خبرگزاری فارس - یک کارگزار رینگ فلزات بورس کالا با اشاره به وضعیت عرضه مس در رینگ فلزات و سهمیه‌بندی خریداران به دلیل کاهش عرضه شرکت ملی مس، گفت: پیش از این، عرضه آلومینیوم بیش از تقاضا بود، ولی به دلیل افزایش نرخ دلار تقاضا و قیمتش افزایش یافته است. عرازپور در خصوص وضعیت رینگ فلزات بورس کالا و اثر افزایش قیمت دلار بر روی آن اظهار کرد: فولاد، مس و آلومینیوم سه کالایی هستند که در این رینگ بیشترین عرضه را دارند و در خصوص مس حدود یک ماه است عرضه شرکت ملی مس کاهش یافته که دلیل آن نیز ایجاد مشکل در یکی از خطوط تولید آنها است. وی افزود: به دلیل این مشکل ملی مس نمی‌تواند به صورت کامل تقاضای بازار را پاسخ دهد به همین دلیل برای خریداران سهمیه در نظر گرفته‌اند و باید بر اساس پروانه بهره‌وری مرتبط که ظرفیت نیاز آنها ذکر شده اقدام به خریداری ‌کنند. بر این اساس شرکتی که پیش از این هزار تن مس دریافت می‌کرد به ۳۰۰ تن کاهش یافته است.

این کارگزار معاملات رینگ فلزات بورس کالا تصریح کرد: پیش از این به دلیل اینکه ملی مس عرضه‌های آن در بورس زیاد بود و به صورت سه ماهه با دریافت ضمانت‌نامه فروخته می‌شد، قیمت بازار پایین‌تر از بورس بود، ولی در حال حاضر این روند برعکس شده است.

عراز‌پور با اشاره به اینکه نایاب شدن مفتول مس در بازار باعث شده مشتریان بیشتر تقاضای خرید از بورس را دارند، ادامه داد: پیش از این شرکت‌ها برای قیمت‌گذاری به دلیل اینکه اختلاف نرخ دلار آزاد و رسمی‌زیاد نبود نرخ دلار رسمی‌را در نظر می‌گرفتند، ولی در حال حاضر که با توجه به افزایش این فاصله ملی مس میانگین نرخ ارز رسمی‌و آزاد را در نظر می‌گیرد.

به گفته وی، ملی مس برای این میانگین نرخ دلار آزاد و رسمی‌را ملاک قرار داد که خریداران از این اختلاف قیمت استفاده کرده و پس از تحویل کالا را صادر می‌کردند، به همین دلیل ملی مس تغییر روش داد و میانگین این دو نرخ را مد نظر قرار داد.

افزایش تقاضا و قیمت آلومینیوم به دلیل افزایش نرخ دلار

این کارگزار رینگ فلزی گفت: در آلومینیوم نیز حجم عرضه از تقاضای خریداران بیشتر بود، ولی در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ دلار تقاضا نیز افزایش یافته است و به دلیل ایجاد رقابت قیمتی، بیشتر از نرخ پایه فروخته شد.

وی در خصوص وضعیت کلی رینگ فلزات گفت: مدتی بود که این رینگ در رکود به سر می‌برد، ولی این هفته وضعیت آن بهتر شد و تقاضا برای کالا‌ها افزایش یافته بود.