فارس- سیستم تسویه چند ارزی برای استفاده در عرضه و انتشار اوراق سلف نفتی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تهیه شده که بر اساس این سامانه امکان تسویه پایاپای هرگونه اوراق ارزی امکان‌پذیر خواهد شد. با توجه به برنامه عرضه و انتشار قراردادهای سلف نفتی ارزی در بورس کالای ایران، سیستم تسویه چندارزی به منظور به‌کارگیری جهت تسویه وجوه معاملات ثانویه و عرضه اولیه این اوراق توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه شده در مرحله آماده‌سازی برای بهره‌برداری است. با استفاده از این سامانه امکان تسویه و پایاپای هرگونه اوراق ارزی امکان‌پذیر خواهد شد.

سیستم تسویه چندارزی مبتنی بر NetClear به نام Multi- currency NetClear سیستمی است که تسویه و پایاپای اوراق بهادار را به صورت Rule-based(مبتنی بر قاعده و قانون) و با واحدهای پولی متفاوت انجام می‌دهد.

در این سیستم امکان تغییر تمام متغیرها و قواعد روی اوراق بهادار توسط مدیران تعبیه شده و منطق بسیار پیچیده تسویه چندطرفه با ارزهای مختلف (multi currency multi lateral netting)به سادگی با تعریف Opr ، Rule، Preopr Intr، market و currency قابل مدیریت است.

برخی از مزایای این سیستم شامل

۱- امکان تعریف تعداد نامحدودی از واحدهای پولی

۲- تسعیر و نرخ روزانه مستقیم و با Proxy برای واحدهای پولی

۳- امکان تعریف هرگونه اوراق مشارکت چندارزی (به عنوان مثال اوراق ارزی با سود ریالی و...)

۴- امکان تعریف و تسویه هرگونه صکوک ارزی- ریالی

۵- اوراق مشارکت و صکوک ارزی- ارزی در ارزهای مختلف با کارمزدهای ریالی و ارزی

۶- امکان انجام Netting در تعداد نامحدودی از سطوح به نحوی که بتوان گزارش‌های کارمزد و تسویه را برای هر گونه اوراقی به تفکیک ارائه کرد.

۷- امکان تهاتر ارزی و ریالی در تمام بازارها: به نحوی که کارگزاران بتوانند در تسویه با اتاق پایاپای در واحد پولی مانند ریال، تهاتر خرید و فروش و کارمزد بورس، فرابورس و اوراق دلار- دلار و ریال- ریال بورس کالا با کارمزدهای ریالی اوراق دلار- دلار را تنها با یک چک ریالی و تهاتر تمام خرید و فروش و سود علی‌الحساب و ... ارزی در تمام بورس‌ها را تنها با یک چک ارزی تسویه کنند.

گزارش‌های کارمزد و تسویه برای موارد مختلف حاوی معاملات و کارمزدهای ریالی بورس و فرابورس، تهاتر معاملات و کارمزد‌های ریالی بورس و فرابورس، گزارش کارمزدهای ریالی بورس کالا (اوراق ارزی) حاوی کارمزدهای ریالی معاملات ارزی بورس کالا، گزارش ریال در بورس کالا شامل تسویه معاملات دلار‌- ریال و کارمزدهای ریالی بورس کالا است. همچنین، گزارش تهاتر ریال بورس و فرابورس و کالا شامل موارد معاملات و کارمزدهای بورس- فرابورس و معاملات دلار- ریال و تمام کارمزدهای ریالی بورس کالا و گزارش تهاتر دلار تمام بورس‌ها حاوی تهاتر دلار بورس، فرابورس و کالا خواهد بود. بر اساس این گزارش، موارد مشخص شده دو گزارش خواهند بود که کارگزاران بر اساس آن با اتاق پایاپای تسویه خواهند کرد. به این‌ترتیب علاوه بر ایجاد تهاتر بورس با فرابورس که با بهره‌برداری از سامانه NetClear امکان آن میسر است، امکان تهاتر بازارهای بورس، فرابورس و بورس کالا در واحدهای پولی یکسان و دوره‌های تسویه یکسان در این بازارها وجود خواهد داشت. با بهره‌برداری از این سامانه، گزارش خالص‌سازی عملکرد کارگزاران در دو بخش ریالی و دلاری نیز امکان‌پذیر می‌شود.