گروه بورس کالا - دادوستدهای دیروز بازار سکه (آتی و نقدی) با کمترین نوسان روبه‌رو شد.
دادوستد دیروز سکه در شرایطی کمترین نوسان را تجربه کرد که نوسانات دلار تاثیر‌اندکی روی معاملات آن داشت، این در حالی است که طرح پیش‌فروش نیز تا حدودی رونق معاملات بازار آتی را کمرنگ کرده است.

عطیه خلیلی یکی از تحلیلگران بازار معتقد است مبادلات دیروز ارز که صبح با کاهش‌اندکی همراه شد بعدازظهر به دلیل عدم تعهدات ارزی برخی از صرافی‌ها و عدم تحویل دلار ثبت نامی‌روز چهارشنبه هفته گذشته، رشد ‌اندکی داشت و به یک هزار و 610 تومان نیز رسید؛ این در شرایطی است که کانون صرافی‌ها همچنان نرخ دلار را یک هزار و 400 تومان اعلام کرده است.
خلیلی در رابطه با انتشار برخی از صحبت‌ها مبنی بر حواله دلار از امارات با نرخ یک هزار و ۶۵۰ تومان گفت: اگر صحبت‌ها و شایعات پیرامون این گفته تایید شود و سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ دلار و سایر ارزهای معتبر به منظور کاهش نرخ‌ها جنبه اجرایی به خود نگیرد، آن‌وقت نوسانات دلار بیشتر خواهد شد. این در شرایطی است که روز گذشته خبری از ارزهای بانکی نبود.
وی با بیان اینکه به دلیل افت و خیز پی در پی دلار، بازار آتی دیروز کمترین تاثیر را از نوسانات بازار ارز برگرفته، افزود: به نظر می‌آید در کنار نوسانات بازار ارز و طرح پیش فروش، بسته بودن بازارهای جهانی نیز باعث شده نوسانات بازار به کمترین میزان برسد.
به اعتقاد خلیلی، هر چند قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته رشد محسوسی داشت و به بیش از یک هزار و ۶۰۰ دلار رسید اما نوسانات دلار و طرح پیش فروش، فاکتورهای مهم تری برای تاثیرگذاری روی روند معاملات بوده‌اند. انتظار بر این است در کوتاه مدت قیمت طلای جهانی کاهش پیدا کند اما چشم‌انداز طلا در سال ۲۰۱۲ همچنان صعودی است.
در همین حال برخی نیز بر این باورند که مشکلات سیستم معاملاتی تاثیر محسوسی روی روند دادوستدها گذاشته است، پوریا ارژنگ یکی از کارگزاران بورس کالا در این باره افزود: به دلیل گسترده شدن بازار، حجم معاملات و افزایش کاربران این نرم افزار، نمی‌تواند پاسخگو باشد ولی شاید لازم است نرم‌افزاری جدید طراحی شود.
وی با اشاره به اینکه ۵ ماه است نرم‌افزار جدیدی برای این معاملات راه‌اندازی شده است، به ایسنا گفت:‌ این نرم افزار در چند ماه اول خوب بود ولی حدود دو ماه است به دلایلی که گفته شد برخی مواقع دچار مشکل می‌شود.
در هر حال به نظر می‌رسد نوسانات دیروز بازار آتی سکه کمتر از یک درصد بوده، به طوری که تغییر قیمت‌ها در محدوده 3 هزار تومان بود. برای سکه دی ماه قیمت‌ها در محدوده 615 تا 617 هزار تومان قرار گرفت. سکه اسفندماه با 3 هزار تومان کاهش در محدوده 648 تا 652 هزار تومان ثبت شد. همچنین سکه اردیبهشت ماه و تیرماه هر دو با 3 هزار و 700 تومان کاهش طی مبادلات بعدازظهر به ترتیب در فاصله قیمتی 680 تا 683 و 711 تا 716 هزار تومان دادوستد شد.
بر اساس گفته کارشناسان در شرایط فعلی، مهم‌ترین مسا‌له‌ای که خریداران باید توجه کنند مدیریت ریسک و کنترل آن است و توصیه می‌شود معامله‌گران از معاملات و سفارشات هیجانی خودداری کنند. در این شرایط که بانک مرکزی وارد کنترل بازار ارز و سکه شده توجه فعالان بازار باید بیشتر به این مسائل باشد تا از ضرر‌های آنچنانی جلوگیری شود.