رقابت فولادی‌ها و رشد 16 تومانی قیمت شمش

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - نرخ شمش فولاد در بورس کالا روز گذشته با رقابت خریداران با رشد روبه‌رو شد؛ به طوری که از ۷۵۸ تومان نرخ پایه در بالاترین رقم به ۷۷۴ تومان رسید. این در حالی است که روز قبل این کالا در عرضه خصوصی به فولادسازانی که از قبل تعیین شده بودند با نرخ ۷۵۸ تومان عرضه شده بود و انتظار می‌رفت که با توجه به بالا بودن درخواست فولادسازان برای آن، نرخ شمش افزایش پیدا کند.عرضه این کالا به دو صورت خاص و عام در حالی صورت می‌گیرد که به عقیده کارشناسان بازار این کالا قابلیت عرضه یکجا را دارد، اما گفته می‌شود یکی از موضوعات و شرایط عرضه‌کننده برای عرضه شمش در بورس، همین موضوع یعنی انجام تعهدات به فولادسازانی است که از قبل با فولادخوزستان قرارداد داشته‌اند، بوده و بعید است که به این زودی‌ها عرضه‌ها یکی شود.

البته گفته می‌شود ذوب‌آهن و مبارکه در لیست خریداران این هفته در عرضه خصوصی نبوده‌اند و احتمالا هفته آینده این دو خریدار با دو خریدار خصوصی که در این هفته در لیست خریداران بوده‌اند جا‌به‌جا خواهند شد. نظر کارشناسان بازار این است که علاوه بر فولاد خوزستان با عرضه شمش شرکت‌های دیگر حتی با در نظر گرفتن تولید محدود و وارداتی‌ها نیز اگر ملزم به عرضه در بورس شوند می‌توان به منطقی‌تر شدن بازار شمش در بورس و برقراری نظم و توازن بیشتر بین عرضه و تقاضا امیدوار شد.البته به نظر می‌رسد قبل از موضوع عرضه، شفاف شدن میزان دریافت شمش و توزیع آن مهم‌ترین عامل عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس بوده که اتفاقا طی ماه‌های اخیر و به دنبال کاهش موجودی شمش وارداتی در بازار، شایعات زیادی در خصوص نحوه توزیع و اختصاص آن به فولادسازان ایجاد شد. در معاملات دیروز ۱۰ هزار تن شمش ۵sp معامله شد.

رشد قیمت ورق در معاملات این هفته

افزایش نرخ شمش در حالی در معاملات دیروز انجام شد که قیمت ورق نیز به دلیل تقاضای بالای بازار در معاملات این هفته با افزایش مواجه شد. بر این اساس در معاملات این هفته ورق گرم B با نرخ ۹۲۸ تومان عرضه شد که در بالاترین رقم به ۹۸۳ تومان رسید. از این کالا ۴ هزار تن معامله شد.ورق گرم B نیز با نرخ ۸۴۳ تومان عرضه شد که در رقابت بالاترین رقمی که برای آن ثبت شد ۸۷۹ تومان بود. حجم این کالا ۱۴ هزار تن بود.ورق گرم C نیز با نرخ ۸۷۲ تومان عرضه شد که در رقابت نرخ آن تا ۹۰۵ تومان هم رسید. حجم این کالا ۲۰ هزار تن بود.