تلاش برای هماهنگی قیمت‌های بازار و بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: عرضه‌های دیروز بورس کالا به فروش تیرآهن‌های جهان فولاد غرب و میلگرد فولاد کویر محدود شد. میلگرد فولاد کویر با قیمت ۸۶۰ تومان عرضه شد که در مقایسه با چهارشنبه هفته قبل ۲۰ تومان رشد داشت.

با توجه به رشد قیمت شمش و افزایش نرخ محصولات ذوب آهن در بورس کالا انتظار افزایش قیمت برای محصولات شرکت‌های دیگر نیز بوجود آمده و از آنجا که نرخ‌های بازار نیز تا مرز ۹۶۰ تومان رسیده، در نتیجه افزایش قیمت‌های بورس برای کم کردن فاصله با بازار آزاد بدیهی است. اگرچه بازار طی این هفته روند صعودی خود را آرام‌تر کرد، اما این موضوع باعث نمی‌شود تا نگرانی از افزایش شدید قیمت‌ها در ماه‌های آینده نیز از بین برود و به همین دلیل معامله‌گران همچنان از افزایش قیمت آهن در ماه‌های آینده و همزمان با رشد فصلی تقاضا نگرانند و این احتمال را مطرح می‌کنند که در صورت عدم واردات کالا‌های مورد نیاز و بالا نرفتن ظرفیت تولید واحدهای خصوصی که حجم تولید خود را در ماه‌های اخیر کاهش داده‌اند، در ماه‌های آینده با رشد نرخ روبه‌رو شویم.

البته از آنجا که معاملات این هفته و هفته قبل برای بالابردن موجودی انبارها بود نه مصرف نهایی، این احتمال وجود دارد که قیمت‌های هفته بعد از ثبات بیشتری به خصوص در مورد میلگرد برخوردار باشد.

البته برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با افزایش قیمت‌ها در بازار طی این مدت انگیزه واردات قاعدتا باید بالا برود، اما هنوز هم مشکلات مربوط به فاینانس و محدودیت نقدینگی در این بخش وجود دارد و مشخص نیست آیا افزایش قیمت‌ها به تنهایی می‌تواند این انگیزه را ایجاد کند یا خیر.

در همین حال پیش‌بینی معامله‌گران و کارگزاران بورس نیز بر این است که با تداوم عرضه‌های شمش فولاد خوزستان در بازار در هفته‌های آینده با عرضه بیشتر فولادسازان خصوصی روبه‌رو شویم؛ چرا که یکی از شروط خرید شمش از بورس عرضه محصول نهایی در رینگ فولاد است.

در معاملات دیروز بورس کالا تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب با نرخ ۹۲۵ تومان یک هزار تن معامله شد.

تیرآهن کوتاه ۱۶ با قیمت ۸۰۰ تومان ۱۰۰ تن فروش رفت که حجم کل عرضه ۱۰۰۰ تن بود.

سبد مخلوط میلگرد نیز با قیمت ۸۶۰ تومان ۱۱۰۰ تن فروخته شد.ورق گرم فولاد کاویان ۲۰-۴۰ نیز با نرخ ۹۹۵ تومان ۲ هزارو ۸۴۰ تن فروش رفت.

با توجه به محدود بودن عرضه فولاد دولتی در این مدت که فقط در روز یکشنبه عرضه می‌شود، احتمال رشد دوباره قیمت‌های هفته آینده هم در بورس و بازارسازی تجار برای این عرضه‌ها وجود دارد.

گفته می‌شود از آنجا که عرضه‌های قبلی ذوب آهن را که رقابتی شد تعدادی از تجار خریداری کرده‌اند که باید برای آنها بازارسازی کنند حتی اگر نرخ‌ها تمایل به کاهش هم داشته باشد احتمال اینکه در هفته آینده و به خصوص تا روز یکشنبه سطح قیمت‌های بازار آزاد در همین حد باقی بماند وجود دارد.