توصیه به معامله‌گران: سررسیدهای دور بخرید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه بازار آتی بورس کالا دیروز در شرایطی با نوسان مثبت اندکی دنبال شد که هفته گذشته سود سالانه خرید و فروش سکه ۴۴ درصد بود.

دادوستدهای دیروز بازار در شرایطی دنبال شد که با وجود اینکه نمودار معاملات آتی سکه در هفته‌های گذشته نشان‌دهنده نوسان‌های شدید قیمت سکه بود، اما طی هفته جاری این روند به طور قابل‌توجهی افت داشته است.
در واقع با اعلام پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی و عرضه نقدی سکه در بورس کالا، قیمت آتی سکه در بورس کالا کاهش یافت و با سیاست‌های اتخاذ شده اندکی متعادل شد، با این حال برخی معامله‌گرانی که اقدام به خرید سکه در اوج افزایش کردند اکنون با زیان هنگفت مواجه شده و سرمایه‌های خود را در معرض خطر می بینند. البته در بازار، معامله گران نظرات متفاوتی دارند؛ برخی از فعالان به ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی طی ماه ژانویه ۲۰۱۲ (دیروز قیمت طلا تا بعد از ظهر به یک هزار و ۵۸۶ دلار به ازای هر اونس رسید) اشاره کرده و بر این باورند شرایط فعلی بهترین موقعیت «برای خرید» است، زیرا پارامترهای بازار نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران هم در بازارهای داخلی (با توجه به طرح پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی) و هم در بازارهای جهانی، باید بیشتر به فکر خرید سررسیدهای دور همچون اردیبهشت و تیرماه باشند. این در شرایطی است که یکی از تحلیلگران بازار معتقد است سررسید تیرماه از سطح قیمتی ۶۹۰ هزار تومان پایین‌تر نمی‌آید، زیرا افت قیمت‌ها در این سررسید به کف رسیده و به همین دلیل بهتر است سرمایه‌گذاران اگر قصد خرید در بازار آتی را دارند( با توجه به دورنمای بازار طلا و از سویی افزایش تقاضاها در پایان سال) هر چه زودتر خریدهایشان را انجام دهند. این در شرایطی است که توصیه موقعیت‌های فروش بازار، به تعهدات بانک مرکزی در قبال سکه‌های پیش‌فروش بستگی دارد. حسین نصیری یکی از تحلیلگران بازار بر این باور است که پیشنهاد می‌شود در زمان‌های هیجانی و التهابی، مردم هیچ نوع دارایی اعم از سهام، طلا و غیره نخرند چه آن زمان که در حال رشد قیمت‌ها است و نه در این زمان که سقوط می‌کند. بهترین توصیه این است که زمانی که همه می‌فروشند شما بخرید و زمانی که همه می‌خرند شما بفروشید.
البته معاملات دیروز بازار آتی نیز به تاثیر از رشد قیمت رسمی دلار و از سویی اخباری مبنی بر تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت بازار ارز و صحبت‌های رییس جمهور با نوسان دنبال شد، این در شرایطی بود که به تاثیر از این وضعیت، نوسان قیمت‌ها اندک بود اما چشم انداز صعودی همچنان در بازار وجود دارد.
در بازار آتی دیروز روند قیمت‌ها به گونه ای بود که برای سکه دی ماه (نزدیک ترین سررسید معاملاتی بازار) قیمت‌ها در محدوده ۶۰۷ تا ۶۱۲ هزار تومان قرار گرفت. این در شرایطی است که برای قراردادهای سکه تحویلی اسفندماه معاملات در محدوده ۶۳۹ تا ۶۴۵ هزار تومان تغییر کرد. برای سکه‌های اردیبهشت‌ماه نیز فاصله قیمتی در محدوده ۶۶۷ تا ۶۷۶ هزار تومان ثبت شد. البته برای سکه اردیبهشت‌ماه نیز قیمت‌ها بین محدوده ۶۹۸ تا ۷۰۷ هزار تومان قرار گرفت. در هر حال به نظر می‌رسد با توجه به تحلیل‌های کوتاه‌مدت و دورنمای بلندمدت بهترین موقعیت خرید طلا فراهم شده است.
