در هفته گذشته، روند قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود. به طور کلی طلا در هفته اخیر روندی نزولی، داشت و از میانگین 1577.500 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 28 دسامبر سال 2011، به میانگین قیمت 1574.500 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 30 دسامبر (روز جمعه گذشته)، رسید.

به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس کالا در هفته گذشته که آخرین هفته پایانی سال ۲۰۱۱ میلادی بود، بهای طلا برای یازدهمین سال پیاپی با افزایش قیمت، سال میلادی را به پایان برد و قیمت طلا در روز پایانی سال ۲۰۱۱، نسبت به همین تاریخ در سال ۲۰۱۰ میلادی، با ۱۰ درصد رشد قیمت همراه شد. اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌ است، به شرح زیر است: در ابتدای هفته معاملاتی گذشته به گزارش سایت کیتکو (Kitco)، نگرانی از کمبود نقدینگی به دلیل بحران مالی در بین معامله‌گران بین‌المللی، در شروع تعطیلات سال جدید میلادی موجب شد تا این سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به فروش‌های هیجانی و سوداگرانه دست بزنند و در نتیجه افزایش عرضه طلا در بازارهای جهانی بهای طلا در هفته گذشته با افت قیمت همراه شد. این در حالی است که در هفته گذشته به گزارش سایت مارکت واچ (marketwatch)، شدت یافتن بحران بدهی و کسری تجاری منطقه یورو و ناتوانی وزرای کشورهای اروپایی در حل مشکلات مالی این ناحیه موجب شد تا نگرانی‌های معامله‌گران بین‌المللی نسبت به تشدید بحران مالی در منطقه یورو افزایش یابد و به دنبال آن ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا در هفته قبل با کاهش همراه شد. این امر نیز موجب شد تا به موازات آن، قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی با کاهش همراه شود. در همین حال در هفته اخیر به گزارش سایت بلومبرگ(Bloomberg) افزایش نرخ بیکاری در کشور انگلیس و همچنین افت اعتماد مصرفی در این کشور موجب تشدید بحران مالی و بدهی منطقه یورو شد. علاوه بر این افت میزان تقاضای خرید مسکن در سال ۲۰۱۱ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی، موجب شد تا نرخ برابری ارزش دلار آمریکا در برابر یورو در بازارهای جهانی تقویت شود و در نتیجه این موضوع با رویکرد سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان ارزی مطمئن در هفته قبل، بهای طلا در هفته گذشته روندی نزولی داشت.
در روز انتهایی هفته معاملاتی گذشته به گزارش سایت کیتکو (Kitco)، اعلام کشور ایران مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران، بهای نفت و به دنبال آن نیز، قیمت طلا با افزایش قیمت در روز جمعه همراه شد.همچنین در هفته قبل، به گزارش سایت کیتکو نیوز( KitcoNews)، بهای طلای فیوچر تحویل ماه فوریه، با افتی 4/2 درصد کاهش در روز جمعه هفته قبل به قیمت 80/ 1566 دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد. در همین حال در انتهای هفته گذشته به گزارش گروه تحقیقات سایت کیتکو( Kitco)، از بین نظر‌سنجی انجام شده در بین 32 نفر، 19 نفر، در نظر‌سنجی‌ها شرکت کردند که از بین این افراد، 14 نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، 4 نفر پیش‌بینی افت قیمت و یک نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. این اتفاق‌ها در حالی رخ داده که به احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، فستیوال‌های کشور چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا ممکن است وارد سیکلی، نزولی شده باشد؛ ولی کماکان روند بلندمدت آن صعودی است. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی و تاریخی 1500 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت مهم 1430 دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد و در غیر این صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که 1610 دلار است، با احتمال زیادی تا مقاومت قیمتی 1650 دلار، نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد؛ اگرچه که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.


سکه آتی، بی‌تفاوت شد
گروه بورس کالا - معاملات روز گذشته بازار سکه در شرایطی دنبال شد که قیمت‌ها با نوسان اندکی همراه بود. با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته و از سویی نوسانات دلار در بازار داخلی، قیمت سکه در بازار آتی، نوسان اندکی را شاهد بود. این در شرایطی است که براساس گفته معامله‌گران، با تعطیلی بازارهای جهانی تا روز سه شنبه (بازارهای جهانی طلا روز دوشنبه تعطیل است) و از سویی ثبت‌نام و تاکید بر تحویل دلار در روز سه شنبه هفته جاری، به احتمال زیاد سقف قیمتی در روزهای آینده تغییر زیادی نمی‌کند و ممکن است روند هفته گذشته در هفته جاری نیز ادامه پیدا کند. دادوستدهای دیروز بازار آتی به تاثیر از بازار جهانی طلا و از سویی نوسان اندک دلار با روند افزایشی در سررسیدهای دور و نوسان قیمت‌ها در سررسید نزدیک دنبال شد، سکه دی‌ماه در محدوده 606 تا 614 هزار تومان قرار گرفت. سکه اسفندماه در فاصله قیمتی 644 تا 649 هزار تومان ثبت شد. سکه اردیبهشت‌ماه در محدوده 675 تا 680 هزار مورد معامله قرار گرفت. سکه تیرماه نیز در محدوده 705 تا 716 هزار تومان قرار گرفت.