مرکز خدمات فولاد ایران- بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۱۱ با رویداد مهمی روبه‌رو نشد. قیمت‌ها تا اواسط سال افزایش یافت و از آن پس تا پایان سال روندی نزولی داشت. سال ۲۰۱۱ پس از سپری کردن یک زمستان ساکت که همیشه طبیعی است، آغاز ملایمی داشت. قیمت قراضه به‌رغم عرضه محدود زمستان ۲۰۱۰ و خرید کم ترکیه در ماه ژانویه در سطح پایینی باقی ماند. در واقع تجار ترکیه در پاییز خرید‌های خود را کرده بودند و اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل ۲۰۱۱ وارد بازار نشدند و قیمت قراضه را پایین نگه داشتند. ولی در بازار بیلت خرید‌های خاورمیانه بازار را رونق بخشید. بازار اروپا نیز وضعیت مطلوبی داشت، البته بدون شک خرید‌ها ناشی از تقاضای واقعی نبود و سفته بازی بود.

بازار ورق نیز به دنبال تقاضای پایین زمستان، ماه ژانویه در اروپا و جنوب شرق آسیا طبق روال هر سال هنوز رونق نگرفته بود. با شروع فصل بهار ابهامات زیادی در بازار نمایان شد. در حالی که بازار بیلت به شدت تحت تاثیر ناآرامی‌های سیاسی اجتماعی خاورمیانه و شمال آفریقا قرار گرفت و قیمت و تقاضا را پایین آورد، موجب شد تا موجودی اوکراین و ترکیه ناگهان بالا برود چون نتوانستند مقصدی برای صادرات خود پیدا کنند. در فصل دوم سال قیمت بیلت در نتیجه افت تقاضا نزولی بود.

در هر حال بازار ورق با تقاضای بالای اروپا در تابستان روبه‌رو شد که به دنبال تقاضای واقعی نبود و تنها خرید از جانب تجار بود. چین نسبت به رقبای خود در منطقه دریای سیاه فصل دوم سال ۲۰۱۱ موفق تر بود چون تقاضای داخلی آن به دلیل پروژه ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی خوب بود و تولید بالایی داشت. از طرف دیگر، قیمت بالای سنگ آهن مانعی بر سر راه فولادسازان چینی شد. فصل سوم سال آغاز دور جدید نگرانی‌های اقتصادی بود. در ماه آگوست وضعیت با پایین آوردن رتبه آمریکا توسط موسسه اعتبار سنجی‌اس‌اند پی به اوج رسید. بازار‌های جهانی به سرعت افت کردند. اقتصاد اروپا که با بحران بدهی درگیر بود با این رویداد شرایط وخیم‌تری پیدا کرد. میزان واردات و در کل فعالیت‌های اقتصادی در اروپا و آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. اقتصاد‌های نوظهور که آمریکا و اروپا شرکای تجاری اصلی آنها محسوب می شوند نیز خود به خود تحت تاثیر قرار گرفتند. در چین و هند با اینکه نرخ ارزها نزولی بود صادرات در سطح پایینی باقی ماند. چرا که قدرت رقابت قیمت‌های آنها از دست رفته بود و تقاضایی وجود نداشت. فصل چهارم سال ۲۰۱۱ با سقوط بازار بیلت و ورق گرم مواجه شد به طوری که بیش از ۱۰۰ دلار افت قیمت داشتند. با اینکه سی آی اس و چین تلاش کردند با کاهش تولید از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند تاثیر کمی بر این روند داشتند. به دنبال روند نزولی بازار فولاد و افت تقاضا قیمت سنگ آهن نزولی شد و تنها در سپتامبر ۳۱ درصد افت داشت.

در هفته سوم دسامبر نشانه‌های بهبود نمایان شد، ولی نمی‌توان به آن به عنوان تعیین‌کننده روند بازار نگاه کرد. بازار فولاد جهان کار خود را در سال ۲۰۱۲ در حالی آغاز می کند که افزایش قیمت فولاد و بهبود روند اقتصادی آمریکا طی یک ماه گذشته نشانه‌های کوچکی از امید به آینده را به دنبال داشته، اروپا که با بحران بدهی خود در چالش است سال ۲۰۱۱ را با امید به بهبود تقاضای ساخت و ساز و رشد قیمت پایان برد و در منطقه منا، مصر و لیبی کمی ثبات سیاسی پیدا کرده اند و انتظار می‌رود میزان تقاضا به ثبات برسد.

بازار سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۲

از سویی عرضه سنگ آهن سال ۲۰۱۲ نیز با توجه به اینکه پروژه‌های توسعه معادن محدود خواهد بود، نسبت سال قبل تغییر زیادی نمی‌کند. از طرفی احتمالا تقاضای چین بر شاخص قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود. سال آینده شرکت‌های معدنی بی اچ پی و ریو تینتو در غرب استرالیا مشترکا کمتر از ۲۰ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید سنگ آهن خود می افزایند. از طرفی شرکت معدنی برزیلی واله در سال ۲۰۱۲ با افت تولید سنگ‌آهن به میزان ۸ میلیون تن در سال روبه‌رو خواهد بود. در هند احتمالا مساله نظارت بر استخراج‌های غیرقانونی و جلوگیری از آن موجب شد صادرات سنگ‌آهن کاهش یابد، باز هم ادامه دارد. در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۲ صادرات سنگ آهن هند حدود ۴۰ درصد افت خواهد داشت. چین در واردات دریایی سنگ‌آهن بیش از ۶۰ درصد صادرات ریو تینتو و بی اچ پی را از آن خود کرده و در مورد واله این رقم ۵۰ درصد صادرات آن را در بر می‌گیرد. در این بین سال آینده تولید فولاد این کشور ۵ درصد بالا رفته، ۷۳۲ میلیون تن برآورد شده است. کارشناسان امر و تولیدکنندگان سنگ‌آهن انتظار دارند که قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد سال آینده بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار سی اف آر چین باقی بماند که علت تقاضای ثابت کارخانه‌ها و میزان محدودیت عرضه است. در این بین لازم به ذکر است که موجودی سنگ آهن وارداتی در بنادر اصلی چین در هفته پایانی دسامبر به ۹۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته است.