رشد 47 تومانی شمش فولاد در بورس

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود اینکه دیروز در بازار غیر‌رسمی نرخ میلگرد کاهش پیدا کرد، اما التهاب بازار شمش و پیش‌بینی‌هایی که در خصوص روند واردات این کالا و نرخ آن در آینده مطرح می‌شود، باعث شد تا عرضه عمومی شمش فولاد در بورس کالا دوباره با رقابت فولادسازان روبه‌رو شده و نرخ آن از ۸۰۰ تومان بگذرد و گران‌ترین محموله فروش رفته از این کالا به ۸۲۰ تومان برسد. تفاوت نرخ اول و نرخ آخر ثبت شده از سوی کارگزاران در حدود ۳۰ تومان بود که این موضوع نشان می‌دهد خریداران ترجیح می‌دهند به هر صورت در دریافت کالاهای عرضه شده در بورس موفق شوند تا با توجه به مشکلاتی که در تامین شمش دارند و افزایش قیمت ارز که قطعا در نرخ شمش وارداتی تاثیر زیادی خواهد داشت، بخشی از نگرانی‌های خود را برطرف کنند.

از آنجا که مشکل تامین اعتبار واردات برای وارد‌کننده‌ها هنوز وجود دارد، بخش عمده‌ای از خریدهای شمش وارداتی به صورت نقدی صورت می‌گیرد و این موضوع فرآیند ورود این کالا را برای تجار ایرانی سخت کرده است از سوی دیگر با توجه به دور دوم هدفمندی یارانه‌ها و تاثیری که بر هزینه تولید واحدهای فولادسازی خواهد داشت، تامین مواد اولیه هر چه زودتر باشد برای خریداران منطقی‌تر است.

البته شایعاتی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه با توجه به مشکل واحدهای خصوصی و حتی دولتی در تامین هزینه‌های جاری، توان آنها در خرید کاهش یافته است و این موضوع باعث شده تا بخشی از معاملات با نقدینگی تجار برای واحدها از بورس خریداری شود.

با توجه به محدود بودن اعتبارات بانکی برای واحدهای فولادی خصوصی در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد یکی از راه‌های مورد نظر برای تامین نقدینگی خرید مواد اولیه از این طریق باشد.

بازگشت قیمت‌ها

در معاملات دیروز اگرچه کاهش نرخ ارز در افت قیمت میلگرد تاثیر داشت، اما بیشتر به دلیل کاهش قابل‌توجه تقاضا در آخرین روز بود به خصوص اینکه افزایش قیمت‌ها در روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاد که هنوز خریدهای عمده و پروژه‌ای در حد قابل‌توجهی وارد بازار نشده بود.

این موضوع باعث شد تا یکبار دیگر فرمولی که اغلب تجار باسابقه بازار به آن اشاره می‌کنند که بر اساس آن گفته می‌شود افزایش یکباره قیمت‌ها هر زمان که اتفاق می‌افتد، کاهش یکباره‌ای نیز به دنبال دارد، تایید شود.

سخت شدن پیش‌بینی آینده و لحظه‌ای شدن بازار آهن

نوسان‌های اخیر بازار آهن باعث شده تا روند ثبت قیمت‌ها هیجانی و لحظه‌ای باشد؛ چرا که همانقدر که قیمت ارز، افزایش هزینه تولید و کمبود شمش، افزایش نرخ میلگرد را توجیه می‌کند به همان میزان عدم وجود تقاضای اضافی در بازار، ثبات قیمت‌ها را منطقی جلوه می‌دهد. اما واقعیت امر این است که با وجود شرایطی که در مورد شمش وجود دارد و تصمیماتی که به موقع و در زمان مناسب اتخاذ نشد، قطعا قیمت تمام شده میلگرد برای واحدها بالا خواهد رفت و اگر همزمان با آن تقاضای زیادی وارد بازار نشود، شرایط خاصی برای واحدهای تولیدی رخ خواهد داد.

آزادسازی کامل عرضه شمش آری یا خیر

علاوه بر عرضه عمومی شمش فولاد در معاملات دیروز بورس کالا، عرضه خصوصی آن نیز انجام شد، البته از آنجا که در ادامه عرضه‌های هفته قبل بود، با نرخ هفته قبل؛ یعنی ۷۷۲ تومان معامله شد. حجم عرضه عمومی این کالا ۲۵ هزار تن و عرضه خصوصی ۸۰ هزار تن بود که عرضه خصوصی به صورت نقدی و عرضه عمومی سلف ۱۴ بهمن ماه است.

به گفته معامله‌گران بورس کالا اگرچه زمان تحویل این دو کالا متفاوت است، اما در هر صورت ثبت دو نرخ متفاوت برای یک کالا در یک روز با منطق بورس هماهنگ نیست و اگرچه در آیین‌نامه جدید عرضه‌ها به دو صورت عمومی و خصوصی تفکیک شده و شرایط متفاوتی همچون اعلام عرضه خصوصی به صورت اطلاعیه تعیین شده و عرضه مچینگ به شکل قبل وجود ندارد، اما این موضوع فقط ظاهر امر است و در باطن تغییر خاصی رخ نداده است. به گفته معامله‌گران بورس کالا پس از عرضه‌های مبارکه، عرضه‌های شمش نیز درگیر فرآیندی شده که بخشی از عرضه‌ها در اختیار خریداران مشخص قرار می‌گیرد که این با فلسفه بورس که بر معاملات آزادانه و شرایط یکسان تاکید دارد، منافات دارد. دیروز میلگرد ۱۰ تا ۳۲ فولاد یزد ۹۱۰ تومان و میلگرد مخلوط کویر با نرخ ۸۷۰ تومان معامله شد. میلگرد کلاف یزد هم ۹۱۰ تومان معامله شد.

به عقیده کارگزاران با توجه به شرایطی که برای تامین مواد اولیه وجود دارد و افزایش قیمت شمش در بورس کالا، به نظر نمی‌رسد قیمت پایه میلگرد در بورس به‌رغم کاهش نرخ میلگرد در بازار آزاد در معاملات روز چهارشنبه، در روزهای آینده و هفته‌های بعد کاهش پیدا کند، به‌خصوص که از سیاست تثبیت نرخ در بورس که مدت‌ها در بورس دنبال می‌شد در حال‌حاضر خبری نیست.