آغاز سال جدید با بهبود بازارها

گروه بورس کالا - در حالی که انتظار می‌رفت در اولین هفته سال جدید میلادی در ماه ژانویه با تعطیلات کریسمس قیمت انواع محصولات فولادی تغییر محسوسی نداشته باشد، اما حجم دادوستدها شیب قیمت‌ها را مثبت کرد؛ این در شرایطی بود که در بازار داخلی نوسانات بازار ارز باعث نگرانی نسبت به آینده شده که از‌ترس این فاکتور تاثیرگذار، حجم خرید‌ها افزایش یافته است، به همین دلیل روند قیمت‌ها نیز در داخل با رشد همراه شد. در همین حال مرکز خدمات فولاد ایران در رابطه با نوسانات ارز و از سویی آغاز بازارهای جهانی گزارشی تهیه کرده که در پی می‌آید. قیمت بیلت لندن بالا رفت

هفته گذشته متوسط قیمت بیلت بورس لندن ۱۰ دلار بالا رفته به ۵۶۰ دلار رسید. بازار بیلت سی‌ای اس در انتظار روزهای آینده برای رونق بازار نشسته بود. تازه‌ترین قیمت معاملات ۶۰۵ دلار فوب ثبت شد و انتظار می‌رود قیمت‌های پیشنهادی ۱۰ تا ۲۰ دلار بالاتر برود که بستگی به بازار قراضه وارداتی‌ترکیه نیز دارد.

در سال نو میلادی قیمت بلیت در چین تا ۸ دلار رشد داشته به ۵۹۷ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. ولی تقاضای واقعی هنوز بهبود نیافته است.

شمال آفریقا، خاورمیانه، شرق اروپا و عربستان همه نیاز به خرید بیلت دارند ولی فعلا خبری نیست چون در شمال آفریقا تقاضا در بهترین حالت برای ۶۳۰ دلار سی اف آر وجود دارد، اروپا هنوز در نوسان است و در عربستان قیمت محصولات فولادی پایین است.

بازار واردات بیلت در جنوب شرق آسیا هفته‌های اخیر در سکوت بوده است. بازار با توجه به تعطیلات سال نو در رکود بود، ولی انتظار می‌رود واردکننده‌ها روز‌های آتی وارد بازار شوند. قیمت پیشنهادی جدید کره ۶۵۵ دلار سی اف آر است. بیلت سی‌ای اس ۶۳۰ دلار سی اف آر در هر تن است.

قیمت‌های پیشنهادی اخیر بیلت کره، تایوان و مالزی بین ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر تایلند است و معامله جدیدی شنیده نشده و همه در انتظارند. تعطیلات خرید‌ها را به تعویق انداخته، ولی با بازگشت خریداران به بازار عرضه‌کننده‌ها با توجه به رشد قیمت قراضه سعی می‌کنند قیمت را بالا ببرند. البته از طرفی تقاضای میلگرد کم است.

تلاطم بیلت در ایران

هفته گذشته بیلت روند متلاطمی‌را پشت سر گذاشت. روز شنبه هفته گذشته قیمت بیلت ۸۵۰ تومان در هر کیلو بود، ولی از روز یکشنبه هفته گذشته با افزایش قیمت نرخ دلار قیمت بیلت هم روند صعودی گرفت. اکثر فروشنده‌ها دست از معامله برداشتند به همین دلیل آنها که نیاز به خرید داشتند آن هم در حجم کم معامله کردند. روز دوشنبه هفته گذشته قیمت بیلت سایز ۱۵۰میلی‌متر در انزلی تا ۸۸۵ تومان در هر کیلو هم گفته شد، ولی کمتر خریداری حاضر به معامله بود، ضمن آنکه کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع از پیشنهاد قیمت دست کشیدند و منتظر روشن شدن وضع بازار شدند روزسه‌شنبه با دخالت دولت و سقوط قیمت دلار بازار کاملا متوقف شد این فراز و نشیب برای همه سردرگمی‌ایجاد کرد. خریدارها به این قیمت اعتماد نداشتند، بیلت به زیر ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو در انزلی سقوط کرد ولی علت سقوط، تمایل نداشتن خریداران بود، در حالی که فروشنده‌ها سیاست صبر را در پیش گرفتند.

از روز سه شنبه هفته گذشته بعدازظهر بازار کمی‌روشن شد و قیمت ۸۵۰ تا ۸۵۵ تومان برای بیلت سایز ۱۵۰ در انزلی تثبیت شد، ولی خریدار و فروشنده هر دو محتاط عمل می‌کردند. این روند روز چهارشنبه هفته گذشته هم ادامه یافت، ولی به نظر می‌رسید طرفین معامله اعتماد بیشتری به بازار داشتند، در حالی که همه در انتظار افزایش قیمت دلار بودند ولی احتیاط اولین شرط معاملات بود.

