توقف بازار پتروشیمی ‌پس از رشد قیمت‌ها
گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی‌ نسبت به روز گذشته با نوسان رو به بالای قیمت‌ها همراه بود. به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به افزایش قیمت‌ها در دو روز اخیر، بازار پتروشیمی ‌در حال حاضر با توقف همراه شده است و شروع دوباره مبادلات بستگی به تقاضای معامله گران در روزهای آتی دارد.

این در حالی است که بیشتر تولیدکنندگان در روزهای اخیر راغب به خرید محصولات پتروشیمی‌نبودند. البته بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ در شرایط فعلی و با توجه به نوسانات رو به بالای نرخ ارز، احتمال پایین آمدن قیمت محصولات پتروشیمی‌ضعیف است. با این حال همچنان شایعه تک نرخی شدن ارز در بازار داخل وجود دارد و به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان با احتیاط وارد بازار پتروشیمی‌می‌شوند. البته در این روز فعالان بازار پی وی سی نیز روند قیمت‌ها را در روزهای اخیر افزایشی عنوان کرده و می‌گویند: نوسان نرخ ارز سبب شده تا بازار پی وی سی نیز رو به بالا باشد. به گفته این گروه، تولید اندک پی وی سی ۶۵ در پتروشیمی ‌بندرامام و ارائه نشدن تولید پی وی سی پتروشیمی ‌اروند در بازار سبب شده تا بازار این کالا نیز افزایشی باشد. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار معتقدند با ورود تولیدات پتروشیمی ‌اروند به بازار، نرخ پی وی سی در سطح قیمتی یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان قرار خواهد گرفت. اما در حال حاضر عرضه کم و تقاضای بالا سبب شده تا نرخ پی وی سی بندرامام بالای یک هزار و ۵۰۰ تومان و پی وی سی غدیر نیز یک هزار و ۴۰۰ تومان در بازار داخل باشد.
در این روز همچنین کارگزاران از تغییر روند تقسیم به نسبت عرضه‌های بورس کالا از شنبه هفته آینده در بورس کالا خبر دادند. گفته می‌شود نرم‌افزار جدید معاملات بورس کالا به نام نرم‌افزار تک کالایی در روز سه‌شنبه هفته جاری به صورت آزمایشی اجرا شد. گفته می‌شود در نرم افزار جدید تقسیم به نسبت عرضه‌ها بر اساس تقاضای هر مشتری انجام می‌شود، ولی در سیستم قبلی این اقدام بر اساس تقاضای کل هر کارگزاری اعمال می‌شد. همچنین بر اساس نرم افزار جدید در تالار معاملات دیگر نیازی به منشی و گزارشگر تالار نیست و به تدریج سیستم به این سمت می‌رود که حضور ناظر تالار نیز کمرنگ می‌شود.