودی نسبت به رشد بی‌رویه قیمت‌ها نگران باشند.

البته مهم‌ترین عاملی که باعث شده تا این شرایط در بازار اتفاق بیفتد، نوسان نرخ ارز و تورم احتمالی بازار است، اما در عین حال با وجود اینکه همچنان تقاضای اضافی در بازار ایجاد نشده، نرخ شمش همپای نرخ میلگرد رشد می‌کند و این امر عملا بر درآمد تولید کننده‌ها تاثیری نخواهد داشت به خصوص با هزینه‌های جدید انرژی.

در نتیجه همه آیتم‌ها و نکاتی که وجود دارد نشان دهنده این است که قیمت‌ها حتی اگر بالاتر هم نرود پایین هم نخواهد آمد در نتیجه با نوسان نرخ ارز عملا تصمیم‌ فروش برای فروشنده‌ها سخت شده و برای خریداران هم خریدن کالا، با در نظر گرفتن اینکه از امکان فروش آن در بازار و وجود مصرف مطمئن نیستند، تبدیل به یک معما شده است.

ثبت تقاضای ۱۱۴ هزار تنی در بورس

همزمان با عرضه‌های دیروز بورس کالا که فقط یک سبد ذوب‌آهن و یک سبد کویر بود نرخ میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان از ۹۶۵۰ ریال در بالاترین رقم به ۱۰۱۱ ریال رسید. ضمن اینکه پایین ترین نرخ خریداران برای این کالا ۹۸۹ تومان بود.

حجم این کالا ۵۵ هزار تن بود که ۱۱۴ هزار تن تقاضا داشت. ۲۲۰ تن میلگرد فولاد کویر نیز با قیمت هر کیلو ۸۹۰ تومان فروخته شد. با توجه به اینکه محدودیت‌های بازار ورق نیز به عرضه‌های مبارکه برگشته و در بازار ورق هم نرخ داده نمی‌شد پیش بینی می‌شود در معاملات امروز قیمت ورق نیز با تقاضای بالایی روبه‌رو شده و نرخ آن افزایشی شود ضمن اینکه قیمت‌های ورق نیز در بازار آزاد بالاتر از ۹۷۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.