ایسنا - نظرسنجی انجمن بازار شمش طلای لندن (LBMA) نشان داد تحلیلگران فلزات ارزشمند انتظار دارند قیمت‌های طلا برای دوازدهمین سال متوالی افزایش یابد و در سال ۲۰۱۲ به رکورد بالایی برسد در حالی که خوش‌بینی برای نقره و پلاتین کمتر است. اکثر تحلیلگران مورد نظرسنجی LBMA پیش‌بینی کرده‌اند طلا در سال ۲۰۱۲ به رکورد بالای دو هزار دلار در هر اونس برسد.

همچنین این تحلیلگران پیش‌بینی کردند طلا در مقایسه با متوسط قیمت هزار و ۵۷۲ دلار در سال ۲۰۱۱، به هزار و ۷۶۶ دلار در هر اونس در سال میلادی جاری برسد.

قیمت طلا در سپتامبر ۲۰۱۱ به رکورد هزار و ۹۲۰ دلار و ۳۰ سنت در هر اونس رسید و با ۱۰ درصد رشد در سال ۲۰۱۱، برای یازدهمین سال متوالی رشد کرد.

روت کراول، مدیر بازرگانی LBMA گفت: تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌های هر چهار فلز طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم از سطح اخیرشان، افزایش داشته باشد.

نگرانی در میان سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش ارزش ارزهایی مانند دلار، یورو یا فرانک سوئیس به همراه بحران بدهی منطقه یورو و ادامه خرید از سوی بانک‌های مرکزی، عوامل اصلی افزایش قیمت طلا بوده‌اند.

انتظار می‌رود پالادیوم در سال جاری افزایش اندکی داشته باشد و در مقایسه با متوسط قیمت ۷۳۳ دلار و ۶۳ سنت در سال گذشته، به ۷۳۵ دلار و ۵۲ سنت در سال ۲۰۱۲ برسد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود نقره در سال جاری برای صعود بها به سختی تلاش کند و در مقایسه با متوسط قیمت ۱۱/۳۵ دلار در سال گذشته، به ۹۸/۳۳دلار در هر اونس در سال ۲۰۱۲ برسد.

پلاتین نیز از نظر قیمت حداقل چشم‌انداز خوش بینانه را داشته است و پیش‌بینی شده متوسط قیمت آن در مقایسه با هزار و ۷۲۰ دلار در سال ۲۰۱۱، به هزار و ۶۲۴ دلار در هر اونس در سال میلادی جاری برسد.

رشد۱۱۰ درصدی معاملات بورس طلا و فلزات دبی

درهمین حال میزان معاملات در بورس طلا و فلزات دبی در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از۱۱۰ درصد افزایش یافت.

بورس طلا و فلزات دبی در گزارشی اعلام کرد ارزش معاملات صورت انجام شده در بورس طلا و فلزات دبی طی سال۲۰۱۱ میلادی از مرز ۱۸۵ میلیارد و۱۳۰ میلیون دلار گذشت که نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از۱۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.براساس این گزارش، در سال۲۰۱۱ میلادی بیش از ۴ میلیون و ۴۰ هزار معامله در بورس طلا و فلزات دبی داد و ستد شد.