مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت سنگ‌آهن همچنان نزولی است و تقاضای چینی‌ها رو به پایین. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد پلاتس ۷۵/۱ دلار افت کرده و به ۱۳۳ دلار و ۵۰ سنت در هر تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید. قیمت نقدی سنگ‌آهن نیز یک هفته گذشته نزولی بوده از ۷ دسامبر تاکنون ۸ دلار در هر تن خشک افت داشت. ابتدای هفته قیمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن کمی بالا رفت و قیمت معاملات ژانویه در بورس سنگاپور ۱۳۳، ۱۳۴ و ۱۳۵ دلار در هر تن خشک ثبت شد. ظاهرا سفارش تناژ بالایی از آسیا بوده است. شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس هم روز جمعه ۷/۱ دلار افت داشته به ۱۳۲ دلار و ۱۰ سنت در هر تن خشک رسید و نسبت به یک هفته قبل ۴/۷ دلار معادل ۳/۵ درصد افت داشت.

اغلب کارخانه‌ها هنوز محتاطانه برخورد کرده و تنها به بررسی بازار می‌پردازند. با اینکه خبر کاهش قریب‌الوقوع سختگیری‌های دولت چین در زمینه سیاست‌های پولی جو بازار را کمی مثبت کرده، ولی جو بازار سنگ‌آهن همچنان در سکوت است و سنگ‌آهن فاین استرالیا در قیمت‌های ارزان‌تر از اوایل هفته قبل معامله شد.

همچنین موسسه گلدمن ساچس برآورد کرده قیمت سنگ‌آهن در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ متوسط قیمت ۱۵۰ دلار را خواهد داشت، در حالی که پیش‌بینی قبلی این موسسه ۱۴۰ دلار بود. حال با برآورد کاهش سرعت رشد تولید سنگ‌آهن برزیل در سال ۲۰۱۲ این برآورد جدید تخمین زده شده است.

انتظار می‌رود سال آینده با توجه به تاخیر قابل‌توجه در اجرای پروژه‌های جدید و توسعه تجهیزات فعلی در برزیل میزان صادرات سنگ‌آهن این کشور ۱۵۰ میلیون تن کاهش یافته به ۴۴۷ میلیون تن برسد.

همچنین این موسسه پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن سال ۲۰۱۳ را ۳۸ درصد پایین آورده و به ۱۶۵ دلار رساند و برای سال ۲۰۱۴ با ۵۰ درصد افت ۱۵۰ دلار ثبت شد. همچنین پیش‌بینی شده سال ۲۰۱۵ قیمت سنگ‌آهن ۶۰ درصد کاهش یافته به ۱۲۰ دلار برسد.