گروه بنگاه‌ها- موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران با همکاری شرکت بورس کالای ایران اقدام به برگزاری سمینار آموزشی رایگان آشنایی با معاملات آتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌کند. امروزه علاوه بر روش‌های متداول سرمایه‌گذاری مانند سپرده‌گذاری در بانک، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های حقیقی و یا خرید اوراق مشارکت، که از گذشته مورد استفاده افراد بوده است، بورس کالایی و به ویژه استفاده از معاملات آتی، به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری پیش رو افراد قرار دارد. حتی این نوع معاملات به دلیل وجود مکانیسم‌های خاص برای سرمایه‌گذاران خود نیز مناسب است.

قرارداد آتی (Futures) قراردادی است که فروشنده طبق آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد هم متعهد می‌گردد آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

در حال حاضر معاملات آتی پدیده‌ای جهانی است که در بازارهای پیشرفته حداقل ۱۰ برابر معاملات نقدی انجام می‌گیرد.

در همین راستا موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران به منظور توسعه نگرش علمی در بازارهای مالی کشور و همچنین معرفی معاملات آتی و ترویج بهره‌گیری از آن، با همکاری شرکت بورس کالای ایران اقدام به برگزاری سمینار رایگان آشنایی با معاملات آتی در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران می‌کند.

سمینار مذکور از ساعت ۱۶ الی ۱۸ روز چهارشنبه مورخ ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۰ برگزار می‌گردد و حضور برای عموم فعالان بازار سرمایه، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث بازارهای مالی - سرمایه‌ای آزاد است. علاقه‌مندان به حضور در سمینار می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره‌های ۸۸۶۳۴۰۰۵ و ۸۸۶۳۰۹۹۳ دبیرخانه سمینار تماس حاصل نموده و یا به سایت ider.ut.ac.ir مراجعه کنند.