مقاطع نیز گران شد

بازارهای مقاطع نیز هنوز در جو تعطیلات سال نو بودند. در آمریکا قیمت تیرآهن ۲۰ دلار در هر شورت تن بالا رفته به ۸۴۰ دلار در هر شورت تن رسید. در جنوب اروپا شاخص قیمت میلگرد ۴/۱ درصد بالا رفته به ۵۲۲ یورو درب کارخانه رسید. شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا ۳ یورو افت داشت. در اسپانیا قیمت درب کارخانه میلگرد ۵۳۵ تا ۵۴۵ یورو درب کارخانه و ۲۰ تا ۳۰ یورو نسبت به اوایل دسامبر بالاتر بود که شاید این رشد قیمت فعلا پذیرفته نشود. میلگرد در ‌ترکیه ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار درب کارخانه است که به دلیل رشد قیمت قراضه اخیرا بالا رفت.

در چین قیمت میلگرد ۶۶۲ تا ۶۷۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که ۵ تا ۶ دلار نسبت به یک هفته قبل افت داشت. قرارداد ماه مه ‌میلگرد در بورس شانگهای ۶۶۱ دلار در هر تن ثبت شد. در حالی که ۳۰ دسامبر ۶۶۸ دلار در هر تن بود.

در مصر قیمت میلگرد ۱۶ تا ۲۶ دلار برای ژانویه بالا رفته به ۷۵۹ تا ۷۶۷ دلار رسید. میلگرد وارداتی ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار سی اف‌آر است.

با افزایش قیمت قراضه، قیمت پیشنهادی میلگرد وارداتی در شرق آسیا بالا رفته است. قیمت میلگرد کره تازه‌ترین دفعه ۶۸۰ دلار سی اف آر پیشنهاد شده در حالی که قیمت پیشنهادی محصول‌ترکیه ۷۰۰ دلار سی اف آر یا بالاتر است. در حال حاضر بازار هنوز در رکود تعطیلات سال نو است، از طرفی واردکننده‌ها آینده روشنی پیش‌رو نمی‌بینند. دو هفته قبل میلگرد چین ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار سی اف آر سنگاپور معامله شد که قیمت پیشنهادی آن ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر بوده است.

رشد دسته جمعی مقاطع

روند قیمت مقاطع در هفته قبل صعودی بود. میانگین قیمت میلگرد محصول گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز روزشنبه هفته گذشته برای سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر ۹۵۱ تومان و یک ریال هر کیلو درب کارخانه بود، ولی در پایان هفته به ۹۹۰ تومان و ۴ ریال رسید. میلگرد محصول اصفهان سایزهای ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر روز شنبه هفته گذشته ۹۶۲ تومان و ۵ ریال بود که پنج‌شنبه هفته گذشته به ۹۹۵ تومان افزایش یافت. میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ میلیمتر در اصفهان که روز شنبه هفته گذشته یک هزار و ۹۶ تومان و ۷ ریال بود در پایان هفته به یک هزار و ۱۰۷ تومان و ۶ ریال رسید. روز شنبه هفته گذشته قیمت تیرآهن سایزهای زیر ۲۰میلیمتر با کاهش قیمت روبه‌رو بود، ولی سایزهای ۲۲ میلی‌متر به بالا با افزایش قیمت هر شاخه تا ۳ هزار تومان مواجه شد که ناشی از محدودیت عرضه بود.

از روز یکشنبه هفته گذشته با اوج گرفتن نرخ ارز، اکثر فروشنده‌های بزرگ دست از معامله برداشتند و به همین دلیل قیمت رو به صعود گذاشت. روز دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته برای بعضی اقلام به‌خصوص نبشی و ناودانی فروشنده‌ای در بازار نبود همین طور تیرآهن و میلگرد در اصفهان. اما از روز چهارشنبه هفته گذشته با آرام شدن بازار ارز فروشنده‌ها به معامله رضایت دادند، البته با نرخ‌های بالاتر چون هنوز نرخ ارز را با ثبات نمی‌دیدند این روند تا پایان هفته ادامه یافت. در هفته گذشته با افزایش نرخ ارز تلاطم وسیعی در بازار ایجاد شد، اول هفته بسیاری از فروشنده‌ها دست از معامله برداشتند و در میانه هفته خریدارها تلاش در ابطال معامله‌های اول هفته داشتند، درگیری‌های این چنینی باعث فروریختن اعتماد تجار و از دست رفتن اصول تجاری و بعضا زیر پا گذاشتن بنیان‌های اخلاقی می‌شود.

