گروه بورس کالا - سردار خالدی: واکنش‌ها به نحوه پذیره‌نویسی شرکت بورس انرژی ادامه‌دار شد و بسیاری از متقاضیان این سهم که به دلایلی موفق به خرید سهم بورس انرژی نشدند، در تماس با دفتر روزنامه درباره نحوه فرآیند این پذیره‌نویسی و مشکلات آن مواردی را بازگو کردند که در گزارش دیروز و امروز بخش‌هایی از آن آمده است. در همین حال مسوولان سازمان بورس اعلام کرده‌اند مردم به این سازمان اجازه دهند با بررسی شکایات مطرح شده، مدافع حقوق سهامداران باشد. پذیره‌نویسی بورس انرژی در شرایطی به پایان رسید که اعتراضات مردمی ‌پیرامون پذیره‌نویسی آن همچنان ادامه دارد؛ یکی از متقاضیان در شهرستان ساری استان مازندران با بیان اینکه متاسفانه آن‌گونه که انتظار می‌رفت عملکرد شعب راضی کننده نبود، افزود: زمانی که ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح در میان انبوهی از جمعیت در لیست مورد نظر اسم نوشتیم منتظر این بودیم که با اعلام کردن اسامی، هرکسی بتواند در این پذیره‌نویسی شرکت کند؛ اما مسوولان پذیره‌نویسی و کارمندان این بانک با بیان اینکه فرم پذیره‌نویسی را باید در ساختمان کناری بانک دریافت کنند خیلی‌ها را که با شرایط آشنا نبودند، سرگردان و معطل کردند.

براساس گفته این فرد، متاسفانه در همین وقت‌اندک و سرعت العمل کند کارمندان خیلی از افراد (اسامی‌حاضر در لیست) نتوانستند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند. این مشتری بانک بر این اعتقاد بود زمانی که بازرس بورس نسبت به چگونگی فرآیند پذیره‌نویسی شکایت کرد، یکی از افراد حاضر (که معلوم نبود چه سمتی دارد) با صحبت با نماینده بانک و بورس آنها را راضی کرد که روال طبیعی است. البته اعتراضات به همین استان منتهی نمی‌شود، یکی دیگر از متقاضیان خرید سهام در استان کردستان با بیان اینکه در این استان برخلاف دیگر استان‌ها جمعیت زیاد نبوده، افزود: متاسفانه با وجود اینکه بانک زیاد شلوغ نبود اما به دلیل معطلی و عملکرد نامناسب مسوولان بانک، تنها چند نفر توانستند در این پذیره نویسی شرکت کنند. این فرد در رابطه با فرآیند پذیره‌نویسی بورس انرژی اظهار کرد: کارشکنی مسوولان بانک و عملکرد نامطلوب بازرس بورس باعث شد پذیره نویسی این شرکت از دیدگاه مردم به دور از انصاف و غیرعادلانه تلقی شود. وی در پایان بر این نکته تاکید کرد که همه فرآیند پذیره‌نویسی به صورت کاملا بسته تنها در دست چند نفر اجرا شد و خیلی از مردم که نسبت به پذیره‌نویسی مطلع بودند، نتوانستند به خواسته‌شان برسند.

یکی از متقاضیان در شعبه مرکزی بانک در تهران نیز در این باره افزود: نمایندگان بانک در این شعبه با دعوای ساختگی در پی این بودند فضا را به گونه‌ای به وجود بیاورند که همه چیز به نفع آنان تمام شود و بتوانند از این وضعیت به خواسته خود برسند.این فرد در ادامه صحبت‌ها و گلایه‌هایش نسبت به فرآیند پذیره‌نویسی خاطرنشان کرد: در همین حین که شعبه شلوغ شده بود پلیس وارد بانک شد و مساله با حواشی زیادی همراه شد. این در شرایطی بود که در پایان فرم ثبت‌نام پذیره‌نویسی هم توزیع نشد تا در پایان همه چیز ناعادلانه تمام شود.

در رابطه با شایعات مطرح شده ابطال معاملات، محمد رضا خواجه نصیر مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس افزود: ابطال معاملات آن‌گونه که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند فعلا امکان ندارد؛ زیرا پس از پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها براساس قانون، ۱۵ روز بعد از آن اداره نظارت و انتشارات سازمان بورس موظف است نتایج و گزارش‌های اعلامی ‌را در رابطه با قانونی بودن یا غیر قانونی بودن اعلام کند.

خواجه نصیر در ادامه صحبت‌هایش افزود: تمامی‌گزارش‌ها و شکایات به اداره سازمان نظارت و انتشارات سازمان بورس تحویل داده خواهد شد تا پس از رسیدگی به تمام جوانب قضیه همچون مشاهده گزارش‌ها، فیش‌های بانکی، لیست‌های واریزی و زمان و مکان تحویل آن و موارد دیگر، این اداره تصمیم نهایی خود را اعلام کند. وی با بیان اینکه مسلما نارضایتی‌هایی دراین باره وجود داشته؛ اما ذکر تخلفات به صورت گسترده نمی‌تواند فعلا مورد تایید ما باشد، افزود: گزارش برخی از استان‌ها همچون اصفهان، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان نشان می‌دهد که استقبال عمومی ‌بسیار زیاد و مشارکت مردم در این پذیره‌نویسی بسیار بالا بوده است.

خواجه نصیر با بیان اینکه مردم نسبت به وضعیت به وجود آمده انتظار دارند و انتظاراتشان نیز معقول و قابل درک است، خاطرنشان کرد: بررسی چگونگی عملکرد مسوولان بانک و شعب که به نظر مردم با کندی سرعت عمل و تعطیلی آنان روبه رو بوده مورد بررسی قرار می‌گیرد و شاید یکی از دلایل نارضایتی هم به این موضوع برگردد؛ اما باید از انصاف هم دور نشویم که برخی از شعب حتی در تهران برخورد بسیار خوب و منطقی با مردم داشتند.

مدیر امور سازمان در ادامه صحبت‌هایش افزود: قبولی فرآیند پذیره‌نویسی (حتی اگر مردم هم اعتراض نکنند) به عنوان وظیفه اداره نظارت و انتشارات سازمان بورس مورد لحاظ قرار می‌گیرد. وی به سرمایه گذاران توصیه کرد با صبر و طمانینه و فرصت به سازمان بورس برای بررسی شکایات، نتیجه نهایی را به این سازمان محول کنند؛ زیرا این سازمان در نهایت مدافع حقوق سهامداران و مردم خواهد بود.