مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه گفت: برنامه تولید ۲/۴ میلیون تن فولاد، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵/۸ میلیون تن گندله سنگ‌آهن، ۵۰ هزار تن مس کاتدی و ۱۲ هزار تن محصول در صنایع پایین‌دستی مس در دستور کار قرار گرفته است. علی‌اصغر پورمند در یک نشست خبری گفت: هم اکنون برنامه تولید ۲/۴ میلیون تن فولاد، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵/۸ میلیون تن گندله سنگ‌آهن، ۵۰ هزار تن مس کاتدی و ۱۲ هزار تن محصول در صنایع پایین‌دستی مس در دستور کار قرار گرفته است که این پروژه‌ها در مجموع، سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان را نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه افزود: کارخانه تولید کنسانتره سنگ‎آهن به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن در زرند، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ضمن اینکه پروژه احداث کارخانه کک‌سازی در این شهر نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن، اسفندماه امسال شاهد آغاز گرم کردن کوره اول کک‌سازی خود خواهد بود. همچنین کارخانه زغال‌شویی به ظرفیت ۵۵۰ هزار تن نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

پورمند در رابطه با برنامه تامین منابع مالی این پروژه‌ها گفت: برای تامین مالی این ‌پروژه‌ها علاوه بر اینکه از آورده سهامداران استفاده شده است، ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز در سال جاری به فروش رسیده که منابع مالی آن، در اجرای پروژه‌ها جذب شده است.

وی ادامه داد: پروژه مس کاتدی طراحی شده، برای اولین بار به شیوه جدیدی در دنیا اجرایی می‌شود که بسیار مقرون به صرفه‌تر از شیوه‎های فعلی است.

رکورد چینی‌ها را می‌شکنیم

همچنین در ادامه، علی پالیزدار قائم‌مقام مدیرعامل میدکو گفت: ۱۶ پروژه در میدکو تعریف شده است که بر اساس آنها، ۸ میلیون تن تولید کنسانتره، ۵/۷ میلیون تن تولید گندله سنگ‌آهن، ۲/۴ میلیون تن فولاد، ۸۰۰ هزار تن کک متالورژی و ۵۵۰ هزار تن تولید کنسانتره زغال‌سنگ را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در این میان ۱۵ پروژه تبدیل به قرارداد شده و از این تعداد عملیات اجرایی ۹ پروژه آغاز شده و ۵ پروژه نیز در حال گشایش ال‌سی است. ضمن اینکه پروژه فولاد بوتیای کرمان نیز به ظرفیت ۵/۱ میلیون تن در حال اجرا است.

قائم‌مقام مدیرعامل میدکو اظهار کرد: از این تعداد پروژه‌، ۴ پروژه با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و دو پروژه نیز تا مهرماه سال آینده، وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد، به این ترتیب ایران توانسته رکورد چینی‌ها را نیز در سرعت اجرای پروژه‌ها بشکند.

پالیزدار گفت: هم اکنون کنسانتره آهن سیرجان، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی، کنسانتره زرند ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کارخانه

زغال شویی ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و احیای بردسیر با ظرفیت یک میلیون تن تولید آهن اسفنجی، ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: ساخت کارخانه فولاد بردسیر که مهرماه سال ۹۰ آغاز شده است، پاییز سال ۹۳ به بهره برداری می‌رسد و قابلیت تولید یک میلیون تن فولاد را دارد. همچنین کارخانه مس کاتدی شهربابک نیز هم اکنون با ۷ درصد پیشرفت فیزیکی مشغول به کار است و در زمان اجرای آن، ۵۰ هزار تن تولید کاتد از کنسانتره مس صورت خواهد گرفت. این کارخانه سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

فناوری جدید تولید مس کاتدی در ایران

پالیزدار تصریح کرد: صنعت مس کشور هم اکنون ۲۱۰ هزار تن ظرفیت دارد که با ورود مس شهربابک، ۲۵ درصد ظرفیت به آن اضافه خواهد شد، ضمن اینکه این کارخانه با روش جدیدی در دنیا مشغول به کار خواهد شد که به لحاظ سرمایه‌گذاری، سرمایه اندک و به لحاظ سرعت اجرا، سرعت بالایی را تجربه می‌کند و امید است بتوانیم ظرف ۲ سال آینده، ۵۰ هزار تن مس کاتدی را از آن داشته باشیم.

وی افزود: عملیات اجرایی کارخانه لوله نیز مرداد سال ۹۰ شروع شده و توانایی تولید ۱۲ هزار تن لوله‌های خاص مسی را دارد که در نیمه اول سال ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد؛ همچنین کارخانه فولادسازی زرند نیز بزودی می‌تواند تولید ۷/۱ میلیون تن فولاد به روش کوره بلند را داشته باشد.پالیزدار گفت: در این میان ۵۱۳ میلیون یورو گشایش اعتبار شده است که در کنار آن، ۵/۴ میلیارد یوآن چین نیز گشایش شده است. بر اساس طرح‌های توسعه‌ای، ۲ میلیون تن ظرفیت کنسانتره به ۸ میلیون تن می‌رسد.

همچنین ایرج اکبریه، مشاور مالی و اقتصادی میدکو نیز گفت: برای تمامی پروژه‌های طراحی شده، طرح توجیه اقتصادی در نظر گرفته شده است و در این میان البته مجوز ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز اخذ شده و عملیاتی خواهد شد.