ورق آمریکا افزایش یافت

در آمریکا قیمت ورق گرم به ۷۷۰ دلار در شورت تن رسید؛ در حالی که قبل از تعطیلات سال نو میلادی ۷۴۰ دلار در هر شورت تن بود. در شمال غرب اروپا ورق گرم ۵۰۰ تا۵۲۰ یورو در هر تن درب کارخانه است هنوز بازار از تعطیلات سال نو باز نگشته و فعالیت زیادی ندارد انتظار می‌رود قیمت پایه پیشنهادی حداقل ۵۲۰ یورو شود.

در‌ترکیه ورق گرم ۲۰ دلار بالا رفته به ۶۷۰ دلار برای تولید فوریه رسید. با توجه به قیمت میلگرد قیمت ورق گرم در‌ترکیه احتمالا تا ۷۰۰ دلار می‌رسد. در بازار داخلی ورق‌ترکیه انتظار می‌رود هفته دوم ژانویه قیمت ورق وارداتی بالا برود از این رو بازار داخلی نیز رو به بالاست. قیمت پیشنهادی ورق گرم ۲۰ دلار نسبت به اواخر دسامبر بالا رفته به ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن درب کارخانه رسیده است.

تجار روسیه هنوز رسما از تعطیلات سال نو بازنگشته‌اند ورق گرم سوراستال ۶۰۵ دلار فوب است که ۴۰ دلار نسبت به دسامبر بالاتر است البته به نظر فعالان بازار تنها ۱۰ دلار این رشد در وضعیت فعلی قابل پذیرش بازار است. باید منتظر ماند و دید روزهای آتی با اعلام قیمت‌های جدید صادرکنندگان چین، روسیه، کره و هند روند بازار چگونه پیش می‌رود؟

در بازار نقدی ورق گرم چین، قیمت نسبت به پایان دسامبر تغییری نداشت، ولی برخی کارخانه‌ها قیمت را تا ۵/۹ دلار بالا بردند و به ۶۷۷ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رساندند. انتظار می‌رود این ماه بازار ورق گرم چین در سطوح فعلی در سکوت باشد؛ چرا که فرصت زیادی برای فعالیت بازار نیست. ژاپن و کره به دنبال افزایش قیمت ورق گرم صادراتی بودند قیمت فعلی ۲۰ تا ۳۰ دلار نسبت به ماه قبل بالا رفته به ۶۷۰ دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا رسیده است. ورق گرم روسیه ۶۴۰ دلار سی اف آر پیشنهاد شده و در ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار سی اف آر ویتنام معامله شد. محصول چین ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار سی اف آر بود.

ورق به ۹۹۰ تومان هم رسید

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول روز شنبه هفته گذشته ۹۵۰ تا ۹۵۵ تومان به ازای هر کیلو در انزلی پیشنهاد می‌شد، ولی با نوسان نرخ ارز به ۹۹۰ تومان هم رسید و در آخر هفته به ۹۷۵ تا ۹۸۰ تومان در هر کیلو تنزل کرد. روز یکشنبه هفته گذشته صبح ورق‌های مبارکه اول با تنزل قیمت روبه‌رو شد، ولی با شروع افزایش قیمت دلار روند قیمت‌ها صعودی شد، محصولات کاویان و اکسین هم کمتر عرضه شدند. این روند تا روزسه‌شنبه ادامه یافت. روز چهارشنبه هفته گذشته محصولات مبارکه تا ۱۰ تومان در هر کیلو ارزانتر معامله شد، ولی کاویان و اکسین باثبات باقی ماندند.

ورق سرد از اول هفته با روند افزایشی روبه‌رو بود از روز دوشنبه هفته گذشته کسی عرضه‌کننده این کالا نبود ولی از روز چهارشنبه هفته گذشته فروشنده‌ها به بازار برگشتند، اما در قیمت‌ها تغییری حاصل نشد و نسبت به روز دوشنبه هفته گذشته تقریبا مساوی بود. زمینه ورق سرد در بازار کم است. واردات این کالا با ارز آزاد مقرون به صرفه نیست به همین دلیل روند عرضه این کالا در ماه‌های آینده همچنان با محدودیت روبه‌رو خواهد بود مگر آنکه فولاد مبارکه سیستم عرضه خود در بورس کالا را تغییر دهد.