حامد توسلی یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با وضعیت دادوستدها اظهار کرد: با وجود کاهش اونس جهانی طلا و ثبات نسبی نرخ دلار، دیروز شاهد بازاری متعادل با جهت‌گیری مثبت بودیم.
به نظر می‌رسد بازار روی قیمت‌های منفی واکنش نشان داده و خریداران به سادگی از کنار این قیمت‌ها نگذشتند.
توسلی در ادامه افزود: بازار نگران زمان تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در 4 ماه آینده است. زیرا بیش از 800 هزار سکه پیش فروش شده که با ورود به بازار در اوایل اردیبهشت‌ماه، می‌توان شاهد کاهش جدی قیمت نقدی سکه در موعد تحویل بود. این کاهش قیمت، به طور مستقیم روی بازار آتی تاثیر منفی خواهد گذاشت. از طرفی 10 درصد از حجم کل معاملات تیرماه، متعلق به خریداران و فروشندگان جدید بود که گویای جذابیت قیمت در تیرماه است. این کارشناس خاطرنشان کرد: کسانی که دیروز اقدام به پیش‌خرید سکه از بانک و فروش در تیرماه آتی کردند، با احتساب ریسک تحویل سکه از بانک، به سود ماهانه 9/2 درصد و سالانه 35 درصد قانع بودند. در حالی که سود هفته گذشته همین خرید و فروش، سالانه به بیش از 44 درصد می‌رسید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در پی انتشار خبر افزایش ذخیره طلای چین و همچنین حذف دلار از مبادلات چین و ژاپن و جایگزینی یوآن، شاهد تضعیف دلار و در نتیجه تقویت اونس طلا خواهیم بود. با وجود ثابت ماندن نرخ دلار و جذابیت قیمت‌های آتی، انتظار می‌رود شاهد بازاری رو به رشد در هفته آینده باشیم.

چشم‌انداز روند حرکتی قیمت طلا
مهران بیات- در سال ۲۰۱۱ میلادی بازارهای جهانی، صعود ۵/۲۸ درصدی قیمت طلا را طی یکسال تجربه کردند و طلا توانست رکوردی دور از باور را برای معامله‌گران به ثبت برساند.
از اوایل سپتامبر با صعود دلار آمریکا قیمت طلا دستخوش حرکت نزولی اصلاحی شده است و این نزول همچنان ادامه دارد و با نگاهی به نمودار طلا می‌توان به نتایجی از قبیل زیر رسید:
با توجه به محدود بودن ذخایر طلای جهان و همچنین شعله‌ور شدن آتش بحران منطقه یورو، همچنان می‌توان روند قیمتی طلا را صعودی دانست و از نظر تکنیکال به دنبال نقاط احتمالی برای پایان اصلاح قیمت بود. با توجه به نمودار قیمتی طلا می‌توان به این موارد دست یافت:۱- در سال‌های اخیر، با شروع به‌کار بازارهای مالی در ژانویه هر سال؛ طلا توانسته کف قیمتی محکمی تشکیل بدهد به‌صورتی که در ادامه هیچگاه قیمت نتوانسته این کف های مستحکم را لمس کند که تکرار آن در سال پیش‌رو(۲۰۱۲) نیز دور از انتظار نیست.۲- از طرفی با توجه به احتمال تکمیل یک الگوی سه موجی اصلاحی در محدوده قیمتی ۱۴۱۰ تا ۱۴۲۵ می‌توان به وقوع سناریوی بالا امیدوار بود.۳- منطبق بودن محدوده پایانی موج سوم اصلاحی با تراز ۳۸ درصد فیبوناچی بازگشتی.۴- قرار گرفتن این محدوده در منطقه حمایتی کلیدی که قیمت در اواخر سال ۲۰۱۰ به آن مقاومت زیادی نشان داده است و اما در صورتی که دامنه اصلاح قیمتی بیشتر باشد، می‌توان محدوده ۱۲۷۰ را مورد توجه قرار داد.