ورق گالوانیزه که از ماه‌های قبل با محدودیت واردات روبه‌رو است روند صعودی داشت و پیوسته رو به بالا بود. این کالا هم مثل ورق سرد با مشکل نرخ ارز روبه‌روست و در صورت ادامه این وضع، این کالا در اوایل سال آینده با بحران واقعی روبه‌رو خواهد شد در حال حاضر بزرگ‌ترین عرضه‌کننده کالا به ایران کشور چین است. اگر دولت با گشایش یک خط بانکی بتواند معاملات با چین را از طریق اعتبار اسنادی باز کند مشکل اکثر تجار حل خواهد شد، چون روند قیمت‌ها در چین هم نزولی است اما در حال حاضر باید از کشور ثالث مثل امارات استفاده کرد که هر روز برای تجار ایرانی یک مساله ایجاد می‌کند شاید محدودیت‌های فعلی وسیله‌ای باشد تا سیاست خرید نقدی از چین به نفع بازار ایران تغییر کند چون هر دو طرف به یکدیگر نیازمندند.

قراضه در جو تعطیلات سال نو

بازار قراضه هنوز در جو تعطیلات سال نو میلادی بود. قیمت‌ها تغییر چندانی نداشت؛ قراضه خرد شده آمریکا ۴۷۵ دلار سی اف آر پیشنهاد شد. خلوص ۲۰-۸۰ اروپا نیز ۴۶۰دلار و با ثبات بود. قراضه آ۳ سی‌ای اس ۳دلار بالا رفته به ۴۵۳ دلار سی اف آر رسید. متوسط شاخص قیمت روزانه قراضه وارداتی به‌ترکیه ۴/۰ درصد کاهش داشت و به ۴۶۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه اروپا به آمریکا‌ترجیح داده می‌شد چون قیمت‌های آمریکا بالاتر است.

قیمت قراضه خرد شده هفته گذشته در آمریکا که هفته تعطیلات سال نو بود در ثبات بود. ۴هفته متوالی شاخص قیمت استیل ایندکس بالا رفته بود و هفته گذشته در ۴۵۳ دلار در هر لانگ تن ثبات داشت. تجار آمریکایی پس از افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلاری قیمت قراضه در دسامبر نسبت به نوامبر، با مقاومت خریداران داخلی روبه‌رو شدند، ولی چون تقاضای صادراتی بالا بود اجازه افت قیمت را به این ماده اولیه نداد.

قیمت قراضه حاصل از اسقاط کشتی در‌ترکیه با رشد بازار واردات و افزایش تقاضا باز هم بالا رفته قیمت پیشنهادی فعلی ۴۴۰ دلار در هر تن است که ۵ دلار نسبت به هفته قبل بالاتر است.هفته گذشته در اسپانیا قیمت قراضه ۱۰ تا ۱۵ یورو بالا رفت. قراضه خرد شده ۳۱۵ تا ۳۲۵ یورو فروخته شد. قراضه خرد شده‌ اروپا اخیرا ۳۳۵ تا ۳۴۵ یورو هر تن سی‌ای اف اسپانیا شنیده شده که ۲۰ یورو از قیمت‌های داخلی بالاتر است.

در چین قیمت قراضه در هفته نخست سال نو میلادی ۵ تا ۸ دلار افت داشته‌است قیمت خرید در شرق ۵۲۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات است و قیمت بازارنقدی ۵۲۴ تا ۵۴۰ دلار که ۵ تا ۸ دلار افت داشته است بعید است زودتراز فوریه بازار قراضه چین بهبودی داشته باشد.

تعرفه بالا رفت اما قیمت ثابت ماند

هند از افزایش تعرفه صادرات سنگ آهن از ۲۰ به ۳۰ درصد در ۳۰ دسامبر خبر داد. ولی به‌رغم افزایش تعرفه، قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هفته گذشته ۱۴۳ تا ۱۴۵ دلار سی اف آر چین و نسبت به هفته قبل ثابت ماند. قبل از تعطیلی بازار برای تعطیلات سال نو، متوسط قیمت معاملات سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد ۱۴۲ تا ۱۴۵ دلار سی اف آر بود همچنین هفته گذشته سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۱ درصد استرالیا ۱۳۶ تا ۱۳۸ دلار سی اف آر معامله شد. قیمت پیشنهادی ۱۳۸ تا ۱۳۹ دلار سی اف آر است.

با توجه به وجود سنگ‌آهن برزیل و استرالیا و قیمت مناسب آن هنوز این افزایش تعرفه بر بازار چین تاثیری نگذاشته ضمن اینکه هنوز خرید چینی‌ها نیز در بازار سنگ‌آهن خیلی بالا نرفته است. به نظر کارشناسان، این افزایش تعرفه صادرات بیش از پیش سهم هند در بازار سنگ‌آهن وارداتی چین را کم می‌کند و بیشتر به ضرر هندی‌ها خواهد بود.